ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
התנגשות נוספת

היועמ"שית מתנגדת להצעת החוק של הח"כ מעוצמה

כצפוי, בהרב-מיארה הביעה התנגדות לקידום חוק החסינות לחיילי צה"ל של ח"כ פוגל. "החסינות כפי שמוצעת משנה באופן מהותי את נקודת האיזון, ומביאה בכך לפגיעה בזכויות האדם ובאינטרסים חיוניים אחרים", הבהירה. בן גביר: "עוד יוזמה שבעד חיילי צה"ל שבלשכת היועמ"שית מתנגדים אליה"

היועמ"שית מתנגדת להצעת החוק של הח"כ מעוצמה
צביקה פוגל צילום: Yonatan Sindel/Flash90

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הודיעה הבוקר (ראשון) על התנגדותה להצעת החוק של חבר הכנסת צביקה פוגל (עוצמה יהודית) אשר מציעה להעניק לכוחות הביטחון חסינות מפני כל פעולה משפטית על תפקודם במהלך פעילות מבצעית או פעילות נגד טרור. ההצעה צפויה לעלות היום לדיון בוועדת שרים לחקיקה. 

מיארה טענה כי, קידום הצעת חוק חסינות כוחות הביטחון תפגע בהגנה על חיילי צה״ל וכוחות הביטחון ותחשוף אותם להליכים פליליים בין לאומיים. היא הבהירה: "החסינות כפי שמוצעת משנה באופן מהותי את נקודת האיזון, ומביאה בכך לפגיעה בזכויות האדם ובאינטרסים חיוניים אחרים".

עוד נכתב בחוות הדעת: "הטלת חסינות עלולה להביא לסיכון משמעותי לציבור ולמדינת ישראל, ועלולות להיות לה משמעות מרחיקת לכת על אופן פעולתו של המשטר בישראל, ביחסים שבין הפרט לבין נציגיו המובהקים של השלטון, קרי – גורמי הביטחון לובשי המדים. ההצעה מייצרת אף סיכון לאנשי כוחות הביטחון עצמם, שיהיו חשופים לחקירה ולהעמדה לדין פלילי בחו"ל וכן לסיכון משמעותי יותר לחייהם ולשלמות גופם במסגרת פעילותם המבצעית".

היועמ"שית מזהירה בנוסף כי החסינות תעניק הגנה מוחלטת לאנשי כוחות הביטחון מפני כמעט כל עבירה: "ככלל, לא תוכל הוועדה להסרת חסינות לקבוע אם המעשה נעשה מתוך זדון או בחוסר תום לב – מונחים שאינם ברורים כשלעצמם. לכך מצטרפת גם העובדה שמדובר בוועדות שמורכבות ברובן מגורמים שאינם משפטיים אלא יוצאי גופי הביטחון עצמם, כך שלוועדות אלה לא תהיה המומחיות המקצועית לבחון את קיומו של הרכיב הנפשי ואת שאלת התגבשותם של יסודות העבירה. מכאן, שההצעה לא תשיג איזון בין הצורך להעניק גיבוי לכוחות הביטחון לבין ניצול החסינות לצורך ביצוע מעשים פסולים".

יו"ר עוצמה יהודית השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב לחוות הדעת של היועמ"שית ותקף: "כצפוי היועמ"שית מתנגדת אוטומטית לחוק חסינות לחיילים, וכרגיל אצלה - אנחנו מקבלים את חוות דעתה בתקשורת. זו עוד יוזמה שבעד חיילי צה"ל ונגד אויבנו, שבלשכת היועמ"שית מתנגדים אליה".

בן גביר הוסיף: "לגופו של עניין, ובניגוד למשתמע מחוות דעתה, החוק אינו מגן על פשעי מלחמה ועל עבירות שנעשו במזיד. קיימים משפטנים רבים הסוברים הפוך ממנה. אגב, בחוק האזרחי קיים חוק חסינות לחיילים ושוטרים ואין שום סיבה לא לאפשר אותו גם בחוק הפלילי".

השר הבהיר: "התנגדותה לא תרפה את ידנו בדרך לחקיקת החוק הזה, שהוא חובה מוסרית לחיילים שלנו, אותם אנו שולחים לשדה הקרב להילחם עבורנו ולשמור על חיי כולנו".

בתוך כך, לאחר שנפוצו דיווחים בתקשורת כי הקואליציה תדחה את הצעת החוק בחודש, הבהירו בעוצמה יהודית: "בניגוד לפרסומים, טרם התקבלה החלטה אם לדחות את חוק חסינות חיילים בחודש. בליכוד ביקשו לדחות את החוק כדי לערוך בו מספר שינויים וכרגע מתנהל מו"מ בין הצדדים. נמשיך לשמור ולהגן על חיילי צה"ל והשוטרים ולהעביר את החוק, זו המחויבות שלנו".

ח"כ פוגל כתב בדברי ההסבר להצעתו: "לא ניתן להשלים עם מצב שבו איש כוחות הביטחון שמסיים למלא את תפקידו באירוע מבצעי או באירוע טרור, מובל באזיקים מזירת האירוע".

עוד נכתב בדברי ההסבר: "כפועל יוצא, לא ניתן להשלים עם מצב שבו אנשי כוחות הביטחון נחקרים בחקירות ממושכות תוך כדי עינוי דינם, כאשר ההחלטות בעניינם מתקבלות על ידי משפטנים ולא על ידי קצינים בכירים בעלי ניסיון קרבי וידע על אודות הדינמיקה המתפתחת בשדה קרב, ושחוו אירועים דומים לאילו שעברו אנשי כוחות הביטחון.

היטיב לבטא זאת האלוף במילואים עוזי דיין, בעדות שנתן במהלך משפטו של החייל אלאור אזריה: 'אירועים שהתרחשו במגרש המבצעי, אסור לגלגל אותם למגרש המשפטי'", נכתב.

 

צביקה פוגל ועדת שרים לחקיקה גלי בהרב מיארה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד