י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הפגנות ענק

כאוס בצרפת בגלל חוק הפנסיה השנוי במחלוקת

כאוס ענק בפרלמנט הצרפתי כאשר הנשיא מקרון עוקף את ההצבעה בפרלמנט כדי להעביר חוק פנסיה שנוי במחלוקת.הנשיא הכעיס פוליטיקאים רבים לאחר שהפעיל סמכויות חוקתיות מיוחדות בכדי להעביר את הצעת חוק הפנסיה, שלדבריו נחוצה כדי להבטיח שהכלכלה לא תתמוטט

כאוס בצרפת בגלל חוק הפנסיה השנוי במחלוקת
המהומות בפריז צילום: צילום מסך

מהומות ענק בפרלמנט הצרפתי כאשר הנשיא, עמנואל מקרון, השתמש בסמכויות מיוחדות כדי לקדם חוק פנסיה לא פופולרי שמטרתו להעלות את גיל הפרישה מ-62 ל-64.

קריאות בוז של פוליטיקאים מהאופוזיציה נשמעו באסיפה הלאומית (הבית התחתון) כשחברי פרלמנט מהשמאל שרו את ההמנון הלאומי בתגובה למהלך אותו ביצע הנשיא, שהחקיקה תעבור ללא צורך בהצבעה.

המהלך של הממשלה עורר גם תגובה חריפה של הציבור. כ-7,000 בני אדם הפגינו נגד השינויים המוצעים בפנסיה בהפגנה ספונטנית בכיכר הקונקורד בפריז.

המשטרה ירתה גז מדמיע והשתמשה בזרנוקי מים כדי לפזר את המפגינים, לעבר השוטרים הושלכו אבנים, לפחות שוטר אחד נתמך בחבריו לאחר שנראה פצוע ונופל ארצה.

ההחלטה להפעיל את הסמכות המיוחדת - סעיף 49.3 - התקבלה במהלך ישיבת ממשלה בארמון הנשיאות, דקות ספורות לפני ההצבעה המתוכננת, מכיוון שלמקרון לא הייתה ערובה להבטיח רוב בהצבעה.

הוא טען שהרפורמות חיוניות כדי להבטיח שמערכת הפנסיה לא תתמוטט, ככל שהגיל ותוחלת החיים של האוכלוסייה גדלים. אבל המהלך צפוי לעורר הצעות אי-אמון בממשלתו. ביום חמישי, הסנאט (הבית העליון) אימץ את הצעת החוק ב-193 קולות מול 114, תוצאה שהיתה צפויה במידה רבה מכיוון שהרוב השמרני שם תומך ברפורמות.

בזמן שראש הממשלה, אליזבת בורן, ניסתה להכריז רשמית על ההליך המיוחד בפרלמנט, כמה פוליטיקאים מהשמאל הרימו שלטים שבהם נכתב "לא ל-64 שנים", בעוד מנהיגת הימין הקיצוני מרין לה פן קראה לה להתפטר.

פוליטיקאים אחרים מהאופוזיציה יצאו מהפרלמנט כדי לדרוש מהממשלה להתפטר. השיבוש הוביל לכך שהדיון נפסק והסדרנים פעלו להחזיר את הסדר על כנו. המהלך כונה "כישלון מרהיב" על ידי ז'אן-לוק מלונשון, מנהיג מפלגת שמאל. "לחוק הזה אין לגיטימציה פרלמנטרית, אין לגיטימציה מהרחוב", אמר בהפגנה מחוץ לפרלמנט.

סקרי דעת קהל מראים שרוב מכריע של המצביעים מתנגדים לרפורמות הפנסיה, וכך גם האיגודים המקצועיים, שטוענים שיש דרכים אחרות לאזן את חשבון מערכת הפנסיה. מנהיגת המפלגה הסוציאליסטית, אוליבייה פאורה, אמרה שהצעת החוק עלולה לשחרר "כעס בלתי נשלט".

בכדי שהצעת האי אמון תתקבל, היא צריכה להיות מאושרת על ידי לפחות מחצית מהמושבים בבית התחתון, כלומר 287 כיום. אם הצעת החוק תעבור, הממשלה תצטרך להתפטר.

פנסיה צרפת פריז מהומות עמנואל מקרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד