כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
לא יוצאים בהצהרות

בסעודיה מצננים את החשש: "נפקח עין על איראן"

ברשת אל ג'זירה ציטטו כמה בכירים איראנים שבירכו על חידוש היחסים עם סעודיה, ומנגד הביאו פרשנים סעודים שציטטו את האווירה החגיגית האיראנית סביב ההסכם | כלי התקשורת בסעודיה המזוהים עם הממלכה וממומנים על ידי בית המלוכה, הגיבו בזהירות רבה לאירוע

בסעודיה מצננים את החשש: "נפקח עין על איראן"
איראן וסעודיה צילום: סוכנות הידיעות תסנים

ההודעה המפתיעה שהתפרסמה בסוף השבוע על חתימת הסכם לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין איראן וסעודיה, התקבלה בתדהמה מוחלטת ברחבי העולם, למרות ששתי המדינות היריבות ניהלו מגעים במשך יותר משנתיים ולא הסתירו את הניסיונות שלהן לחדש את היחסים.

בין שתי המדינות שוררת יריבות היסטורית, והמתיחות ביניהן גבוהה מאוד כבר עשרות שנים, בשל העובדה שאיראן היא מדינת האסלאם השיעי וסעודיה היא מדינת האסלאם הסוני – כשבין שתי הדתות שוררת איבה גדולה. חלק מהאיסלאם הסוני רואה בשיעים 'כופרים' לכל דבר וענין, והשיעים רואים בסונים אנשים שחיים בטעות קשה ויש לפעול כדי להחזיר אותם 'למוטב'.

בשנים האחרונות שוררת מתיחות גדולה מאוד בין המדינות בקשר למלחמה בתימן, שם מתנהלת מלחמת אזרחים כבר מספר שנים, כשהאיראנים עומדים לצד החות'ים המשתייכים לאסלאם השיעי, וזוכים למימון וחימוש סדיר מאיראן, ומנגד אנשי הממשלה הקודמת, מוסלמים סונים, נהנים מתמיכה מימון וחימוש מלא מצד סעודיה השכנה. לנוכח האמור, חידוש היחסים בין המדינות לא התקבל כמובן מאליו, ועורר תהיות רבות הן באיראן והן בסעודיה.

ברשת אל ג'זירה ציטטו אתמול כמה בכירים איראנים שבירכו על חידוש היחסים עם סעודיה, ופרשן של הרשת הזכיר שאותם אנשים גם בירכו את המשטר האיראני ושיבחו אותו בכל פה, לפני כשבע שנים, כשניתק את היחסים עם סעודיה.

מנגד, בסעודיה התגובות היו חשדניות יותר, ואפילו בכלי התקשורת המזוהים עם הממלכה וממומנים על ידי בית המלוכה, הגיבו בזהירות רבה, כחלק מהמדיניות של הממלכה כנראה, שלא להפוך את חידוש היחסים עם איראן להישג היסטורי חסר תקדים, דבר שיקשה על סעודיה לסגת מההסכם בהמשך.

פרשנים שמקבלים מימון וגם הוראות מריאד, הסבירו אתמול שההסכם אינו מוחלט, ושלמעשה ייכנס לתוקף רק בעוד חודשיים. "החודשיים הללו נקבעו מראש כמרווח זמן סביר שבמהלכו נוכל לראות אם יש שינוי בהתנהלותה של איראן. יש לה חודשיים לתקן את ההתנהלות", כתב אחד הפרשנים בעיתון הסעודי 'א שארק אל אווסאט' היוצא לאור בלונדון. פרשן אחר שכתב טור בעיתון המתפרסם בסעודיה ציין שמדובר בהסכם שנחתם מסיבות טכניות: "נמשיך לפקוח עין על התנהלותה של איראן, היחסים לא יהיו חמים והחשדנות תישמר".

הסכם שלום איראן סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד