ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

עסקת ענק: גז ביותר מ-15 מיליארד דולר מישראל לירדן

מסמך הבנות בין נציגי הממלכה בירדן לנציגי נובל אנרג'י וקבוצת דלק לאספקת גז טבעי מישראל לירדן למשך 15 שנה צפוי להיחתם בצהריים

עסקת ענק: גז ביותר מ-15 מיליארד דולר מישראל לירדן

השותפות במאגר "לוויתן" במגעים לקראת עסקה נוספת עם ירדן שתהיה בהיקף גדול יותר בהרבה מ-2 העסקאות שכבר נחתמו - בהיקף של 15 מיליארד דולר. המסחר במניות "לוויתן" בבורסה בת"א - רציו, אבנר ודלק קידוחים - הופסק לקראת הדיווח.

מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו וסגן נשיא נובל אנרג'י קית אליוט נמצאים כעת בירדן על מנת לחתום על עסקת ענק עם חברת החשמל של ירדן (JEPCO). העסקה תימשך על פני 15 שנה ובמהלכם יימכרו כ-4 מיליארד מטר מעוקבים של גז (bcm).

צריכת הגז הטבעי הכוללת של ירדן מוערכת ב-4-5 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה, ונכון להיום היא נאלצת להשתמש בדיזל ובמזוט כתחליף לגז. בעבר הייתה מייבאת כ-2.5 מיליארד מ"ק בשנה של גז ממצרים דרך צינור הגז הערבי (AGP), אך מחסור הגז במצרים, הבעיות בסיני ופיצוצי הצינור הובילו בסופו של דבר להפסקה כמעט מוחלטת של הזרמת הגז לממלכה.

לפי החלטת הממשלה מ-23 ביוני 2013, ניתן לייצא עד 40% של עתודות הגז שהתגלו בישראל, כאשר האפשרויות לייצוא הן באמצעות צינור או כגז טבעי נוזלי (LNG), ומתוך 113 טריליון מטר מעוקב של גז (TCF) שנצרך סביב העולם, רק 11 מהם נצרכו בצורת גז נוזלי, וזאת משום שייצוא בדרך זו יקרה, לוקחת זמן רב וטכנית היא מורכבת יותר מצינור.

מכאן, ניתן להבין את הרצון של "תמר" ו"לוויתן" באמצעות צינור, מה גם שצינור יבשתי זול מצינור ימי. תמר ולוויתן יכולות לייצא באמצעות צינור לרשות הפלשתינאית, ירדן, מצרים, קפריסין ותורכיה, כאשר הנגישים ביותר הם הרשות הפלשתינאית וירדן. הרשות הפלשתינאית היא מוגבלת ביכולת הצריכה שלה, וכך יוצא כי השוק הירדני הוא האטרקטיבי ביותר.

במקביל למגעים עם ישראל, בוחנת ירדן אופציות נוספות לייבוא גז טבעי. האופציות כוללות ייבוא גז מבצרה עיראק לנמל עקבה בירדן דרך צינור, יבוא גז נוזלי (LNG) לנמל עקבה וגיזוזו באמצעות מתקן גיזוז ימי (FSRU) וחיפושי אקספלורציה נוספים בירדן (אופציה שעד היום לא הניבה תוצאות רבות לאור העובדה שעד כה נמצאו רק 0.2 ממ"ק של גז אשר נצרך בשנת 2013).

בפברואר האחרון הודיעו שותפויות תמר על חתימת הסכם למכירת גז טבעי מהמאגר לחברות הירדניות Arab Potash ו-Jordan Bromine הפועלות בצדו הירדני של ים המלח. מכירת הגז התבצעה באמצעות חברה אמריקאית בשם NBL Eastern Mediterranean Marketing Ltd גז טבעי שבשליטת נובל אנרג'י המחזיקה בכ-36% מהזכויות בתמר לצד ישראמקו (28.75%), דלק קידוחים ואבנר (15.625% כל אחת) ודור גז( 4%). משך ההסכם הוא ל-15 שנה והיקפו הכספי הכולל מוערך בכ-500 מיליון דולר. במסגרתה ההסכם יסופק לחברות הירדניות גז בהיקף כולל של 1.8 מיליארד מ"ק (BCM) והגז צפוי לזרום החל משנת 2016 לאחר שהצינור לירדן יושלם.

הנחת הצינור באורך של 15 ק"מ תהיה באחריות חברת נתג"ז במימון של שותפויות תמר, אך לפי שעה עדיין קיימים קשיים עם מתווה הנחת הצינור שאמור לעבור דרך שמורת טבע בדרום ים המלח.
גז ישראל ירדן עסקה חתימה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד