כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
הניסיונות לפשרה

המשנה ליועמ"שית על מתווה רוטמן: "לא נותן מענה לקשיים"

במהלך הדיון בוועדת חוקה הבהירה המשנה ליועמ"שית כי, "הנוסח אמנם שונה, אך הוא לא נותן מענה משמעותי לקשיים שהצבענו עליהם". עוד אמרה: "יש פה הסדר שמאפשר לקואליציה למנות נשיא לבית המשפט העליון, וזה יוצר קושי מהותי ביותר"

המשנה ליועמ"שית על מתווה רוטמן: "לא נותן מענה לקשיים"
שמחה רוטמן בוועדת החוקה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ועדת חוקה, התכנסה הבוקר (שני) לעוד דיון במסגרת חקיקת הרפורמה המשפטית. במהלך הדיון, התייחסה המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד אביטל סומפולינסקי, למתווה החדש שהציע יו"ר הוועדה שמחה רוטמן בנוגע לוועדה למינוי שופטים ולפיו לקואליציה אמנם יהיה רוב בוועדה למינוי שופטים, אך לאחר שני מינויים בקדנציה, לאופוזיציה ולשופטים יהיה וטו, מה שיחייב בחירת שופטים שמקובלים על כל הצדדים. לדברי עו"ד סומפולינסקי: "אין בנוסח החדש מענה לקשיים המהותיים שהצגנו בחוות הדעת ביחס לפוליטיזציה של בית המשפט ולפגיעה בעצמאות השיפוטית ובעקרון הפרדת הרשויות".

יועמ"שית הכנסת הייתה מעורבת בניסוח מתווה רוטמן

"מטבע הדברים", אמרה, "לא הספקנו להתעמק בכל פרטי ההסדר שראינו אותו הבוקר. בדיוני הוועדה עמדנו על הקושי של מינוי שופטים ע"י הקואליציה, בכך שזה מביא לפוליטיזציה של בתי המשפט, העליון, המחוזי והשלום, בוודאי בהקשר של המבנה המשטרי הישראלי".

היא הוסיפה: "הנוסח אמנם שונה, אך הוא לא נותן מענה משמעותי לקשיים שהצבענו עליהם. יש פה הסדר שמאפשר לקואליציה למנות נשיא לבית המשפט העליון, וזה יוצר קושי מהותי ביותר, בסמכויות השונות שהוקנו לנשיא מתוך תפישה מסוימת ביחס למעמדו ותפקידו. מעבר לכך, לא בטוח שקואליציה נתונה תקבל הזדמנות למנות יותר משני שופטים בקדנציה".

המשנה ליועמ"שית סיכמה: "באופן הבחירה היום של שופטי השלום והמחוזי עומדים במוקד השיקולים המקצועיים. אפשר להגיע להסכמות עם הגורמים הפוליטיים אך לא חייבים לקבל את הסכמתם. ההצעה לוקחת אותנו לכיוון בדיוק הפוך - יש פה השפעה משמעותית ביותר של גורמי הקואליציה. ולכן, לעמדתנו אין בנוסח החדש מענה לקשיים המהותיים שהצגנו בחוות הדעת ביחס לפוליטיזציה של בית המשפט ולפגיעה בעצמאות השיפוטית ובעקרון הפרדת הרשויות".

כזכור, על פי המתווה אותו הציע רוטמן, שני המינויים הראשונים יתבצעו ברוב של 6 בלבד, כלומר על ידי הקואליציה. למינוי השופט השלישי יידרש חבר אופוזיציה, ולמינוי השופט הרביעי ואילך יידרש חבר אופוזיציה ושופט.

למינויים לבית המשפט השלום והמחוזי יהיה דרוש רוב קבוע של 7 מ-11.

ועדת חוקה הרפורמה המשפטית ועדה לבחירת שופטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד