כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
40 זוגות בלבד

מחזה מפעים: הנשרים מגיחים מהערפל בשמורת הטבע גמלא

מדריך בית ספר שדה גולן של החברה להגנת הטבע, הצליח ללכוד בעדשתו 4 נשרים מגיחים מהערפל בשמורת הטבע גמלא של רשות הטבע והגנים | מדובר במחזה נדיר עקב העובדה שבישראל אוכלוסיית הנשרים נאמדת בכ-40 זוגות מקננים בלבד

מחזה מפעים: הנשרים מגיחים מהערפל בשמורת הטבע גמלא
תיעוד הנשרים צילום: שי רואן/החברה להגנת הטבע

שי רואן, מדריך בית ספר שדה גולן של החברה להגנת הטבע, צילם היום (רביעי) 4 נשרים מגיחים מהערפל בשמורת הטבע גמלא של רשות הטבע והגנים. 

ד״ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע, מציין כי מאז הקמתה של מדינת ישראל, אוכלוסיית הנשרים המקננת בישראל הצטמצמה באופן משמעותי. "עם קום המדינה עוד קיננו בישראל מאות זוגות של נשרים, בתחילת שנות האלפיים קיננו 120 זוגות והמגמה השלילית נמשכה עד לשנים האחרונות. בשנים האחרונות גודל האוכלוסייה התייצב על מספר זוגות נמוך מאוד, כיום מוערכת האוכלוסייה בכ-40 זוגות מקננים בלבד. בשמורת גמלא, שעד לפני כמה עשורים מצוקיה איכלסו עשרות זוגות נשרים, אין דדגירה של נשרים כבר כמה שנים. כך גם בשאר מושבות רמת הגולן. בשל כך, פרויקט שימור הנשרים בישראל הוגדר כפרויקט לאומי ומושקעים בו מאמצים רבים, בהובלת רט"ג ובמסגרת פרויקט 'פורשים כנף' המשותף לרט"ג, לחברה להגנת הטבע ולחברת חשמל לישראל".

בחברה להגנת הטבע מציינים כי הנשר הוא דורס יום ענק ומוטת כנפיו מגיעה עד ל-2.65 מטרים, צווארו הארוך ומקורו הגדול והחזק מותאמים היטב לאכילת פגרים ולביתוק עורם. קיבתו של הנשר חזקה וחומצית ומסייעת לו לנטרל את הרעלים וחומרי הריקבון שבבשר הפגרים. בשל כל אלו הנשר מהווה חוליה חשובה בעלת תפקיד מרכזי במערכת הטבעית והוא נחשב לאחד מה"סניטרים של הטבע" המסייעים לסביבה ב"חיסול" פגרים ובכך מונעים הפצת מחלות שונות. "המאמץ הגדול שמושקע בשימור הנשרים במסגרת פרויקט 'פורשים כנף' הוא הסיבה לכך שהנשרים עדיין מעופפים בשמי ישראל, ללא ההשקעה האדירה בשימורם קרוב לוודאי שלא היו היום נשרים מעופפים בשמי ישראל", מסכם ד"ר פרלמן.

 

 

 

נשר טבע צלמי טבע שמורת טבע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד