כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"שורת כשלים"

שערורייה: עובדי החברה נחשפו לקרינה מסרטנת

רשלנות הובילה לחשיפת עובדים לקרינה: המשרד להגנת הסביבה ביטל באופן מיידי את ההיתר לעיסוק בחומרים רדיואקטיביים של חברת גבי שואף, לאחר שהפרה תנאים בהיתר | בעקבות תחקיר האירוע ולאור תקלות חוזרות בשנים האחרונות, קבע המשרד כי החברה לא תקבל היתר חדש

שערורייה: עובדי החברה נחשפו לקרינה מסרטנת
חומר רדיואקטיבי. אילוסטרציה צילום: Pixabay

המשרד להגנת הסביבה ביטל היתר לעיסוק בחומרים רדיואקטיביים לחברת גבי שואף בע"מ, בגין אירוע חשיפה של עובדי קרינה בחברה בעקבות שורת כשלים בתפקוד של חלק מעובדי החברה.

בחברת גבי שואף נעשה שימוש בחומרים רדיואקטיביים לצורך צילומי רדיוגרפיה. בחודש ינואר, עובדי החברה, שביצעו צילומי רדיוגרפיה באתר "בקעות", נחשפו לקרינה בעקבות שימוש לא תקין בציוד. ניתן היה למנוע חשיפה זו אם היו מבצעים מדידת קרינה סביב הציוד, כנדרש. מדובר בחשיפה לא מוצדקת ולא מבוקרת למקור קרינה מייננת, שהיא בגדר מסרטן וודאי. יודגש, כי ללא קשר למנות החשיפה, הדבר נוגד את הכללים הבין-לאומיים לבטיחות קרינה, הקובעים שעל כל חשיפה לקרינה להיות מוצדקת ומבוקרת היטב.

בתחקיר האירוע התגלה שהעובדים היו ללא תגי קרינה, לא מנעו את התקלה כנדרש באמצעות הכנסת המקור למיגון ולא טיפלו בתקלה בזמן אמת על ידי ריחוק ודיווח למשרד. כמו כן, העובדים לא הוכשרו לעבודה מסוג זה, ולאחר גילוי התקלה הובילו את מקור הקרינה ברכבם, כאשר המקור חשוף בתא המטען, בניגוד להוראות ההיתר ותוך חשיפה לקרינה. נוסף על כך, נעשה שימוש במקור רדיואקטיבי שלחברה לא היה היתר עבורו – והוא חזק פי 10 ממה שדווח למשרד.

הנהלת החברה פעלה בניגוד לתנאי ההיתר כאשר לא דיווחה למשרד להגנת הסביבה באופן מיידי, ואף לא טיפלה בתקלה בשטח אלא רק לאחר שהמקור הרדיואקטיבי הועבר מרחק רב ללא מיגון, תוך סיכון נוסף לעובדים, לציבור ולסביבה. יצויין, כי זו אינה הפעם הראשונה שהחברה הפרה את תנאי ההיתר וסיכנה את הסביבה, ובמסגרת ביקורות שנתיות שערך המשרד לחברה במהלך השנים עלו תקלות והפרות, בהן דרש המשרד לטפל באופן מיידי.

לאור אלו, ולאחר ששקל את הסיכון בהמשך פעילותה של החברה עם חומרים רדיואקטיביים רבי עוצמה, דחה ראש אגף מניעת רעש וקרינה במשרד, פרופ' סטליאן גלברג, את בקשת ההשגה של החברה, וקבע כי לא תשוב לקבל את ההיתר לעיסוק בחומרים רדיואקטיביים.

בעקבות אירוע זה, וכחלק מהפיקוח של המשרד על בעלי היתרים לעיסוק בחומרים רדיואקטיביים, עורך היום (ראשון) המשרד יום עיון וחידוד נהלים לבעלי ההיתרים. המשרד ימשיך לבחון את הנושא ויפעיל במידת הצורך את כל האמצעים העומדים לרשותו.

פרופ' סטליאן גלברג, ראש אגף מניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה מסרה: "הפרת תנאים בהיתר לעיסוק בחומרים רדיואקטיביים הובילה לאירוע חמור שבו נחשפו לקרינה מייננת ברמה גבוהה – דבר שסיכן את העובדים, הציבור והסביבה. אירוע זה מחייב הפסקה מיידית של עיסוק החברה בחומרים רדיואקטיביים. המשרד להגנת הסביבה פועל בכל עת למניעת אירועי חשיפה לציבור, וימשיך לאכוף ככל שיידרש במטרה לשמור על בריאות הציבור".

 

סרטן קרינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד