כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
במהלך ביקורו ברומא

נתניהו ערך סיור סודי במערות קבורה יהודיות שטרם נחשפו

במהלך סיורו ברומא בשבוע שעבר, זמן קצר לפני כניסת השבת, ערך ראש הממשלה נתניהו סיור סודי באחת מחמש מערות קבורה יהודיות שנבנו ככל הידוע לפני כאלפיים שנים, ובהן נטמנו אלפי יהודים. מערות אלו טרם נחשפו, ונתניהו צפוי לפנות לממשלת איטליה כדי שתרחיב את המחקר אודותיהן

נתניהו ערך סיור סודי במערות קבורה יהודיות שטרם נחשפו
בנימין נתניהו צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

במהלך הביקור שערך בשבוע שעבר באיטליה, ביקר ראש הממשלה בנימין נתניהו באחת מתוך חמש מערות קבורה יהודיות שנבנו על פי המחקרים שנערכו לפני כאלפיים עד 1,500 שנה. המערות הלא ידועות הללו מסתמנות כאחד הגילויים היהודיים המרהיבים ברומא, ונטמנו בהן אלפי יהודים. הביקור של נתניהו נערך בחשאי זמן קצר לפני שבת, ואת קיומו חשף אריאל כהנא ב"ישראל היום".

קיומן של חמש מערות הקבורה הללו היה ידוע לאורך ההיסטוריה, אך רק בשנים האחרונות החלו חוקרים ורבנים לגלות עניין מחודש במערות במטרה לשמר אותן ולהעניק לנפטרים את הכבוד הראוי על פי ההלכה. המערה שבה עבודות השימור הן המתקדמות ביותר נמצאת בפארק וילה טורלוניה.

אמיר ג'אלח, מומחה ישראלי לשימור עתיקות, סיפר כי "מדובר במתחם קבורה ענק שאורכו המצטבר 1.2 ק"מ. נטמנו בו כ-3,800 איש. כל השלדים היו באתרם ומבחינה הילכתית ושימורית היה חשוב להשאיר אותם במקום. במשך השנים קברותיהם חוללו, כולל מצבים קשים של שלדים וגולגולת על הרצפה. הפרויקט שלנו היה לטפל בקבורה ובאתר באופן מקצועי מבחינה שימורית, ארכיאולוגית, אדריכלית והנדסית, וגם לקיים את ההלכות הנוגעת לנפטרים, מבחינת כבוד המת. נדרשנו ואנו עדיין נדרשים לפעול מול הרשויות באיטליה, ואמרנו לעמיתים המקומיים שאלה הסבים והסבתות שלנו. זה ריגש אותם מאוד".

עוד סיפר: "הייתה התרגשות גדולה של ראש הממשלה, הצוות שלו ושל שרה נתניהו, שבעצמה פיענחה את הממצאים. נתניהו אמר 'זה יהודי לחלוטין". לעיתים בפגישות באיטליה אנחנו צריכים דמות דיפלומטית מוכרת ומשפיעה בעולם שתסייע לנו בהמשך עבודות ההצלה האלה כדי שנוכל לשמר מערות נוספות הנמצאות ברומא ובכל רחבי איטליה, למען הדורות הבאים".

בנימין נתניהו רומא מערות קבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד