כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
כשל בכבד

שתיית תה ירוק עלולה לגרום לנזקים כבדים

שני מטופלים שנפגעו בכבד הביאו את בית החולים קפלן לחקור את הנושא. נמצאו 100 מקרים דומים בעולם. הסיבה: הרעלנים הבוטניים הקיימים בצמח. החוקר: "תופעה נדירה, צריכה מוגברת היא מסוכנת יותר"

שתיית תה ירוק עלולה לגרום לנזקים כבדים
כוס תה צילום: Pixabay

צריכת תה ירוק עלולה לגרום נזק משמעותי לכבד, עד כדי צורך בהשתלה, ובמקרים מסוימים אף גורמת למוות, כך מדווחת מיטל יסעור בית-אור ב'ישראל היום'.

המחקר יצא לדרך לאחר שבבית החולים טיפלו בשני מקרים של פגיעה בכבד. הראשון הוא של צעיר בן 23, שנהג לשתות בין שלוש לארבע כוסות תה ירוק ביום. בתוך שבועות ספורים מצבו הידרדר, והוא נאלץ לעבור השתלת כבד. במקרה אחר, חולה סבלה מכשל בכבד, ולאחר בירור מקיף וביופסיה התברר שהיא שתתה תה ירוק. בקפלן הנחו אותה להפסיק לשתות את המשקה, והכבד שלה התאושש באופן ספונטני.

בעקבות שני המקרים הללו, אספו בבית החולים 100 מקרים מתועדים של דלקת בכבד כתוצאה מצריכת תה ירוק. הדלק נגרמת מתגובה מטבולית לרעלנים הבוטניים הקיימים בצמח התה. כמו כן, במקרים מסוימים צריכה מוגברת הובילה לאי ספיקת כבד, בעיקר אצל נשים.

במחקר נכתב כי לא ברור בדיוק אילו מרכיבים של התה גורמים לנזק כבדי, ויש מספר רב של תרכובות ממדינות שונות. אולם ברור שאצל אנשים מסוימים תה ירוק, בשילוב עם תרופות ועשבים אחרים, עלול להוביל למחלת כבד קשה. עוד צוין במחקר כי ההחלמה של הכבד עשויה להימשך עד חודשיים.

"תה ירוק גורם גם לדברים טובים, כמו ירידה במשקל, אך יש אנשים שרגישים אליו ואנחנו לא יודעים לזהות מראש מיהם", אומר ל'ישראל היום פרופ' סטיבן מלניק, מומחה בגסטרואנטרולוגיה וברפואה פנימית במרכז הרפואי קפלן, ומי שערך את המחקר. עוד מסביר פרופ' מלניק: "בקרב אנשים עם רגישות יתר, הגוף מגיב לתה ירוק ומייצר כימיקלים בשם ציטוקינים, שבכמות מופרזת יכולים לפגוע בכבד".

וכיצד תוכלו לזהות רגישות? "מי שצורך בקביעות תה ירוק ומרגיש חולשה, לצד שתן כהה, צואה לבנה או גרד, אלו סימנים לכך שצריך להפסיק לצרוך תה ירוק ושכדאי לגשת לרופא", מסביר פרופ' מלניק.

תה ירוק כבד מחלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד