ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
הצו וההשלכות

 123 מדינות יחויבו להסגיר את פוטין אם ידרוך על אדמתן

מומחית לחוק הבינלאומי אומרת כי פוטין יועמד לדין כמו פושעי מלחמה מהעבר. צו המעצר שהוצא לפוטין על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, מחייב 123 מדינות למסור את פוטין אם ידרוך על אדמתן

 123 מדינות יחויבו להסגיר את פוטין אם ידרוך על אדמתן
פוטין וראיסי בטהרן צילום: סוכנות הידיעות "תסנים"

ולדימיר פוטין עומד בפני העמדה לדין כמו במשפטי נירנברג לאחר מלחמת העולם השנייה, על רקע פשעי המלחמה שלו באוקראינה, כך טוענת מומחית. צו מעצרו של המנהיג הרוסי הוצא על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, כאשר יותר מ-120 מדינות מחויבות להסגיר את פוטין אם הוא ידרוך על אדמתן.

בית הדין רוצה שפוטין יוסגר לאחר שהאשים אותו ב"גירוש בלתי חוקי" של ילדים מאוקראינה, פשע מלחמה על פי אמנת ז'נבה. כמו כן, הוצא צו מעצר נגד מריה לבובה-בלובה, נציבת רוסיה לזכויות ילדים, על רקע האשמות דומות לפוטין.

המשפטים של המנהיגים הנאצים בעיר נירנברג לאחר מלחמת העולם השנייה הניחו את היסודות לבית הדין הבינלאומי, בהאג - הולנד. בנירנברג התמודדו אנשיו של היטלר בהאשמות של פשעים נגד השלום, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, על המלחמה והשואה. כמה מהם נתלו. העונש המקסימלי שבית הדין יכול להטיל כעת הוא מאסר עולם.

ד"ר מירקל צ'ינוונמרי אוצ'ה, מבית הספר למשפטים של אוניברסיטת אקסטר, אמרה ל"סאן אונליין" כי זו "תזכורת לכך שפושעים שתופסים עמדות חזקות אינם חסינים מפני אחריות".

היא אמרה כי פוטין ואחרים יישאו באחריות פרטנית לפשעי המלחמה שלהם, לא משנה כמה זמן זה ייקח, ומאמינה כי משפטים דומים יתקיימו במקומות אחרים בעולם. אך הדגישה כי חוסר היכולת אכיפה של בית הדין לאכוף את הצו, ישאיר מדינות בודדות שיוכלו לאכוף את הצו.

היא אמרה שזו לא תהיה משימה קלה להסתמך על אחת מ-123 המדינות, אך הוסיפה: "אסור לשלול את שיתוף הפעולה בביצוע צו המעצר נגד מר פוטין וגב' לבובה-בלובה". נשיא בית הדין השופט פיוטר הופמנסקי, אמר כי כל 123 המדינות מחויבות על פי חוק לשתף פעולה באופן מלא עם בית המשפט לאחר הוצאת צו. לדבריו, אחת ההשפעות החשובות ביותר של הצו היא שהוא מונע מהאדם לעזוב את המדינה, והוסיף כי "בשני שלישים ממדינות העולם הוא לא יינצל".

התובע הכללי של אוקראינה, אנדריי קוסטין, קרא למדינות לפעול. "העולם קיבל איתות שהמשטר הרוסי הוא פושע ושהמנהיגות שלו ושותפיו יובאו לדין", אמר. "זה אומר שצריך לעצור את פוטין מחוץ לרוסיה ולהעמיד אותו למשפט. ומנהיגי העולם יחשבו פעמיים לפני שילחצו את ידו או ישבו איתו ליד שולחן המשא ומתן".

ולדימיר פוטין בית הדין הבינלאומי בהאג מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד