ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
"מנציח את המצב הקיים"

נתניהו, גנץ ולפיד מגיבים למתווה הנשיא

בקואליציה דחו את מתווה הנשיא והאשימו כי מדובר בהנצחת המצב הקיים. "לצערינו המתווה כולל סעיפים מרכזיים שרק מנציחים את המצב הקיים ואינם מייצרים את האיזון המינימלי הדרוש בין הרשויות", כתב השר קיש בשם הליכוד ונתניהו אחריו בנוסח דומה. לפיד וגנץ בירכו 

נתניהו, גנץ ולפיד מגיבים למתווה הנשיא
יצחק הרצוג עם בנימין נתניהו צילום: דוברות הכנסת

בקואליציה דחו הערב (רביעי) את מתווה נשיא המדינה יצחק הרצוג לפשרה ברפורמה המשפטית, וטענו כי הוא "מנציח את המצב הקיים". מנגד, באופוזיציה בירכו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפני המראתו לברלין למתווה הנשיא ואמר: "אני חושב שכל ניסיון להגיע להסכמה ולהידברות בוודאי הוא ראוי, ועל כן נציגי הקואליציה הלכו ונדברו עם הנשיא פעם אחר פעם, בעוד שנציגי האופוזיציה לא היו מוכנים להתדיינות אחת אפילו".

נתניהו הוסיף ואמר: "לצערי, הדברים שהציג הנשיא לא הוסכמו על ידי נציגי הקואליציה. סעיפים מרכזיים במתווה שהוא הציג רק מנציחים את המצב הקיים ולא מביאים את האיזון הנדרש לרשויות בישראל. זו האמת המצערת".

בנוסף, ראשי סיעות הקואליציה הוציאו הודעה משותפת בה נאמר כי, "הצעתו של נשיא המדינה פירושה ביטול מוחלט של השינויים הדרושים במערכת המשפט. היא חד צדדית, מוטה ולא מקובלת. ההצעה מתעלמת מבעיות השורש שהוצגו על ידי הנשיא בנאומו הראשון ואף מחריפה אותן".

עוד נכתב בהודעה המשותפת לראשי סיעות הקואליציה: "כל ראשי מפלגות הקואליציה וחברי מפלגות המחנה הלאומי מאוחדים כדי להביא מתווה טוב לאיזון אחראי בין רשויות השלטון".

שר החינוך והמקשר בין הממשלה לכנסת, יואב קיש כתב בחשבון הטוויטר שלו: "בשם הליכוד, כל ניסיון להגיע להסכמה הוא ראוי, אך במשך שבועות כשנציגי הקואליציה קיימו הדברות עם הנשיא נציגי האופוזיציה סרבו לקיים התדיינות כלשהיא".

קיש הוסיף: "המתווה שהציג הנשיא אמנם התייחס לנושאים ברפורמה אך לצערינו הוא כולל סעיפים מרכזיים שרק מנציחים את המצב הקיים ואינם מייצרים את האיזון המינימלי הדרוש בין הרשויות".

מזכיר הממשלה יוסי פוקס הסתייג גם הוא מהמתווה ופרסם הבהרה כי "למען הסר ספק, מתווה הנשיא הוא מתווה חד צדדי של הנשיא ולא מתווה שהוסכם בדרך כלשהי על ידי גורם כלשהו בקואליציה".

שרת התחבורה מירי רגב תקפה בתגובתה ותהתה: "מתווה הנשיא? מתווה הנשיאה! נראה שאת המתווה הכתיבה הנשיאה לנשיא המדינה. המתווה הוא זלזול באינטליגנציה של הציבור. זהו מתווה שלוקח צד ברור, נגד העם והריבון. האמת שציפיתי למשהו יותר רציני".

ח"כ דן אילוז 'הליכוד' כתב בתגובה למתווה הנשיא: "למרות שאני מברך את הנשיא על המאמצים שלו לאחד את העם, אני מתנגד בתוקף למתווה, שמרוקן את כל הרפורמה מתוכן ומשאיר, ואף מחמיר, את המצב הקיים של דמוקרטיה מזויפת".

ח"כ חנוך מילביצקי מ'הליכוד' הגיב: "מתווה הנשיא אינו יכול לשמש בסיס למו״מ. כפי שטענתי לכל אורך הדרך, אין בצד השני מוכנות אמיתית לקבל את עקרונות הרפורמה ולכן, לעת הזו, השיח מיצה את עצמו".

האופוזיציה: "הקואליציה מבזה את מוסד הנשיאות"

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הגיב למתווה וכמובן חיבק אותו: "מברך את נשיא המדינה על מתווה העם. מדינת ישראל נקרעת לגזרים ועלינו לעשות כל מאמץ כדי למנוע התפוררות כלכלית, בטחונית וחברתית שפוגעת אנושות בחוסן הלאומי. עלינו לגשת למתווה הנשיא מתוך כבוד למעמד, לרצינות שבה נכתב ולערכים העומדים בבסיסו".

לפיד תקף: "תגובת הקואליציה למתווה היא ביזוי של מוסד הנשיאות, זלזול גמור בגודל השעה, ומחיקת הרעיון שאנחנו עם אחד. כל עוד ממשיכה הקואליציה בדהירת החקיקה הקיצונית והדורסנית, הסכנה לדמוקרטיה הישראלית לא חלפה ונמשיך להיאבק על ישראל יהודית, דמוקרטית, ליברלית וחזקה".

מ'המחנה הממלכתי' בראשות בני גנץ נמסר בתגובה למתווה הנשיא: "אנו מברכים את נשיא המדינה על המאמץ העילאי שהקדיש למען אחדות עם ישראל, ומניעת המשבר החוקתי, ומלחמת אחים שעלולה לפרוץ ביננו".

בהודעה הוסיפו: "סיעת המחנה הממלכתי מקבלת את מתווה הנשיא כמקשה אחת, כבסיס לחקיקה במקום מתווה החקיקה המסוכן הקיים. אני קורא לנתניהו ולכלל הגורמים במערכת הפוליטית לנהוג באחריות, בשעה גורלית זו, לאמץ את המתווה, ולהתחיל בקידומו באופן מיידי".

יו"ר מפלגת 'ישראל ביתנו', ח"כ אביגדור ליברמן בירך גם הוא על מתווה הנשיא והודה לו "על המאמץ הכביר שהוא השקיע על מנת למנוע את המשך הקרע בעם ישראל. מתווה הנשיא מהווה בסיס אמיתי לשיח כנה בין כל הצדדים".

"אני סבור", הוסיף ליברמן, "שהתוצאה הסופית של מתווה הנשיא והדיונים שיתקיימו בכנסת, חייבת להיות חוקה ובית משפט לחוקה. כמו כן, אני בטוח שבכדי להתגבר על הוויכוח שקורע את החברה הישראלית, חובה עלינו להסדיר במסגרת הליך החקיקה את נושא הגיוס והשיוויון בנטל באופן גורף.
ברגע שהקואליציה תעצור את הדהירה לחקיקה הנוכחית, אנו נצטרף למו״מ מהיר על בסיס המתווה שהוצג".

 

יצחק הרצוג מתווה העם הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד