י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
תוקפים ועוקצים ללא רחם

היו זהירים: זינוק של מעל 100% במתחזים

לקראת חג הפסח שבו יעברו בנתב"ג מעל 2.2. מיליון ישראלים וכ-100 אלף ביום ממוצע, מתרבות הונאות הסייבר בדמות אתרים המתחזים לחברות תיירות שמוכרות חבילות נופש בארץ ובחו"ל | עלייה של 128% בהתחזות לאתר בוקינג הנפוץ

היו זהירים: זינוק של מעל 100% במתחזים
אילוסטרציה צילום: unsplash

מחפשים חופשת פסח בחו"ל? המתחזים לא נחים לרגע. לפי חברת הסייבר הישראלית BrandShield, המתמחה בניטור, מעקב והסרה של זיופים ברשת, גילתה עשרות חיקויים והונאות של אתרים ואפליקציות המתחזים לאתרי המוכרים להזמנת חופשת, אך בפועל האתרים הללו יגבו מכם תשלום ותישארו עם חלום החופשה בביתכם. הרעים ביותר ינצלו אתכם אפילו מעבר עם חיובים חוזרים ונשנים של כרטיס האשראי שהזנתם באתר המתחזה.

אז איך תדעו איזה אתר, פרסום ואפליקציה אכן אמינים, חברת BrandShield מציעה כמה דרכים לבחינת אמינות האתרים. ההוכחה הנפוצה ביותר היא לבדוק בראש ובראשונה את שם האתר - אם הוא כולל טעות כתיב, כנראה שמדובר בהונאה (אותיות כפולות, שגיאות כתיב וכדומה). חברה אמיתית שמעוניינת למכור לכם שירותים תשקיע את המשאבים הדרושים כדי לוודא שתוכן האתר יהיה נקי משגיאות כתיב.

בנוסף, חפשו את אייקון המנעול לצד כתובת האתר בשורת החיפוש - אם אין מנעול, המשמעות היא שהאתר אינו מאובטח ויש להימנע מלעשות בו פעולה, וגם אם מופיע מנעול בסוף שורת הכתובת גם זה לא מספיק. העובדה שיש מנעול אינה מעידה שהאתר לגיטימי, אבל אם אין - אז בוודאות הוא בעייתי. כמו גם האות S לאחר ה-HTTP מעידה על כך שלאתר יש תעודת אבטחה.

שימו לב: יש אתרי הונאה שמצליחים לקבל תעודת אבטחה, ולכן הימצאות התעודה אינו מבטיח כי אין זו הונאה, אולם אתרים ללא תעודת אבטחה חשודים בהכרח בהונאה.

בנוסף, רובן של ההונאות הרבות תופסות אתכם ברשתות החברתיות, לעיתים על מנת להוביל צרכנים לפלטפורמה חיצונית שם מתרחשת ההונאה ולעיתים מתרחשות ברשת החברתית עצמה. המעבר לאתר המזויף מתבצע באמצעות שליחת קישור בהודעה פרטית בוואטסאפ, פייסבוק, מסנג'ר, טלגרם וכו'. חברות אמיתיות לא מתקשרות עם לקוחותיהן באמצעים הללו. אם קיבלתם הודעות כאלו עם כל מיני לינקים, או הודעות מגורמים שאינכם מכירים שבהן מנסים ליצור איתכם קשר ישירות – סבירות גבוהה שמדובר בהונאה.

מנכ"ל חברת אבטח הסייבר BrandShield, יואב קרן מספר כי "לרגל חג הפסח וחופשת האביב בארה"ב, הצוות שלנו ב-BrandShield בדק את אתרי הזמנת החופשה הפופולריים: בוקינג, אקספדיה, קייאק ו-AirBnb. כמעט אצל כולם הנתונים גבוהים במיוחד, אבל היו כמה שהדהימו לחלוטין". למשל "החיקויים של אתר Booking שהתרחבו ב-128% בחצי השנה האחרונה".

לדבריו, "אלו של האתר AirBnb גדלו ב-86% בתוך 3 חודשים בלבד ובאקספדיה אמנם המספרים יחסית נמוכים – אך גם שם מגמת עליית עקבית בחודשים האחרונים. מובן שהציבור צריך להיות פיקח ולשים לב מאילו פלטפורמות הוא רוכש, ובידי מי הוא מפקיד את פרטיו האישיים ונתונים, לרבות נתוני אשראי. אך מעל לכל, יש לאותן פלטפורמות חובה מוסרית ועסקית לטפל באלו המתחזים אליהם ומבצעים הונאות כואבות לציבור הרחב. עוגמת הנפש והפגיעה הכספית הכבדה יכולות להימנע עם טיפול נכון".

בתוך כך השנה צפוי זינוק של 18% במספר הנוסעים שיעברו בנתב"ג במהלך ימי הפסח, בהשוואה לשיא שנרשם ב-2019. יותר מ-2.2 מיליון נוסעים יעברו בנמל ובימי העומס כ-100 אלף נוסעים.

הונאת סייבר הונאת אשראי חופשה בחו"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד