ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
"ממשלת נתניהו היא כישלון"

מכה לנתניהו: סעודיה ואיראן הודיעו על חידוש היחסים | בנט תוקף

איראן הודיעה על חידוש יחסיה עם סעודיה, אחרי שבע שנות נתק. שתי המדינות הודיעו כי יוחזרו ההסכמים שנחתמו ביניהן בעבר, ובהם הסכם שיתוף פעולה ביטחוני. תוך כחודשיים יחודשו השגרירויות במדינות. בנט: "ממשלת נתניהו - כישלון. כל יום של פעולתה מסכן את מדינת ישראל"

אייתוללות באיראן
אייתוללות באיראן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ברקע הדיבורים בישראל על ניסיונות להגיע לפריצת דרך ולכינון יחסים עם סעודיה, ויממה לאחר שמתפרסמים דיווחים על עסקה אפשרית של סעודיה לכינון נורמליזציה עם ישראל, היום (שישי) בצהריים מודיעות סעודיה ואיראן על חידוש היחסים ביניהן, ועל פתיחה מחודשת של השגרירויות בערי הבירה שלהן בתוך כחודשיים. שתי המדינות נמצאות בנתק מוחלט מאז 2016, אז מפגינים איראנים פרצו לשגרירות הסעודית בטהרן והציתו אותה.

בהצהרה המשותפת של סעודיה ואיראן נאמר כי "סעודיה ואיראן הסכימו להפעיל מחדש את הסכם הסחר, הכלכלה וההשקעות שנחתם ב-1998, ואת הסכם שיתוף הפעולה הביטחוני שנחתם ב-2001. סעודיה ואיראן מסכימות לכבד את ריבונות שתי המדינות, ולא להתערב בעניינים פנימיים אחת של השנייה".

איראן אף הודיעה כי בקרוב יפגשו שרי החוץ של שתי המדינות. היועץ לביטחון לאומי של איראן שמחאני שחתם על ההסכם עם סעודיה בבייג'ינג אמר לאתר "נור ניוז" כי ההסכם "יהווה מכשול משמעותי לנוכחות ולמעורבות של המשטר הציוני באזור".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד ‏התייחס להתחממות ביחסי איראן וסעודיה והאשים את ממשלת נתניהו: "ההסכם בין סעודיה לאיראן הוא כשלון גמור ומסוכן של מדיניות החוץ של ממשלת ישראל. זו קריסה של חומת ההגנה האזורית שהתחלנו לבנות מול איראן".

לטענת לפיד: "זה מה שקורה כשמתעסקים כל היום בטירוף המשפטי במקום לעשות את העבודה מול איראן ולחזק את היחסים עם ארה״ב".

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ ‏התייחס אף הוא לנושא ותקף את נתניהו: "חידוש היחסים בין איראן לסעודיה היא התפתחות מדאיגה. האתגרים הביטחוניים האדירים הניצבים מול מדינת ישראל, גוברים וראש הממשלה והקבינט שלו עסוקים בהפיכה משטרית".

לדברי גנץ: "כמי שהיה שותף שנים ארוכות לבנייה ותחזוק של ברית המתונים - אני קובע שביטחון ישראל ואזרחיה נזנח על ידי נתניהו ואלו התוצאות".

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט הגיב גם הוא במתקפה חריפה נגד ממשלת נתניהו וכתב: "חידוש היחסים בין סעודיה לאיראן הוא התפתחות חמורה ומסוכנת לישראל ומהווה ניצחון מדיני לאיראן. מדובר בפגיעה אנושה במאמץ לבניית קואליציה אזורית למול איראן. זהו כישלון מהדהד של ממשלת נתניהו ונובע משילוב של הזנחה מדינית עם חולשה כללית וסכסוך פנימי במדינה".

לדברי בנט, "מדינות העולם והאזור צופות על ישראל מסוכסכת עם ממשלה שאינה מתפקדת, שעוסקת בהרס-עצמי שיטתי. ואז אותן המדינות בוחרות צד. ממשלת נתניהו היא כישלון כלכלי, מדיני ובטחוני מהדהד, וכל יום של פעולתה מסכן את מדינת ישראל. אנו זקוקים לממשלת חירום לאומית רחבה, שתפעל לשיקום הנזקים הרבים שנוצרו".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין התייחס אף הוא לחידוש היחסים בין איראן לסעודיה וכתב: "העולם לא עוצר בזמן שאנחנו עסוקים כאן במאבקי כוחות והתנגחויות - בטח שלא הגרועה באויבים. איראן וסעודיה סיכמו כעת על חידוש היחסים ביניהם וזה רע מאוד לישראל ולעולם החופשי כולו".

אדלשטיין טען: "הגיע הזמן לשבת, לדבר ולפתור את המחלוקות בנינו כדי לשוב ולהתאחד מול האיום הקיומי עלינו. רק יחד ננצח".

ח"כ דן אילוז (ליכוד) בתגובה לטענות בנט אודות הסכם סעודיה-איראן: "יש לך דבשת רצינית. קיבלת ממשלה יום אחרי חתימת הסכמי אברהם, ואחרי קדנציה שלך, שלושה חודשים אחרי הקמת ממשלה חדשה, יש הסכם בין איראן לסעודיה. אתה באמת חושב שעם ישראל מספיק טיפש כדי לא לראות את החבלה שלך? שאנחנו לא זוכרים מה היה כאן כשהיית ראש ממשלה הממשלה שלך שידרה חולשה וזו התוצאה הישירה. לצערי ייקח יותר משלושה חודשים כדי לתקן את הנזק שהממשלה שלך עשתה. אנחנו עובדים על זה".

עוד הוסיף בהקשר להסכם עצמו: "ההסכם בין איראן לסעודיה מדאיג מאוד, אך לא סוף פסוק. אסור לנו לפספס את המומנטום שהביאו הסכמי אברהם. את המילים האלו אני כותב במשלחת רשמית של הכנסת בבחריין. מי היה מאמין שנוכל להגיע לכאן לפני מספר שנים בודדות".

"הוכחנו בהסכמי אברהם שישראל חזקה יכולה לעשות שלום עם העולם הערבי. רק ישראל חזקה מסוגלת לכך. זה אפשרי. ואני כיו"ר השדולה למען הסכמי אברהם מתכוון לעשות הכול כדי לחזק ולהעמיק את הסכמי אברהם. מדינת ישראל לעולם לא תיכנע לתוקפנות של איראן ולעולם לא נאפשר איראן גרעינית".

עימות איראן ישראל איראן סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד