כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
באופן מיידי

דרישה מהיועמ"שית לבדוק צעדים משפטיים נגד "אנרכיסטים"

השר יצחק וסרלאוף פנה היום במכתב אל היועמ"שית עו"ד גלי בהרב-מיארה בעקבות העדר אכיפה מול סדרת התפרעויות לטענתו שקרו במסגרת המחאה כנגד הרפורמה המשפטית בשבועות האחרונים. "הנמר האימתני מההתנתקות הפך לחתול ישנוני"

דרישה מהיועמ"שית לבדוק צעדים משפטיים נגד "אנרכיסטים"
חסימת כביש נגד הרפורמה צילום: אריק מרמור, פלאש 90

שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף דורש במכתב ששיגר ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה: "לבדוק באופן מיידי את מכלול הצעדים המשפטיים שננקטים כנגד התפרעויות, המרדות ופעולות קיצוניות שנעשות במסגרת המחאה וכמו כן לספק דיווח מפורט על העברות השונות ביחס להעמדה לדין, מעצרים, וכן תביעות אזרחיות והתייחסות לנקיטת האמצעים נגדם ובפרט ביחס לעבירות הקשורות להתפרעויות, המרדות ועידוד, או ביצוע סרבנות".

השר וסרלאוף סיפר במכתבו כי הוצף בפניות של אזרחים שהתלוננו על אזלת היד של מערכת האכיפה וחשים פגיעה בביטחון האישי. בהמשך מכתבו ציטט השר וסרלאוף מספר דוגמאות הממחישות את ההסתה של ראשי המחאה המודיעים מראש בקבוצות הווסטאפ ובפומבי על כוונתם המוצהרת לשיבוש החיים של אזרחי מדינת ישראל. כך, לדוגמה: "לא יקרה כלום אם איילון וצירים מרכזיים בארץ יהיו חסומים. אנחנו מתכוונים לשבש את החיים בכל הארץ, באוויר, בים וביבשה, המשטרה לא חייבת להפעיל כוח".

במכתבו הדגיש השר וסרלאוף על הפגיעה הנגרמת לאזרחים בשל המחאה: "גרר נזקים חמורים ורחבי היקף לציבור של מיליוני אנשים ולמעשה למדינה כולה: צירים ראשיים נחסמו, חפצים הובערו באמצע נתיבי איילון, מתקנים אסטרטגיים נחסמו, תומכים במחאה הותקפו ברמות אלימות משתנות, הופרו הוראות שוטרים ובין היתר התרחשו התנגדויות למעצרים ותקיפות שוטרים בדרגות חומרה שונות".

עוד ציין השר וסרלאוף במכתבו : "למעשה, אף בזמן כתיבת שורות אלה צפים הדיווחים על מעשי אנרכיה של ממש לאורכה ורחבה של המדינה ומעשי שיבוש אקוטיים של חופש התנועה ויכולת האזרח לנהל את חייו".

השר יצחק וסרלאוף. צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90.

בין היתר ציין וסרלאוף במכתבו כי מהדיווחים השוטפים בכלי התקשורת השונים עולה כי החשש לסכנת חיים גובר במקרים נוספים: "יולדות מעוכבות מלהגיע לבית החולים, רכבי כיבוי אש נחסמים, משטרות מעוכבות מהגעה לאירועי פשע, חולים נחסמים בדרכם לבדיקות וטיפולים, נוסעים רגישים בהם נשים בהריון, חולי לב, וקשישים מצויים בסכנה בעקבות לחץ ותחושת מחנק, ילדים התקועים בהסעות בדרכם לבית הספר ובחזרה ממנו מתקשים להתאפק את צרכיהם ועוד".

"מטרתם של מפירי הסדר נועדה לשבש את ההתנהלות הציבורית ואת שלטון החוק בישראל ובהן, בין היתר: קריאה לסרבנות, מצור פיזי סביב בתים של חברי כנסת ושרים, ונדליזם ציבורי, עידוד ושידול לשיבוש הכלכלה הישראלית, התקפה פיזית של ארגונים חברתיים", הזהיר השר וסרלאוף במכתבו והוסיף כי מטרתם בפעולות המחאה: "לעורר פחד בציבור וכן כדי לאלץ את הממשלה להימנע מעשיית מעשה. הכל, תוך סיכון חמור לפגיעה חמורה בביטחון הציבור בטיחותו וחירותו וכן בשיבוש חמור של תשתיות ושירותים חיוניים. מכלול זה הינו חמור במיוחד ומהווה במאוחד מאבק אלים רחב היקף, המופנה בעיקרו כלפי אזרחים, לשם השגת מטרות פוליטיות. בכך, הוא מחייב פעילות נחושה ונחרצת במיוחד".

בפנייתו ליועמ"שית הבהיר וסרלאוף כי מרבית המשתתפים בהפגנות אמנם מממשים כדין את זכות ההפגנה, וחובה עבור כולנו להגן על זכותם האזרחית לעשות כן, אך ציין: "פנייה זו עוסקת במיעוט המפגינים, אשר פועל בצורה בלתי דמוקרטית ועבריינית וכלשון בית המשפט העליון – עוסק באנרכיה ומסכן חיי אדם".

בסיום מכתבו ציין כי שלושה עניינים מחמירים במיוחד את מחדל הטיפול בהתפרעויות מצד המערכת המשפטית: המתפרעים מכתימים את המערכת המשפטית, היחס המועדף לפורעים הוא בגדר אפליה פסולה ופוגע בעקרון השוויון, והחשש כי המערכת המשפטית מונעת משיקולים פסולים ומעמידה עצמה בניגוד עניינים.

בסיכום מכתבו הזהיר כי: "המחאה העולה לכדי התפרעות וביצוע פעולות חבלה במשק הישראלי ובהתנהלות התקינה – באופן שבעבר הביא לריסון קפדני ולנקיטת הליכים משפטיים רחבים – עלולה ליצור, חלילה, מצג כאילו ביסוס כוחם של בית המשפט העליון ומערכת המשפט אינו נשען על המנגנון הדמוקרטי אלא על כידוני פעולות לא חוקיות כגון סרבנות, איומים והמרדה".

שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף מסר: "הנמר האימתני מההתנתקות הפך לחתול ישנוני בשל נרפות האכיפה ושתיקת הפרקליטות נגד המחאה הלא חוקית - האכיפה הבררנית מציגה את בית המשפט באור שלילי".

הרפורמה המשפטית יצחק וסרלאוף היועצת המשפטית לממשלה חסימות כבישים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד