כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
הצהרת כוונות

השגריר החדש: ישראל לא תורשה לתקוף את איראן מאזרבייג'ן

השגריר המיועד של אזרבייג'ן בישראל, אומר שארצו לא תאפשר לישראל להשתמש באזרבייג'ן כבסיס למתקפה אפשרית נגד איראן. השגריר הבהיר כי "באקו לא תסייע לישראל במקרה שתחליט לתקוף מתקני גרעין איראניים"

השגריר החדש: ישראל לא תורשה לתקוף את איראן מאזרבייג'ן
ישראל אזרבייג'ן צילום: באדיבות המצלם

מוכתר ממדוב, השגריר החדש של אזרבייג'ן בישראל מנמיך ציפיות, ואומר כי אזרבייג'ן לא תאפשר לישראל לתקוף את מתקני הגרעין של איראן דרך בסיסים באזרבייג'ן, דבריו מגיעים לאחר דיווחים קודמים על שדה תעופה מקומי שיסייע לישראל במהלך מתקפה על הרפובליקה האסלאמית של איראן, את הדברים אמר ממדוב בסוף השבוע לאחר שהגיע לתל אביב בשבוע שעבר.

ממדוב גם דחה את הדיווחים לפיהם אזרבייג'ן תאפשר למוסד להקים סניף באזרבייג'ן שיפקח על המתרחש באיראן. "אזרבייג'ן, מלכתחילה, הצהירה שהיא לא תתערב בעניינים הפנימיים של מדינות אחרות ולא תאפשר שימוש בשטחה נגד מדינות אחרות", אמר השגריר לערוץ הטלוויזיה Iran international. "זה בגלל שאנחנו מצפים שמדינות אחרות לא יתערבו בעניינים הפנימיים שלנו".

גורמים איראנים מאשימים מדי פעם את אזרבייג'ן בכך שהיא מאפשרת לישראל להקים בסיסי מודיעין וצבא בשטחה כבסיס מבצעי נגד איראן. השגריר, שהיה אמור להציג את כתב האמנה לנשיא יצחק הרצוג ביום חמישי האחרון, אמר כי "כל מדינה אחראית להגנה על שלמותה הטריטוריאלית ועל ריבונות אזרחיה, אזרבייג'ן אינה יוצאת דופן". פגישתו עם הנשיא נדחתה למועד מאוחר יותר.

אזרבייג'ן וישראל הפכו יותר ויותר את הקשרים ההולכים וגדלים ביניהן לפומביים. בעוד שלישראל יש שגרירות באזרבייג'ן מאז שנות ה-90, אזרבייג'ן מינתה רשמית את השגריר הראשון שלה בישראל בינואר האחרון.

אזרבייג'ן הכירזה על עצמאותה מבריה"מ באוקטובר 1991, וכעבור זמן קצר קיבלה את הכרת ישראל. כעבור חצי שנה מהקמתה, כבר היו בינה לבין ישראל יחסים דיפלומטיים. מאז 1993, מחזיקה ישראל שגרירות בבאקו, בירת אזרבייג'ן. ישראל מספקת לאזרבייג'ן כלי טיס, טנקים, תותחים וכלי הגנה שונים. אחת הסיבות לכך היא האויב המשותף לשתי המדינות: איראן, בה גובלת אזרבייג'ן מדרום ורואה בה איום קיומי.

באזרבייג'ן מתקיימים חיים יהודיים, והקהילה היהודית בה עתיקה במיוחד וכוללת לפי ההערכות בין 16,000-30,000 אנשים, שרבים מהם מתרכזים בבירה באקו.

איראן אזרבייג’ן תקיפה ישראלית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד