כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"הצרכן סומך רק על עצמו"

למה? שלושה מתוך ארבעה ישראלים שינו את הרגלי הקנייה

לכבוד יום הצרכן העולמי, שמתקיים השנה בסימן אנרגיה ירוקה, בדקה רשות ההסתדרות לצרכנות את הרגלי הצריכה של הישראלים | כל ישראלי חמישי דיווח בסקר כי נפל קורבן לניסיון הונאה וגניבת פרטים אישיים, יותר ישראלים משתמשים בהטבות של מועדוני לקוחות ומחצית ממשתתפי הסקר לא מתכוונים להגדיל את קניית הכלים החד-פעמיים בעקבות הורדת המס

למה? שלושה מתוך ארבעה ישראלים שינו את הרגלי הקנייה
אילוסטרציה צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

יום הצרכן העולמי שמצוין ברחבי הגלובוס ב-15 במארס, מתקיים השנה בסימן אנרגיה ירוקה. לכבוד כך, רשות ההסתדרות לצרכנות ערכה סקר מיוחד באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב 610 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל. במסגרת הסקר נבדקו בין היתר, הרגלי הצריכה של הצרכן הישראלי מנקודות מבט של צריכה נבונה, צריכה ירוקה ומודעות לזכויות הצרכן.

כמחצית מהמשיבים בסקר דיווחו כי נושאי השמירה על הסביבה ואנרגיה ירוקה מעסיקים אותם ביומיום. לפחות-75% מהמשיבים ענו כי שינו במידה זו או אחרת את הרגלי הקנייה שלהם בכל הקשור לאיכות הסביבה. כמעט 50% דיווחו כי הם רוכשים מדי פעם מוצרי יד שנייה לבית, וכל אזרח שלישי בישראל מגיע לקניות עם סלים רב פעמיים. 49% מהמשתתפים בסקר דיווחו כי לא ישנו את ההרגלים שלהם בעקבות הורדת המס על הכלים החד פעמיים.

לפחות 67% מהמשיבים רוכשים את מוצרי החשמל בהשפעת הדירוג האנרגטי שלהם, ו-44% מהמשיבים לא מודעים לחוק פינוי מוצר חשמל גדול ע"י המשווק – בעת רכישת מוצר דומה, ללא תשלום. הסקר גם בדק את אופן השימוש במזגן הביתי: 19.3% מהמשיבים אינם מודעים להמלצות חברת החשמל לגבי שימוש נכון במזגן ו-18.7% מודעים להמלצות אך הם לא פועלים על פיהן.

הסקר בדק גם תפיסות ועמדות בנושאים נוספים: כ-62% מהצרכנים הישראלים רואים את עצמם כצרכנים נבונים. לפחות 63% מהמשיבים נוהגים לבדוק לעיתים קרובות את חשבונות הקניה שלהם. כ-30% מהמשיבים דיווחו שהגדילו את השימוש בהטבות של מועדוני לקוחות, לעומת 18.5% בשנה שעברה.

עוד עולה כי יותר מ-70% מהישראלים לא סומכים על הרשויות הממשלתיות שיגנו על הזכויות המגיעות להם כצרכנים. 49% דיווחו כי אינם מודעים לרוב זכויותיהם כצרכנים. כ- 57% מהמשיבים טוענים שהתנהלות בתי העסק בישראל כלפי צרכנים אינה הוגנת. ל-19.3% מהמשיבים (כמעט כל צרכן חמישי) דיווחו בסקר כי נפלו קורבן לניסיון הונאה וגניבת פרטים אישיים.

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון הגיב לנתונים ואמר: "רוב הצרכנים בישראל סבורים כי התנהלות בתי העסק כלפי הצרכנים אינה הוגנת וכאשר מעל ל-70% מהצרכנים אינם סומכים על הרשויות הממשלתיות. מסיבות אלו לא נותרה לצרכן הישראלי ברירה, ביחוד בתקופה של יוקר מחיה משתולל, אלא לסמוך רק על עצמו. הדרך לעשות זאת בצורה נבונה יותר, היא להקדיש יותר זמן להשוואת מחירים, לברר אפשרויות ביטול בטרם קנייה, לקנות מוצרים תחליפיים, לא להתפתות לקניות מיותרות, להיזהר "ממבצעים", ולסיכום - לקנות באופן מושכל ככל הניתן".

קניות קניה סקר דעת קהל מכון גיאוקרטוגרפיה ההסתדרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד