כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
סערת הרפורמה המשפטית

פורום קהלת: "יש חשיבות רבה להשגת הסכמה רחבה"

בפורום קהלת אשר מתעסק רבות בתחום של היחסים בין הרשויות ותומך ברפורמה במערכת המשפט הצהירו הערב כי, "אנו סבורים שנחוצה רפורמה מקיפה - אולם יש בעינינו חשיבות רבה להשגת הסכמה. בפורום קראו לנשיא לאמץ את מתווה הפשרה שגיבשו 

פורום קהלת: "יש חשיבות רבה להשגת הסכמה רחבה"
שמחה רוטמן במליאה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בפורום קהלת אשר עוסק רבות בתחום של היחסים בין הרשויות במדינת ישראל פרסמו הערב (שלישי) הצהרה מפתיעה בה נאמר כי, "יש חשיבות להשגת הסכמה רחבה".

בפורום הסבירו: "אנו סבורים שנחוצה רפורמה מקיפה, נוכח הכוח הבלתי מאוזן שצברה הרשות השופטת אל מול הרשויות הייצוגיות. במצב הנוכחי של יחסי הרשויות נוצר חוסר איזון הגורם לכך שמערכות השלטון אינן מתפקדות כראוי וחלקים נרחבים בעם מרגישים כי השתתפותם בהליך הדמוקרטי אינה שווה".

"עם זאת", הבהירו, "יש בעינינו חשיבות רבה להשגת הסכמה רחבה על השינויים הנדרשים. מייד לאחר שהכריז שר המשפטים על הרפורמה פתחנו בשיחות ומגעים עם עמיתים המתנגדים לה בניסיון להגעה להסכמות ולפשרות. עשינו זאת מתוך אמונה שרצוי מאד שמהלך כזה יעבור בהסכמה רחבה, ומתוך הבנה שיש טעם לשפר את הרפורמה שהוצעה באופן שיאפשר את הרחבת מעגל התומכים".

בפורום הוסיפו: "השקענו מאמצים רבים מאוד ואין-ספור שעות יחד עם שותפינו בצד המתנגד – אנשים מסורים, מקצועיים ודורשי-טוב. הצלחנו גם לשמור במידה רבה על דיסקרטיות המהלכים כדי לשפר את סיכויי הצלחתם. אנו מברכים על ניסיונות נוספים שנעשו להשגת פשרה, ומבקשים להביע הערכה רבה למאמציו של כבוד נשיא המדינה להביא את הצדדים הפוליטיים לכלל מתווה מוסכם".

עוד נכתב בהצהרה מטעמם: "ביחס לסוגיות רבות הפערים ניתנים לגישור. כך בנוגע לאופן שבו יוסמך בית המשפט העליון לפסול חקיקה רגילה, כך ביחס לשימוש בעילת הסבירות ולמעמד חוות הדעת של היועץ המשפטי".

לטענתם: "את החששות מפני שימוש דורסני בחקיקת יסוד בידי הקואליציה ניתן לרפא באמצעות קביעת מנגנון קשיח לחקיקת חוקי יסוד ותיקונם, לצד ההבהרה כי הם חסינים מביקורת שיפוטית; אפשר גם להגיע להסכמות בדבר ויתור על רכיב פסקת ההתגברות, בתוך מציאת פתרון לסוגיות נקודתיות באמצעות כללי אי-שפיטות".

בפורום המשיכו לפרט את ההסכמות אליהן ניתן להגיע: "סוגיית הרכב הוועדה לבחירת שופטים נותרה במחלוקת. אנו סבורים שניתן להגיע לפתרון שיבטל את הווטו שיש בידי נציגי בית המשפט העליון, יעניק לקואליציה יתרון בוועדה, ויגביר גם את השפעת האופוזיציה. זאת בין היתר באמצעות שימוש במינויי נציגים מקצועיים מטעם הקואליציה".

בפורום העבירו קריאה להרצוג: "אנו קוראים לכבוד נשיא המדינה לאמץ עקרונות אלו, המשקפים לדעתנו פשרה ראויה שתגשים את היעדים העיקריים של הרפורמה, תיטיב מאד עם המשטר בישראל, תעניק מענה לדאגות שמביעים מתנגדי הרפורמה, ותשיב את האמון בין רשויות השלטון ובין כלל חלקי הציבור בישראל".

לסיום הביעו תקווה כי תושג פשרה: "תקוותנו היא כי העברתו של מתווה פשרה מוסכם תסייע לריפוי האווירה הציבורית. תקוותנו היא שהתיקון יאפשר התקדמות לקראת קבלת חוקה מוסכמת למדינת ישראל, שתכלול גם מגילת זכויות".

בפורום הבהירו: "אנו מכבדים דעות אחרות ומחאה ראויה. בד בבד אנו מוקיעים התנהגות לא אחראית העלולה לפגוע בחוסנה ובשגשוגה של מדינת ישראל, בלכידות כוחות הביטחון ובאפשרות לבנות עתיד משותף טוב לכל חלקי החברה בישראל".

קהלת יצחק הרצוג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד