ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
התוכניות של הרודן

לא רק אוקראינה: השאיפות של פוטין מגיעות עמוק אל תוך אירופה

פרופ' רוסי מתריע כי נשיא רוסיה פוטין מתכוון להכניס את כל מזרח אירופה מאחורי 'מסך ברזל', כולל את פולין ומזרח גרמניה. לדבריו, פוטין גם רוצה להכניס תחת חסות מוסקבה מספר מדינות מנאט"ו. "במזרח גרמניה ישאלו - עם מי אנחנו רוצים להיות? עם ארה"ב, או שפוטין טוב יותר?"

לא רק אוקראינה: השאיפות של פוטין מגיעות עמוק אל תוך אירופה
טנקים רוסיים הרוסים צילום: באדיבות המצלם

ולדימיר פוטין מתכוון לשחזר את 'ברית ורשה' מהמאה הקודמת לאחר שיכניע את כל מזרח אירופה כולל פולין, הונגריה ומזרח גרמניה לשעבר. כך טוען מומחה רוסי בשם פרופסור גריגורי יודין.

לדברי יודין, השאיפות האימפריאליסטיות של פוטין חורגות אפילו מעבר לשחזור ברית המועצות כמדינה אחת והוא טוען כי הנשיא הרוסי רוצה לכונן מסך ברזל חדש עם מספר מדינות חופשיות כולל מדינות בנאט"ו ובאיחוד האירופי שיוחזרו תחת ההגמוניה של מוסקבה.

הסכם ורשה היה הסכם הגנה וביטחון שסייע למוסקבה לשמור על מדינות במזרח אירופה תחת אגרוף הברזל שלה בעידן הסובייטי. לפי ההיגיון של פוטין, "אין לנו את ברית המועצות ואין לנו את ברית ורשה", אמר יודין. בראיון ל'בילד' הגרמני הוא אמר כי "פוטין חושב על פולין, הונגריה ואחרות כעל 'מדינות צעצוע' שחושבות שיש להן ריבונות. אבל במציאות הן כמובן אזור השליטה שלנו".

יודין הזהיר בעבר כי פוטין עומד להתחיל 'מלחמה גדולה' נגד נאט"ו, שבה בליעת אוקראינה ומולדובה הם רק פתיחת התיאבון, כך דיווח ה'דיילי מייל'. זאת על אף שכוחות רוסים רבים לא הצליחו עד כה לכבוש את העיירה בחמוט למרות שאיבדו עשרות אלפי חיילים בקרבות עקובים מדם במשך שבועות רבים.

כשנשאל בערוץ היוטיוב של העיתון 'בילד' ברוסית אם תוצאה 'בלתי מתקבלת על הדעת' ו'קומדיה' כזו היא המטרה של פוטין, הוא אמר: "למה אתה לוקח את זה בתור בדיחה? אין בזה שום דבר מצחיק, כמובן שפוטין כקצין ק.ג.ב ששירת במזרח גרמניה חושב שזה טיפשי למסור את השטח הזה, וצריך לקחת אותו בחזרה. יש לו תוכנית מסוימת איך לעשות את זה. אני לא אומר שהתוכנית הזו תעבוד. אבל תראה את גרמניה ואת הפער הבלתי נמחק הזה בין מזרח למערב. בעוד כמה שנים תעלה שאלה רצינית במזרח גרמניה, ששואלת עם מי אנחנו רוצים להיות? עם האמריקאים, או שפוטין טוב יותר?".

"הוא עושה בדיוק מה שהוא הבטיח. כמובן, הוא לא חושב שלמדינות האלה יש איזושהי ריבונות. יש לו כעס פרנואידי כלפי חלק מהם כמו על פולין", טען יודין.

הנשיא הרוסי אמר בעבר כי הרוסים והאוקראינים הם חלק מעם אחד, וטען כי אוקראינה היא "מדינה מלאכותית", שקיבלה אדמות רוסיות היסטוריות בתקופת ברית המועצות. אוקראינה טוענת כי הפלישה הרוסית היא משימה של רצח עם לשכתב את ההיסטוריה - כולל נפילת ברית המועצות, שפוטין רואה בה 'קטסטרופה' וטרגדיה - וגם כדי להבטיח שאוקראינה לא תוכל להתקרב למערב".

ד"ר יודין הוא פרופסור בבית הספר למדעי החברה והכלכלה במוסקבה.

ולדימיר פוטין מלחמת אוקראינה רוסיה פולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד