ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
כך ההסכם ישפיע על ישראל

לסעודים נמאס שמטיפים להם מוסר, הסינים לא יעשו זאת

איראן וסעודיה הסכימו לכונן מחדש יחסים דיפלומטיים בתיווך סין, אך הצדדים עדיין חשדניים, ולא ברור עד כמה תמומש באופן מעשי ההתקרבות בין המדינות לאחר עשרות שנים של תחרות אלימה ביניהן, לעתים על מנהיגות במזרח התיכון ובעולם האסלאמי הרחב | וגם, האם הסינים, שקוראים תגר על ההגמוניה של ארה"ב, יבלמו את שאיפות הגרעין של טהראן?

לסעודים נמאס שמטיפים להם מוסר, הסינים לא יעשו זאת
עלי שמח'אני (מימין), המתווך הסיני והשר הסעודי צילום: סוכנות הידיעות תסנים

ההסכם שנחתם בבייג'ין ביום שישי האחרון בין איראן לסעודיה לא הפתיע אף אחד לאחר שהדיונים לגבי הסכם בין המדינות נמשכים כבר תקופה ארוכה. שרי החוץ של שתי המדינות ייפגשו כדי לדון בהחזרת נציגויות דיפלומטיות בתוך חודשיים, מה שמציין את סיומו של קרע בן שבע שנים.

באיראן, ההסכם התקבל בברכה, כשבכירים שיבחו אותה כצעד לקראת הפחתת המתיחות וחיזוק הביטחון האזורי. כלי תקשורת ברפובליקה האסלאמית התמקדו בעיקר כיצד ההסכם מסמן את תבוסתם של ארצות הברית וישראל.

חלק מאותם כלי תקשורת חגגו ב-2016 כאשר ריאד ניתקה את היחסים הפוליטיים עם טהראן לאחר שנציגויותיה הדיפלומטיות הותקפו על ידי מפגינים שזעמו שהממלכה הסעודית בעלת הרוב הסוני הוציאה להורג מנהיג שיעי מוסלמי בולט.

ההסכם הוא התפתחות חיובית מבחינה גיאופוליטית (פחות עבור ישראל) אבל הוא רק צעד אחד מני רבים. לפי האנליסט הפוליטי מטהרן דיאקו חוסייני. "סביר להניח שסעודיה עדיין תהיה זהירה בהתנהלות כלכלית עם איראן כי היא לא רוצה להיחשף לסנקציות של ארה"ב. ונורמליזציה לא בהכרח אומרת ששני הצדדים סומכים זה על זה", אמר חוסייני לאל-ג'זירה.

חוסייני הוסיף כי סיום המלחמה בת שמונה השנים בתימן (מאז 2015), שבה איראן וסעודיה תומכות בצדדים מנוגדים, עשויה להיות התוצאה הסופית החשובה ביותר של ההסכם, אך זו תהיה מטרה קשה להשגה.

"לא ברור עד כמה תגיע ההתקרבות בין ערב הסעודית לאיראן תמומש לאחר עשרות שנים של תחרות אלימה לעתים על מנהיגות במזרח התיכון ובעולם האסלאמי הרחב. ההחלטה לפתוח מחדש את השגרירויות שנסגרו ב-2016 מהווה רק צעד ראשון".

ה'ניו יורק טיימס' מציין, כי "ההסכם לא אומר שכעת הסונים של ריאד והשיעים של טהראן שמו בצד את כל ההבדלים העמוקים ביניהם - אתניים (פרסיים-ערבים) ודתיים (שיעים-סונים). יש אפשרות שההסכם החדש להחזרת שגרירים אולי אפילו לא יתבצע בסופו של דבר".

המפתח להסכם, לפי מה שסיפרו הסעודים לאמריקאים, היה התחייבות של איראן להפסיק התקפות על סעודיה ולצמצם את התמיכה בקבוצות מיליטנטיות שתקפו את הממלכה. איראן וסעודיה נלחמו למעשה במלחמת פרוקסי הרסנית בתימן, שם נלחמו המורדים החות'ים בכוחות הסעודים במשך שמונה שנים. הסכם הפסקת אש שנחתם בתמיכת האו"ם וממשל ביידן בשנה שעברה עצר במידה רבה את פעולות האיבה.

האו"ם העריך בתחילת השנה שעברה כי יותר מ-377,000 בני אדם מתו במהלך המלחמה מאלימות, רעב או מחלות. במקביל, החות'ים ירו מאות טילים ושיגרו מל"טים לעבר ערב הסעודית.

סעודיה ביקשה הפסקת פעולות האיבה עם איראן במשך שנים, תחילה באמצעות שיחות שנערכו בבגדד שבסופו של דבר לא הובילו לשום מקום. בכירים בממשל ביידן אמרו כי הסעודים תדרכו אותם על הדיונים בבייג'ינג, אך האמריקנים הביעו ספקנות שאיראן תעמוד בהתחייבויותיה החדשות.

סין קוצרת את הפירות - התקוות של ישראל לקואליציה אזורית נגוזו

ה'ניו יורק טיימס' מציין כי בפנייה לבייג'ינג לתווך עם הסעודים, איראן למעשה הופכת את סין כדמות השפעה באזור, בכך איראן מבקשת לברוח מהבידוד שכופה עליה וושינגטון, וישראל מוצאת שתקוותיה לקואליציה אנטי-איראנית עם סעודיה נגוזו.

בכירים בממשל ביידן אומרים שאיראן נמצאת בלחץ אמיתי וסובלת ממצוקה כלכלית עמוקה בגלל הסנקציות האמריקאיות. אבל זה לא אומר שסין, אחת החותמות על הסכם הגרעין המקורי, רוצה שגם לאיראן יהיה נשק גרעיני. אם לבייג'ינג יש השפעה על טהרן, גורמים אמריקנים מקווים שאולי היא תוכל להשתמש בה כדי לרסן את שאיפותיה הגרעיניות של איראן. עם זאת, זה מדאיג רבים מקובעי מדיניות בארה"ב, לראות את סין משחקת תפקיד כה גדול באזור.

אנליסטים פוליטיים מציינים כי סעודיה פנתה לסין, לאחר שנמאס לה שמטיפים לה על זכויות אדם ועל זכויות נשים, ארה"ב בשנים האחרונות הבהירה לסעודיה שהיא מצפה להתקדמות בנושאי זכויות נשים בפרט וזכויות אדם הכלל, את סעודיה זה לא מעניין, ארה"ב לא מתרשמת שמדינות במזרח התיכון הן לא דמוקרטיות, ומנסה "לחנך" את אותן מדינות, לסעודים באיזה שהוא שלב נמאס שמטיפים להם על כך, אז הם פנו לסין שתתווך ביניהן.

סין היא האחרונה שתטיף מוסר לגבי זכויות אדם, מדינה שבה על פי דיווחים קוצרים איברים לאסירים פוליטיים כדי למכור אותם, לא מתעניינת במיוחד לגבי זכויות אדם במדינות אחרות, בעוד אצל ביידן זכויות נשים בפרט וזכויות אדם בכלל משחקים תפקיד חשוב.

ה'וושינגטון פוסט' מציין כי האיום הגדול ביותר על המפרץ נובע מהתקפות איראן בעיקר באמצעות שליחים מתימן ומעיראק על מטרות סעודיות. "בקושי ניתן לסמוך על השועל שישתף פעולה באבטחת הלול" כותב העיתון ומנמיך ציפיות שההסכם ישנה משהו לטובה במזרח התיכון.

איראן סין ארה''ב סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד