כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
כחלק מתהליך השיקום

המחסור מחריף: "לבחון העסקת אסירים במוסדות סיעוד"

יו"ר הוועדה לעובדים הזרים ח"כ אליהו רביבו אמר בסיור שערך במקומות שונים בענף הסיעוד הוא "מבין את מצוקת כח האדם בענף הסיעוד ואת העלויות הגבוהות של העסקת העובדים ולכן מציע לבחון העסקת אסירים במוסדות סיעוד כחלק מתהליך השיקום

המחסור מחריף: "לבחון העסקת אסירים במוסדות סיעוד"
אליהו רביבו צילום: דוברות הכנסת

הוועדה המיוחדת לעובדים הזרים בראשות ח"כ אליהו רביבו ביקרה היום (חמישי) בבית אבות רחל ליצ'ק באחווה ובלשכת "ים-רם", לשכה פרטית בענף הסיעוד הביתי בקריית עקרון. 

הוועדה עמדה מקרוב על פעולות הפיקוח, האכיפה והביקורת שעורכת רשות האוכלוסין על מוסדות סיעודיים ועל לשכות פרטיות לתיווך כ"א זר בסיעוד הביתי. חברי הוועדה סיירו בחדר האוכל, בחדרי המטופלים ונפגשו לשיחה עם עובדים ומטופלים. 

יו"ר הוועדה ח"כ אליהו רביבו אמר, "אני מבין את מצוקת כ"א בענף הסיעוד ואת העלויות הגבוהות של העסקת העובדים". ח"כ רביבו הציע לבחון העסקת אסירים במוסדות סיעוד כחלק מתהליך השיקום. 

עו"ד ענבל משש ראש מנהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין אמרה, "התקינה של עובדים הזרים בענף הסיעוד, עומדת על-2,000 עובדים. בפועל מועסקים 1,500 עובדים, בנוסף ל-1,000 עובדים פלסטינים. משש סבורה שגובה האגרות המוטלות על המעסיקים גורם לאי ניצול כל מכסות ההעסקה. 

מנהל בית אבות רחל ליצ'ק אבי שחר אמר, כמעט ואין ישראלים שמוכנים לעבוד בענף. לדבריו, רק 15 מתוך 150 עובדיו, הינם ישראלים. שחר אמר כי הוא משלם אגרה בסך 7,000 ₪ לשנה על כל עובד זר. בנוסף, אף שהעובדים מגיעים לאחר הכשרה בארץ מוצאם, בפועל סטנדרט הכשרתם נמוך, וכי הוא נאלץ להכשיר את העובדים בעלות של עשרות אלפי ₪. עוד אמר המנהל, כי תעריף הארנונה שבתי האבות נאלצים לשלם, גבוה מאוד. סך העליות מעמיד את הכדאיות הכלכלית על גבול הרווחיות. 

ח"כ אליהו רביבו אמר, "הכשל בהכשרת העובדים הזרים, והעובדה שבתי אבות מעסיקים בעבודות מטבח פועלים פלסטינים במקום ישראלים, גובל בפשע. רביבו אמר כי הוא מתרשם שתעודת ההכשרה של העובדים נחזית כפיקציה". 

מנהל בית האבות השיב כי הוא מוכן לשלם 45 ₪ לשעה, ולמרות זאת אין עובדים ישראלים שמוכנים לעבוד. לדבריו, גם הכרה בענף כעבודה מועדפת, ובתנאים משופרים, לא הניע צעירים ישראליים להגיע לעבודה. 

בביקור בלשכה פרטית בענף הסיעוד הביתי בקריית עקרון, הוועדה שמעה סקירה ממנהלת הלשכה גב' אסנת מוספי על המצוקות והקשיים בהבאת העובדים הזרים והעסקתם בבתי הקשישים. 

מוספי אמרה שעובד זר מרוויח בממוצע כ-8,000 ₪ לחודש בנוסף לדמי כיס, הוצאות נסיעות, דמי הבראה וחופשות. לדבריה, עקב מחסור בעובדים מיומנים, היוצרות התהפכו, והעובדים מראיינים את המשפחה המעסיקה ואלו בוחרים מקומות עבודה נוחים יותר ומעסיקים שמשלים יותר. 

משה נקש ממנהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין אמר כי בכל רחבי הארץ פועלות 91 לשכות פרטיות לטיפול בהעסקת עובדים זרים לסיעוד. לדבריו, משפחה שמעסיקה עובד זר לסיעוד בהעסקה ישירה, משלמת בתום שנה ללשכה 2,000 ₪, וכן עמלה חודשית של 70 ₪. וזאת בנוסף להפחתה של כ-800 ₪ מהתשלום החודשי שהמשפחה מקבלת מהמוסד לביטוח לאומי בגין העסקת העובד, לעומת התשלום למשפחה שמעסיקה עובד זר באמצעות חברת סיעוד. 

יו"ר הוועדה ח"כ אליהו רביבו הגיב ואמר "אנחנו מחטיאים את המטרה בכך שאנחנו מאפשרים לעובדים הזרים לדרוש שכר גבוה בנוסף לאגרות ועמלות שנופלות בסופו של דבר על המטופל הסיעודי". 

 

 

אסירים עובדי סיעוד מחסור ביקוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד