י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

סכסוך עבודה של המטפלות במעונות אמונה: "שבענו מהבטחות"

הסתדרות הפועל המזרחי, המייצגת כ־1,500 מטפלות, אישרה את בקשת ועד עובדות אמונה והכריזה היום על סכסוך עבודה במעונות היום המפוקחים של ארגון אמונה בכל רחבי הארץ

סכסוך עבודה של המטפלות במעונות אמונה: "שבענו מהבטחות"
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

הסתדרות הפועל המזרחי, הארגון היציג של כ־1,500 מטפלות-מחנכות מעונות היום בארגון אמונה, אישרה את בקשת ועד עובדות אמונה והכריזה היום (ראשון) על סכסוך עבודה במעונות היום של הארגון בכל רחבי הארץ.

ההכרזה על הסכסוך התקבלה לאחר שבשנתיים האחרונות נעשו ניסיונות רבים מצד הסתדרות הפועל המזרחי מול הנהלת הארגון להגיע להסכם קיבוצי שיביא לשיפור תנאי שכרן של המטפלות שנתקלו במבוי סתום. במקביל, פנתה ההסתדרות למשרדי הממשלה ולשרים הרלוונטיים כדי להגיע לפתרון המשבר המתמשך ולמניעת קריסת ענף המעונות לגיל הרך, אך לטענתם, "הקריאות החוזרות ונשנות נותרו ללא מענה הולם מצד הממשלה". 

משבר מעונות היום המפוקחים מתבטא במחסור חמור בכוח אדם במעונות של כלל הארגונים בארץ. למעשה, העזיבה המאסיבית של מטפלות בכל הארץ, נובעת באופן ישיר מהתקינה ומתנאי השכר הזעומים. המטפלות עובדות במסירות רבה למען הפעוטות יום יום שעה שעה. עבודתן כוללת טיפול פיזי בפעוטות, ניקיון המעון, הזנת הפעוטות והעברת תכנים חינוכיים ופדגוגיים. למרבה הצער, טוענים בארגון כי "אל מול עבודתן הקשה הן מרוויחות שכר רעב ובכך הן נאלצות לעזוב בזו אחר זו את המקצוע". עוד נטען כי רפורמת השכר של הסייעות שנחתמה רק לאחרונה גרמה לנהירה ונטישת המטפלות ממעונות היום לגני הילדים לטובת מקצוע נוח ומתגמל יותר ובכך מעבר לאפליה שנוצרה בשכר של המטפלות הדבר גורם לזירוז הקריסה של מעונות היום.

בארגון מסבירים כי "המטפלות שבעו מהבטחות של הגורמים האחראים על ענף המעונות לגיל הרך". לטענתם, "גם התקציבים שכן הושגו לאחר השביתה באוקטובר אשתקד, שימשו בעיקר את הארגונים המפעילים את המעונות לצורך כיסוי עלויות התפעול של המעונות, כאשר המטפלות קיבלו מכך רק את השארית המועטה שנותרה". עוד הוסיפו כי "רק לאחרונה, חתם שר האוצר על המלצות ועדת סל המחירים למעונות היום. אולם עד לרגע זה לא הובהר למטפלות אם אכן תינתן להן תוספת שכר מהמעסיק ועל איזה סכום מדובר אם בכלל".

אבי סולימן, יו"ר הסתדרות הפועל המזרחי מסר: "מדובר במאבק למען עתיד הילדים של כולנו. המטפלות שדואגות יום יום לילדנו זכאיות וראויות לתנאי שכר הוגנים. בלי שהמטפלות ישתכרו בכבוד, לא יהיו מטפלות ובלי מטפלות לא יהיו מעונות יום ובלי מעונות יום אין חינוך לגיל הרך. הסתדרות הפועל המזרחי לא תרפה מהמאבק החשוב והצודק עד שהממשלה תמצא את הפתרון הראוי. אני קורא גם לכלל ארגוני העובדים המייצגים את המטפלות בויצו, נעמת ובשאר הארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים להצטרף בהקדם האפשרי למאבק החשוב למען המטפלות".

עו"ד רחלי פרץ־כהן, מנהלת האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הפועל המזרחי מסרה: "ממשלת ישראל מצהירה הצהרות ומבטיחה הבטחות שלצערנו אף אחת מהן לא הופנתה לכיוון המטפלות. ענף המעונות לגיל הרך מחייב בראש ובראשונה רפורמה מקיפה בשכר, בתקינה ובתנאי ההעסקה של המטפלות. צעד זה של סכסוך עבודה, יאפשר את החרפת המאבק למען המטפלות ולמען העתיד של ילדי ישראל." 

רחל סימן טוב, יו"ר ועד עובדות אמונה מסרה: "בשם כ־1,500 המטפלות של הארגון בכל רחבי הארץ, ועד העובדות ביקש מהסתדרות הפועל המזרחי להכריז על סכסוך עבודה מול הנהלת הארגון. בימים האחרונים הגענו לקו פרשת המים מול הנהלת אמונה, לאחר שבמשך שנתיים ארוכות ניהלנו מולם מגעים מתמשכים לשיפור תנאי התקינה והשכר של המטפלות, אך ללא הועיל. ועד העובדות יחד עם מאות המטפלות נחושות מתמיד להמשיך את המאבק ולהציל את ענף המעונות לגיל הרך מקריסה".

 

מטפלות שביתה הסתדרות מאבק סכסוך עבודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד