כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
כחלק מההסכם עם סעודיה

איראן מסכימה להפסיק את חימוש החות'ים בתימן

איראן מסכימה להפסיק את חימוש החות'ים בתימן כחלק מההסכם עם סעודיה. מלחמת תימן היא מבחן מפתח להסכם שנחתם בשבוע שעבר בתיווך סין שמטרתו שיקום היחסים בין סעודיה ואיראן. אם טהרן תפסיק לחמש את החות'ים, היא תפעיל לחץ על החות'ים להגיע להסכם לסיום הסכסוך

איראן מסכימה להפסיק את חימוש החות'ים בתימן
המורדים החותים צילום: צילום מסך

מלחמת תימן היא מבחן מפתח להסכם בתיווך סין לשיקום היחסים בין איראן לסעודיה. איראן הסכימה לעצור את משלוחי הנשק החשאיים לבעלות בריתה החות'יות בתימן כחלק מהסכם פיוס עם סעודיה בתיווך סין. כך אמרו גורמים אמריקאים וסעודים לעיתון 'וול סטריט ג'ורנל'.

המהלך עשוי להביא לסיום אחת ממלחמות האזרחים הארוכות ביותר באזור. במשך שנים, ערב הסעודית ואיראן תמכו בצדדים מנוגדים בסכסוך בתימן, והזינו מלחמה בעלת השלכות הומניטריות הרות אסון שגלשה מעבר לגבולות המדינה, כאשר הכוחות החות'ים פתחו בהתקפות טילים ומל"טים על הממלכה הסעודית.

אם טהרן אכן תפסיק לחמש את החות'ים, היא עלולה להפעיל לחץ על הקבוצה המיליטנטית להגיע להסכם לסיום הסכסוך, אמרו גורמים רשמיים בארה"ב ובסעודיה.

דובר המשלחת האיראנית לאו"ם סירב להגיב כשנשאל אם טהראן תשעה את משלוחי הנשק. טהראן מכחישה בפומבי שהיא מספקת לחות'ים נשק, אך פקחי האו"ם איתרו שוב ושוב משלוחי הנשק בדרכם לתימן מאיראן.

לאחר שסעודיה ואיראן הכריזו על ההסכם לחידוש הקשרים הדיפלומטיים שבע שנים לאחר ניתוקם, גורמים רשמיים בשתי המדינות אמרו כי איראן תלחץ על החות'ים להפסיק את ההתקפות על סעודיה. פקיד סעודי אחד אמר כי הממלכה מצפה מאיראן לכבד את אמברגו הנשק של האו"ם שנועד למנוע מנשק להגיע לחות'ים. הפסקת אספקת הנשק עלולה להקשות על החמושים לתקוף את הממלכה ולתפוס שטח נוסף בתימן.

הנס גרונדברג , שליח האו"ם המיוחד לתימן, טס לטהרן מוקדם יותר השבוע כדי לדון בתפקידה של איראן בסיום המלחמה, ולאחר מכן לריאד. טים לנדרקינג , השליח האמריקני המיוחד לתימן, נפגש ביום רביעי עם בכירים סעודים בריאד כדי לעשות ניסיון נוסף להמריץ מחדש את שיחות השלום שנתקעו.

בפגישתו עם גרונדברג השבוע, אמר שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר-עבדולהיאן, כי טהראן מוכנה לעשות יותר כדי לסייע לסיים את הסכסוך בתימן.

אם זה יקרה, ההסכם הדיפלומטי עשוי לעצב מחדש את הדינמיקה האזורית על ידי מתן כוח דיפלומטי גדול יותר לסין במפרץ הפרסי, פגיעה בהשפעה אמריקאית, ערעור המאמצים העולמיים לבודד את איראן, והפחתת המאמצים של ישראל לפתח קשרים עם מדינות מוסלמיות ברחבי העולם.

יותר מ-150,000 בני אדם מתו כתוצאה ישירה מהמלחמה שהחלה ב-2014, תקיפות אוויריות של הקואליציה בראשות סעודיה הרגו אלפי אזרחים תימנים, מה שהביא לקריאות לארה"ב ובעלות בריתה להפסיק את התמיכה הצבאית בריאד. ארה"ב וסעודיה האשימו את טהראן בחימוש החות'ים בטילים מתקדמים ומל"טים שבהם השתמשו כדי לפגוע בתעשיית הנפט של הממלכה ועריה הגדולות.

בשלושת החודשים האחרונים, צבאות ארה"ב ובריטניה וצרפת, תפסו ארבע ספינות מול חופי תימן נושאות יותר מ-5,000 רובי סער, 1.6 מיליון כדורים של תחמושת, עשרות טילים נגד טנקים ודשן, שניתן להשתמש בהם לייצור חומרי נפץ.

בעוד שהחות'ים בירכו בפומבי על ההסכם בין איראן לסעודיה, מאחורי הקלעים הם הביעו חשש שההסכם עלול להוביל לירידה משמעותית בתמיכה מצד טהראן.

המורדים החותים איראן סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד