י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

על רשלנות משלמים: אל תהססו לתבוע את הרופא

כשל בלידה, תחבשת שנשארה בבטן ואפילו חוות דעת לא מדויקת • מה נחשב לרשלנות רפואית, מתי ניתן לתבוע את הרופא וכיצד קובעים האם הייתה רשלנות? • וגם: מהו סכום הפיצוי שאתם זכאים לקבל, וכמה אחוזים מקובל לשלם כשכר טרחה לעורך הדין? • המשפטן אלי מאור עושה סדר בנושא הלוהט של תביעות רשלנות רפואית

על רשלנות משלמים: אל תהססו לתבוע את הרופא
shutterstock

בשנים האחרונות התפרסמו פסקי דין רבים שניתנו בעניינם של נפגעים בתחום של רשלנות רפואית, ובמסגרתם הנפגעים זכו לפיצויים חסרי תקדים של מיליוני שקלים בגין רשלנות של רופאים בקופות החולים השונות או בבתי חולים. כמו כן, ישנה מגמת עליה ניכרת בהגשת תביעות בתחום הרשלנות הרפואית, במקביל לעליה במודעות של הציבור בישראל לגבי האפשרות להגיש תביעה ולקבל פיצוי גבוה.

יחד עם זאת, תחום הרשלנות הרפואית נתפס ברשות הרבים כתחום מורכב בו "רב הנסתר על הנגלה", ועל כן פנינו לעו"ד אלי מאור מבני ברק, המתמחה בתחום של רשלנות רפואית, תאונות דרכים ותאונות עבודה, ולו ניסיון רב ומגוון בתחום, וזאת על מנת שישיב לנו על מספר שאלות מרכזיות בתחום הרשלנות הרפואית, וכמו כן יבאר את הליכי התביעה הצפויים לנפגע שברצונו להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית.

מהי רשלנות רפואית?
"על פי החוק בישראל, על רופא, אח או אחות או כל אחד מהצוות הרפואי, ישנה החובה לתת למטופל את המיטב שניתן לתת לו, וזאת בהתאם לסטנדרט הרפואי המקובל והסביר באותה תקופה.

"רשלנות רפואית היא מקרה שבו רופא או מוסד רפואי, כדוגמת ביה"ח או קופת החולים, הפרו את חובת הזהירות שלהם כלפי המטופל, או על ידי רשלנות, קרי ביצוע פעולה רשלנית או אסורה, או על ידי מחדל, קרי אי ביצוע פעולה שעליהם היה לבצע או ביצועה באיחור שהביא לנזק".

מהם התחומים השכיחים בהם תובעים בגין רשלנות רפואית?
"למעשה תביעות בגין רשלנות רפואית מוגשות בכל התחומים הרפואיים ללא יוצא מן הכלל. ישנו דגש יותר בתחום של היריון ולידה, קרי בגין מעקב רשלני בתקופת ההיריון של רופא הנשים או טיפול רשלני במסגרת חדר לידה שהביאו לנזק לעובר, אולם כיום התביעות מוגשות ממש בכל התחומים לרבות אורטופדיה, כירורגיה, עיניים, שיניים, ואף בתחום הכירורגיה הפלסטית".



מתי כדאי לתבוע בגין רשלנות רפואית?
"כדאי לתבוע בגין רשלנות רפואית כאשר בעקבות הרשלנות או המחדל הרפואי נגרם למטופל נזק בגוף או בנפש לצמיתות. לדוגמא: מקרה בו טיפלתי לאחרונה, בו נתקבל פיצוי למשפחה חרדית בסכום של כ-3 מיליון שקלים, בגין חילוץ הילוד שלהם באיחור במהלך הלידה בבית החולים מה שגרם לו לנזק גוף שיורי.

"או לדוגמא בתחום הכירורגיה, במקרה של ניתוח שבמהלכו הרופא המנתח שכח תחבושת בבטנו של המטופל, שגרמה למטופל זיהום קשה ובגינו נאלץ לעבור ניתוח נוסף, ובעקבותיו נגרמה לו הפרעה במערכת העיכול.

"יש להדגיש: רשלנות רפואית יכולה להיות גם במעשה אבל גם במחדל, כלומר מקרה שרופא צריך לשלוח מטופל/ת לבדיקה ולא עשה כן, מקרה שמטופל חולה במחלה כלשהי והרופא מפספס את האבחנה שלו - כל אלו, בתנאי שבסופו של יום נגרם למטופל נזק, נחשבים למקרי רשלנות רפואית שבגינם ניתן לתבוע".

מה חשוב לעשות כשקורה מקרה של רשלנות רפואית?
"חשוב ביותר להיוועץ עם עו"ד שמתמחה בתחום של רשלנות רפואית ויש לו ניסיון בהגשה וניהול תביעות מול מוסדות רפואיים. בדרך כלל בשלבים הראשוניים יתרכז הטיפול בראש ובראשונה באיסוף וריכוז כל החומר הרפואי מהגורמים הרלבנטיים, וזאת על מנת ללמוד את מידת חומרת הרשלנות הרפואית במקרה הספציפי ואת עילת התביעה המדויקת שבגינה יש לתבוע".

איך נקבע אם בכלל הייתה רשלנות רפואית?
"השיטה המקובלת לקבוע אם היתה רשלנות רפואית, היא קודם כל על ידי השלמת ריכוז כל התיעוד הרפואי הרלבנטי ולאחר מכן להעברתו על ידי העו"ד המטפל לחוות דעת מומחה רפואי פרטי בכיר ומנוסה בתחום, על מנת שיבדוק את הניזוק ויקבע אם היתה רשלנות רפואית בהתאם לסטנדרטים הרפואיים המקובלים בתחום ולספרות הרפואית הידועה והמוכרת במועד הרשלנות, וכן האם בגין הרשלנות לנזק שנגרם קיים קשר סיבתי רפואי.

"בשלב השני עוה"ד המטפל בתיק יצרף את חוות הדעת הרפואית לכתב התביעה שיוגש כחלק בלתי נפרד ממנו".

מהן העלויות המקובלות שעל ניזוק לשלם בתיק רשלנות רפואית?
"במרבית התיקים ישנן שתי עלויות מרכזיות מלבד עלות העו"ד. עלות פתיחת הליך, קרי תשלום עבור אגרה לבית המשפט, ועלות עבור חוו"ד מומחה רפואי פרטי שתצורף כחלק בלתי נפרד מכתב התביעה.

"יש לציין כי גובה שכר טרחת המומחה אינו קבוע והוא משתנה בין מומחה למומחה ובין תחום רפואי אחר למשנהו. לרוב, ככל שהמומחה יותר מנוסה ומחזיק בתפקיד בכיר יותר (לדוגמא: מנהל מחלקה רפואית או מנהל חטיבה רפואית בבית חולים) אזי עלות חוות הדעת תהיה גבוהה יותר".

מה סכום הפיצוי שניזוק עשוי לקבל בשל תביעה ברשלנות רפואית?
"התשובה תלויה במספר גורמים עיקריים: גורם אחד הוא נתוניו של הנפגע, והכלל הוא בדרך כלל שככל שהנפגע הוא יותר צעיר, כך סכום הפיצוי יותר גבוה.

"הגורם השני הוא עוצמת המעשה של הרשלנות הרפואית והנזק שהוא הותיר. ככל שהרשלנות יותר זועקת השמיימה ויותר קשה בהשפעותיה על הנפגע, כך סכום הפיצוי יהיה יותר גבוה. לדוגמא, תיק שהגיע לטיפולי של בחור צעיר בסביבות גיל 22-23 אשר הגיע לבית חולים גדול במרכז הארץ לעשות ניתוח לריסוק אבנים בכיס המרה, לצערו, המרדים, מתמחה חסר ניסיון, נתן לו זריקה ובמקום להרדימו, הביאה לפגיעה קשה בו עד כדי כך שהיה שרוי בתרדמת זמן ממושך. לאחר המקרה הנפגע נותר עם נכות הן פיזית והן נפשית, ובמקרה הזה השילוב של גיל הנפגע ועוצמת הפגיעה הביאו לפיצוי גדול ביותר עבורו".




(צילום: shuterrstok)

מהו שכר הטרחה המקובל לעורכי דין בתביעות רשלנות רפואית?
"הדבר החשוב ביותר בתיק במערכת היחסים בין עורך הדין ללקוח הוא עניין יחסי האמון. בלי יחסי אמון בין עורך הדין ללקוח לא יהיה ניתן להשיג ללקוח מקסימום פיצוי. לכן, השיטה המועדפת כיום היא השיטה לפיה שכר הטרחה העיקרי משולם לעורך הדין באחוזים, בסוף הטיפול בתיק מהסכום שהצליח להוציא ללקוח. כך לדוגמא, אם בסוף הטיפול בתיק, עורך הדין חלילה איננו מצליח להביא לקבלת פיצוי עבור הלקוח, אזי גם עורך הדין לא יזכה בשכר טרחה.

"שיעורי שכר הטרחה בדרך כלל מתקבלים כאיזון בין גודל התיק בערכים כספיים ובין מידת ניסיונו והמוניטין להם זוכה העו"ד המטפל ומידת הצלחתו בתחום".

האם יש חשש לתבוע מוסד רפואי שבו עדיין מקבלים טיפול רפואי?
"אין כל חשש. ברובם המכריע של המקרים, המוסד הרפואי, הרופא או הצוות רפואי מבוטחים על ידי חברת ביטוח, כך שברגע שמוגשת תביעה, העניין עובר לטיפולה של חברת הביטוח המנהלת את התיק, וגם היא זו משלמת את סכום הפיצוי לנפגע.

"עוד חשוב לציין, כי על עורך הדין המטפל בתיק, החובה לשמור על הדיסקרטיות של הלקוח באופן קנאי. בתיקים בהם מדובר בקטינים, כלומר עד גיל 18, יש נוהג בבתי המשפט, שאפילו אם פסק הדין מתפרסם, אזי לא מפרסמים את שמו של הילד, אלא כותבים בפסק הדין "פלוני" או "פלונית" מבלי לציין את שמו בכלל".
כסף רפואה רשלנות בדיקות תביעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד