ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024
השורדת האחרונה

הלכה לעולמה בגיל 103 האמיצה שהתריסה נגד היטלר

טראוטה לפרנץ בת 103, השורדת האחרונה מקבוצת הסטודנטים הגרמנים "הוורד הלבן", שהתנגדה למשטר הנאצי ונאסרה על-ידיו, הלכה לעולמה בשבוע שעבר. כחברה בארגון "הוורד הלבן", קבוצת התנגדות קטנה אנטי-נאצית, היא השתמשה בטקטיקות של שלום כדי לנסות לשכנע את הגרמנים לצאת נגד היטלר

הלכה לעולמה בגיל 103 האמיצה שהתריסה נגד היטלר
אנדרטת השואה בברלין צילום: Pixabay

טראוטה לפרנץ, הניצולה האחרונה של הוורד הלבן, תנועת התנגדות בגרמניה הנאצית שהתנגדותה לאדולף היטלר הובילה לדיכוי מהיר ואכזרי של הגסטפו ולעריפת ראשים של מנהיגיה, הלכה לעולמה בדרום קרוליינה - ארה"ב ב-6 למרץ, היא הייתה בת 103. כחברה בארגון "הוורד הלבן", קבוצת התנגדות קטנה אנטי-נאצית, היא השתמשה בטקטיקות של שלום כדי לנסות לשכנע את הגרמנים לצאת נגד היטלר.

ה'וורד הלבן' היה ארגון שהחזיק זמן קצר קצר ומעולם לא מנה יותר מכמה עשרות חברים, שרובם היו צעירים ואידיאליסטים. גב' לפרנץ נשאה עלונים פוליטיים ועזרה לקבוצה להשיג גישה לדיו, נייר ומעטפות כדי לייצר ולהפיץ את הכתבות האנטי-היטלריות שלה, ולהפציר בגרמנים לצאת נגד הנאצים.

באחד העלונים שהפיצו נכתב: "רצח 300,000 יהודים מאז הפלישה לפולין ב-1939, "באופן החייתי ביותר שניתן להעלות על הדעת", מהווה "פשע נוראי". נגד כבוד האנושות, פשע שלא ניתן להשוות לאף אחד אחר בהיסטוריה של האנושות".

ב-18 בפברואר 1943, חלק מאנשי הארגון הוצאו להורג. גב' לפרנץ השתתפה בהלוויה של חבריה, למרות שהיתה תחת מעקב של הגסטפו. חברים אחרים ב"ורד הלבן" היו בין כ-5,000 בני אדם שראשיהם נערפו בעקבות השימוש בגיליוטינה שהורה היטלר. עריפת הראשים נמשכה עד ינואר 1945. גב' לפרנץ, נעצרה במרץ 1943.

גב' לפרנץ בילתה את שארית המלחמה בכלא, בזמן שבעלות הברית התקרבו לגרמניה ממערב וממזרח באפריל 1945, המשיכו פקידי בית הדין של הנאצים למחוץ את שרידי ההתנגדות האחרונים. גב' לפרנץ ואחרים היו אמורים לעמוד למשפט בכלא בדרום גרמניה. "הם היו בסיכון לעונש מוות", דיווח העיתון הגרמני "בילד צייטונג" לאחר ראיון עם גב' לפרנץ באוגוסט 2018. אבל ימים ספורים לפני שהמשפט היה אמור להתחיל ושבועות לפני תום המלחמה, צבא ארצות הברית שחרר את האסירים והיא ניצלה.

 

נאצים מלחמת העולם השניה פולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד