כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
שקיעתה של ארה"ב

ההסכם בין איראן וערב הסעודית מסמן מזרח תיכון חדש

התיווך של סין בהסכם בין איראן וסעודיה מאיץ היערכות גיאופוליטית חדשה במזרח התיכון, כאשר יריבויות שפרצו במהלך האביב הערבי נמוגות ומעצמות חיצוניות מלבד ארה"ב מתחרות על ההגמוניה האזורית. בייג'ין מתכוונת להראות שהיא מציעה משהו שונה מארה"ב - היכולת לדבר עם כל הצדדים מבלי להטיף להם על זכויות אדם

ההסכם בין איראן וערב הסעודית מסמן מזרח תיכון חדש
המו"מ בין איראן לסעודיה צילום: באדיבות המצלם

שיקום היחסים הדיפלומטיים בין טהראן לריאד, שפורסם ביום שישי בבייג'ינג לאחר שנים של איבה בין שתי הבירות, משקף את המציאות החדשה: כאשר וושינגטון עסוקה יותר ויותר באוקראינה ובאסיה, האזור מנסה לפתור סכסוכים והפגת מתחים.

התיווך המוצלח של סין בין איראן וסעודיה מקדם היערכות גיאופוליטית חדשה במזרח התיכון, כאשר יריבויות שפרצו במהלך האביב הערבי נמוגות, ומעצמות חיצוניות מלבד ארה"ב מתחרות על השפעה באזור.

ה'וול סטריט ג'ורנל' מציין כי על רקע ההסכם בין איראן וסעודיה, "ישראל מעמיקה את קשריה עם הערבים, גם כשהסכסוך שלה עם הפלסטינים מתחמם. ונציגי הממשלות הסוניות הגדולות של האזור מגיעות לנשיא סוריה בשאר אל-אסד, שהיה ביחסים עכורים עם שכניו בגלל מלחמת האזרחים האכזרית שלו". עוד כותב העיתון: "וושינגטון נסוגה מתפקידה הדומיננטי באזור, ויוצרת ספקות בקרב בעלי ברית ותיקים, כמו סעודיה, לגבי ערבויות הביטחון שהיא מעניקה".

כשהיא זקוקה לנשק למלחמתה באוקראינה, רוסיה יצרה יחסים צבאיים עמוקים יותר עם איראן, וסין התגלתה כיבואנית הנפט הגדולה בעולם, מה שמעניק לה חשיבות גדולה בחיפוש אחר יציבות במזרח התיכון רווי הסכסוכים.

לאחר שנים שבהן פעלה כצרכנית נפט ובדרך כלל נשארה מחוץ למחלוקות באזור, בייג'ין מתכוונת להראות שהיא מציעה משהו שונה מארה"ב - היכולת לדבר עם כל הצדדים מבלי להרצות להם על זכויות אדם, צעד מתבקש עבור המשטרים האוטוריטריים הרבים באזור.

בניגוד לארה"ב, שאין לה יחסים דיפלומטיים רשמיים עם איראן, לסין יש קשרים דיפלומטיים וכלכליים הדוקים עם טהראן ועם ריאד. היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של איראן וקונה מובילה של נפט מסעודיה, מה שנותן לה מינוף עם שני הצדדים.

ד"ר רז צימט מומחה לאיראן במכון למחקרי ביטחון לאומי מציין: "אין ספק שהעיסוק האובססיבי של הממשלה במהפכה המשפטית פוגע מאוד בטיפול באתגרים הביטחוניים והמדיניים המרכזיים, לרבות איראן. עם זאת, לא כל התפתחות מדינית באזור נעוצה בישראל (גם אם משפיעה עליה). המו"מ על חזרה להסכם הגרעין קרס בעיקר בגלל סרבנות איראן והמלחמה באוקראינה ולא "בזכות" ישראל".

עוד כותב צימט: "כך גם ההסכם על חידוש הקשרים בין איראן וסעודיה הוא תוצאה של מו"מ ארוך ומורכב והחלטות, שהתקבלו בריאד ובטהראן על בסיס שיקולים ואינטרסים שונים (אזוריים, פנימיים ובינ"ל) שרובם אינם קשורים ישירות לישראל. כמו כן, זה לא משחק סכום-אפס. התקרבות איראנית-מפרצית אינה באה בהכרח על חשבון ישראל".

איראן ד"ר רז צימט סין סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד