כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
תקווה לשינוי ביחסים

אסטוניה: "אין לנו זכות לומר לאוקראינים מה עליהם לעשות"

בלעדי: שר ההגנה האסטוני שוחח על הסיבות שהמדינה שלו מובילה בתמיכת אוקראינה ומדוע זה לא נכון עבור מדינות אחרות להכריח את קייב לשבת בשולחן המשא ומתן

אסטוניה: "אין לנו זכות לומר לאוקראינים מה עליהם לעשות"
כוחות החילוץ פועלים באוקראינה צילום: כוחות החירום האוקראינים

בעוד נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מתכונן לשוחח עם מקבילו הסיני שי ג'ינפינג בשבוע הבא בעקבות הצעת תוכנית השלום של משרד החוץ של סין, שר ההגנה של אסטוניה הבהיר את עמדת ארצו: "לאף אחד אין את הזכות לדחוף את קייב לקראת המשא ומתן".

נשיא סין שי ג'ינפינג, תיווכה הסכם דיפלומטי בין שני האויבים, איראן וסעודיה, כעת הנשיא הסיני מתכנן שיחת טלפון עם זלנסקי בשבוע הבא, לאחר ביקורו אצל ולדימיר פוטין במוסקבה.

זו תהיה הפעם הראשונה בה המנהיג הסיני מדבר עם מקבילו האוקראיני לאחר יותר משנה של טענה לעמדה ניטרלית במלחמה. וזה מגיע שבועות ספורים לאחר שהסינים דחקו גם ברוסיה וגם באוקראינה לחדש את שיחות השלום ולשים קץ ללחימה, אם כי הסינים זכו לביקורת נרחבת מצד המערב לאור סירובם לגנות את פלישת פוטין.

שר ההגנה האסטוני האנו פבקור, אמר בשיחה עם העיתון Express הבריטי, שאמנם שלום הוא המטרה הסופית, אבל חשוב ביותר שמצבם של האוקראינים לא ייסחף ברצון העולמי להימנע ממלחמה. הוא קרא למנהיגי המערב ולבעלי ברית רוסים כמו סין להכיר בכך שללחוץ על משא ומתן לשלום פירושו להתעלם מאנשים שנאלצים להילחם על פרנסתם וזהותם רק בגלל שהם נולדו אוקראינים.

"אין לנו זכות לומר לאוקראינים מה עליהם לעשות", אמר. "אף אחד אחר לא יכול לומר, מלבד האוקראינים, מתי הם צריכים להיות מוכנים להמשיך במשא ומתן לשלום. אנחנו יכולים רק לומר שכמובן, אוקראינה צריכה להחזיר את השטחים שלה".

הוא הוסיף: "תמיד קיימת אפשרות לשיחות שלום אבל עלינו להבין שאין רצון אמיתי מצד הקרמלין להשתתף בשיחות שלום". שיחה בין זלנסקי ושי ג'ינפינג היא משמעותית, כי משערים היטב ששי הוא אחד המנהיגים הבודדים, אם לא היחיד, שפוטין יקשיב להם. זלנסקי אמר שהוא מוכן לנהל שיחה, והודה ש"העובדה שסין התחילה לדבר על אוקראינה היא לא רעה", אם כי הוסיף שהשאלה האמיתית היא "מה עומד אחרי המילים".

גם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן תומך בסיכוי לשיחות סין-אוקראינה, ואמר כי "שי עצמו צריך לשמוע ישירות את נקודת המבט האוקראינית".

 

 

 

 

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין ולדימיר זלנסקי סין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד