כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
הרפורמה המשפטית

בליץ החקיקה: חוק פסקת ההתגברות אושר בקריאה ראשונה

מליאת הכנסת אישרה לפנות בוקר את הצעת חוק פסקת ההתגברות. 61 חברי כנסת תמכו בהצעת החוק מול 52 שהתנגדו. עד עתה אושרו בקריאה ראשונה ארבעה חוקים מהרפורמה המשפטית

בליץ החקיקה: חוק פסקת ההתגברות אושר בקריאה ראשונה
מליאת הכנסת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי חוק הנבצרות: חוק פסקת ההתגברות אושר לפנות בוקר (שלישי) במליאת הכנסת. 61 חברי כנסת תמכו בהצעת החוק מול 52 חברי כנסת שהתנגדו לו. עד עתה אושרו בקריאה ראשונה ארבעה חוקים מהרפורמה המשפטית.

על פי הצעת החוק, הסמכות לבטל חוק, להגביל את תקופת תוקפו או להשהותו זמנית, תהיה סמכות ייחודית של בית המשפט העליון. בית המשפט העליון יהיה מוסמך להפעילה רק בהתקיים תנאים מצטברים: הרכב שכל שופטי בית המשפט העליון יושבים בו; ההחלטה תתקבל על דעת ארבע חמישיות משופטי ההרכב; החוק סותר בבירור הוראה בחוק יסוד אשר קובע מהו הרוב הנדרש לשם שינויה או את התנאים לפגיעה בה או שהחוק לא התקבל בכנסת ברוב הדרוש או במספר הקריאות הדרוש.

בנוסף, מוצע לקבוע כי גם אם התקיימו התנאים שמאפשרים ביקורת שיפוטית, לבית המשפט העליון לא תהיה סמכות לקבל החלטה בעניין תוקפו של חוק אם הכנסת ציינה בו במפורש כי הוא תקף על אף האמור בחוק יסוד והוא התקבל ברוב של 61 חברי הכנסת בשלוש הקריאות.

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן הציג את החוק ואמר כי הוא מבקש להסדיר אנומליה שקיימת במדינה למעלה מ-30 שנה. "כאשר הוצגו בכנסת חוקי יסוד העוסקים בקביעת נורמות עליונות שמתוקפם ניתן לבטל חוק – מאז אותו אירוע לא הסדירה הכנסת את סמכות בית המשפט לפסילת חוקים אך בית המשפט עשה זאת שוב ושוב. מאז גילינו שבית המשפט העליון פוסל חוקים בסמכות חוקית לא ברורה ובכל הרכב. מציאות זאת לא הגיונית ומקובלת במדינה דמוקרטית. הצעת החוק מנסה להסדיר זאת לראשונה. אנחנו מוכנים להידברות ללא תנאים מוקדמים. מדובר בחוק מאוזן ואפשר להגיע להסכמה בהרבה אלמנטים בו".

ייו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ תקף את הצעת החוק ואמר: "אנו דנים בפסקת ההתגברות שמבקשת להתגבר על בג"צ כאילו היה אויב המדינה. אתם מבקשים כאן הערב לתת כוח בלתי מוגבל לעצמכם. התגברות בוודאי ברוב של 61 היא עריצות הרוב. הערב הוא הערב שבו הונע התהליך לסגירת צבא העם – הרמתם ידים ואתם מתגברים על ביטחון המדינה".

מוקדם יותר, מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את "חוק הנבצרות" של חבר הכנסת אופיר כץ וקבוצת חברי כנסת. תמכו בחוק 61 חברי כנסת והתנגדו 51 חברי כנסת.

על פי הצעת החוק, ההכרזה על נבצרות תיעשה על ידי ראש הממשלה, או הממשלה ברוב של 75% מהרכבה. במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת ראש הממשלה, יו״ר הכנסת יעביר לאישור מליאת הכנסת את ההחלטה, וזאת תוכל לאשר את ההכרזה ברוב של 90 חברי כנסת.

בהצעת החוק נכתב בין היתר כי "בית משפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון בבקשה להכריז על נבצרות ראש הממשלה או לאשרה; החלטה או צו של בית משפט כאמור יהיו חסרי סמכות ונעדרי תוקף".

 

הרפורמה המשפטית מליאת הכנסת פסקת ההתגברות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד