כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

בשורה לנכים: עשרות אוטובוסים מונגשים יחלו לפעול

74 אוטובוסים נגישים יחלו לפעול בקווים בינעירוניים. כך נחשף בוועדת העבודה והרווחה. יו"ר הועדה: "על משרד התחבורה לפעול להנגשה כוללת של התחבורה הציבורית, להתאים קו-שרות מותאם לפי הזמנה, ולבחון פתרונות נוספים לקשישים ובעלי קלנועיות ע"י הנמכת הכניסה לאוטובוס הבינעירוני"

בשורה לנכים: עשרות אוטובוסים מונגשים יחלו לפעול
תחנה מרכזית. אילוסטרציה צילום: unsplash

ועדת העבודה והרווחה, דנה בהנגשת קווי תחבורה ציבורית בינעירוניים לאנשים בעלי מוגבלות פיזית. יו"ר הועדה, ישראל אייכלר מ'יהדות התורה' קרא למשרד התחבורה לפעול להנגשה כוללת של התחבורה הציבורית, להתאים קו-שרות מותאם לפי הזמנה, ולבחון פתרונות נוספים לקשישים ובעלי קלנועיות ע"י הנמכת הכניסה לאוטובוס הבינעירוני. אייכלר דרש ממשרד התחבורה לדווח בתוך חודש-וחצי לוועדה לפתרונות אלו, וקרא לרשויות המקומיות לרכז מאגר-מידע על תושבים בתחומם – הזקוקים להסעה נגישה.

לדברי יוזמת הדיון, ח"כ דבי ביטון מ'יש עתיד', בעוד הרכבת והתחבורה הציבורית העירונית מונגשים – הרי שהתחבורה הציבורית הבינעירונית איננה כזאת. הדבר הופך אנשים בעלי מוגבלות פיזית לתלויים בסביבה, מלבד ההוצאה הכספית הכבדה.

רון גבאי, תושב אשדוד וסטודנט באוניברסיטת בר אילן המתנייד בקלנועית, סיפר על תלותו בהוריו להגיע לאירועים חברתיים, ואי-יכולתו להתנייד עצמאית.

לדברי עו"ד הדס אגמון, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, יש לתקן את חוק השוויון ולחייב הנגשה. לדברי גבי נבון, מנהל אגף נגישות במשרד התחבורה, 74 אוטובוסים מונגשים יחלו לשרת בעשרות אזורים בארץ, ובשנת 2024 יתווספו 40 אוטובוסים נוספים. בנוסף, תתאפשר הזמנת נסיעה מונגשת בטלפון - עד 24 שעות טרם הנסיעה.

עו"ד ענת אריאל, היועצת המשפטית של "נגישות ישראל", הדגישה שהתכנית הניסיונית איננה יעילה כיוון שהאוטובוס הבינעירוני הנגיש מאפשר רק כניסה של כיסא גלגלים ולא קלנועית, המדרגות בכניסה לאוטובוס גבוהות במיוחד, לא נגישות ואף מסוכנות לקשישים ומוגבלי הליכה. בנוסף, האוטובוסים הבינעירוניים לא נכנסים למושבים והקיבוצים בתחנות שבין התחנות המרכזיות, כך שאין מענה בינעירוני לכל אלה שגרים במושבים והקיבוצים.

אריאל הציעה תכנון אוטובוס נגיש המאפשר כניסה של כיסא גלגלים וגם של קלנועית, עם מדרגות נמוכות בכניסה או חלק קדמי מונמך לקשישים וכיסאות גלגלים - בדומה לקיים בחו"ל.

בנוסף, אריאל הציעה שהתחבורה הבינעירונית מחוץ לערים הגדולות תחולק לאזורים (בהתאם לרשויות האזוריות) ובכל אזור תהיה מחד, תחבורת מיניבוסים מבוססת-ביקוש ונגישה למוגבלויות ניידות וחושים, להסעה ליעדם בתוך האזור ובחזרה, ובנוסף תאפשר הסעה לתחנות המרכזיות.

לדברי עו"ד דקלה מאיר, היועצת המשפטית של איל"ן, הפתרונות המוצעים הם חלקיים - ויש לתקן את החוק שיחייב הנגשה. אברהם יוסף סלומה, יו"ר ארגון נכי שיתוק מוחין, סיפר כי מחיר מונית מביתו ברמת גן לכנסת בירושלים הוא 1,500 ₪, ובנוסף – לא כל נהגי האוטובוסים העירוניים מוכנים להיצמד למדרכה, ונהג שהתלוננו נגדו בגין כך, לא נענש. ישראל אבן זהב, נציג פורום ארגוני הנכים לנגישות, הוסיף כי יש לדאוג שכל הסביבה, כולל תחנות ההסעה והמדרכות, יהיו נגישים.

נכים בעלי מוגבלויות אוטובוסים נגישות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד