י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בעקבות המלחמה באוקראינה

ביה"ד בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים רוסים

בית הדין הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר ראשונים הקשורים לפלישה של רוסיה לאוקראינה. שני תיקי פשעי מלחמה ייפתחו בשל חטיפת ילדים אוקראינים לתוככי רוסיה והרס של תשתיות אזרחיות באוקראינה

ביה"ד בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים רוסים
מלחמת אוקראינה-רוסיה צילום: באדיבות המצלם

התובע בבית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג, יפתח רשמית שני תיקים של פשעי מלחמה ויוציא צווי מעצר לכמה בכירים רוסים שנחשבים לאחראים לחטיפה המונית של ילדים אוקראינים ולפגיעה בתשתיות אזרחיות באוקראינה.

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי התובע, קארים חאן, יבקש משופטי בית המשפט לאשר צווי מעצר על סמך ראיות שנאספו עד כה. אם יצליח, זו תהיה הפעם הראשונה בה הוצאו צווי מעצר בשל הפלישה הרוסית לאוקראינה.

לא ברור אם הצווים יופעלו, מאחר ובית המשפט לא ישפוט את הנאשמים שלא בפניהם, וסביר להניח שרוסיה, שאינה חברה בבית הדין הבינלאומי, לא תסגיר אותם לבית המשפט בהאג.

דיווחים על צווי מעצר מגיעים קצת יותר משנה לאחר שחאן פתח בחקירה על פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ורצח עם באוקראינה. במהלך 12 החודשים האחרונים, הוא ערך שלוש נסיעות לאוקראינה וביקר באתרים בהם התבצעו לפי החשד פשעי מלחמה.

רוסיה הייתה גלויה בנוגע לחטיפת ילדים ובני נוער אוקראינים לרוסיה ומסרה אותם למשפחות רוסיות, אך היא עשתה זאת במסווה של חילוץ הומניטרי. אחת מעוזרי פוטין, מריה לבובה-בלובה, הנציבה הנשיאותית לזכויות ילדים, אמרה כי 350 ילדים אומצו על ידי משפחות רוסיות וכי יותר מ-1,000 ממתינים לאימוץ.

בפברואר פרסמה המעבדה למחקר הומניטרי של אוניברסיטת ייל דו"ח, לפיו לפחות 6,000 ילדים מאוקראינה נשלחו למחנות "חינוך מחדש" רוסיים בשנה האחרונה, כאשר כמה מאות הוחזקו שם במשך שבועות או חודשים מעבר לתאריך החזרה המתוכנן. הדו"ח גם אמר שרוסיה זירזה שלא לצורך את האימוץ והאומנה של ילדים אוקראינים.

 

מלחמת אוקראינה רוסיה פשעי מלחמה האג בית הדין הבינלאומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד