כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
בדיון בכנסת

שגריר אוקראינה: יהודי רוסיה ברחו, יהודי אוקראינה נשארים בבית

שגריר אוקראינה בישראל אמר כי העובדה שיש מאות אחוזים יותר עולים חדשים מרוסיה, בניגוד לאוקראינה, מגלה כי "יהודי אוקראינה רואים באוקראינה את ביתם, בניגוד ליהודי רוסיה שעזבו לישראל לתמיד". השגריר נאם בישיבה מיוחדת בכנסת בראשות שר התפוצות עמיחי שיקלי, לכבוד שבוע התפוצות היהודית ושנה לפרוץ המלחמה

שגריר אוקראינה: יהודי רוסיה ברחו, יהודי אוקראינה נשארים בבית
הדיון בכנסת עם שר התפוצות עמיחי שיקלי צילום: אילן לורנצי

שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורנייצ'וק אמר כי העובדה שיש מאות אחוזים יותר עולים חדשים מרוסיה, בניגוד לאוקראינה, מגלה כי "יהודי אוקראינה רואים באוקראינה את ביתם, בניגוד ליהודי רוסיה שעזבו את רוסיה לישראל לתמיד כי הם נמלטו מהמשטר".

השגריר נאם בישיבה מיוחדת בכנסת בראשות שר התפוצות עמיחי שיקלי, לכבוד שבוע התפוצות היהודית ושנה לפרוץ המלחמה. השגריר אמר כי נפגש עם מנהלי רשות האוכלוסין לפני שבוע, "נודע לי שהעולים החדשים שהגיעו מרוסיה הם כמעט פי ארבע מאלה שהגיעו מאוקראינה באותה תקופה".

לדברי יבגן, זה "מוכיח שהקהילה היהודית באוקראינה מחשיבה את אוקראינה כבית ומוכנים להגן על המדינה שלהם. הקהילות שלהם, ולהישאר עם האנשים שלהם". יבגן הסביר שיהודים אוקראינים "חזרו לאוקראינה גם בזמנים מאוד קשים, תחת התקפות של פצצות".

השגריר גם ביקש לשבח את רבני אוקראינה: "רבנים אלו נשארו עם הקהילה שלהם ומעריכים את הסיוע העצום שלהם לקהילה היהודית ולקהילה האוקראינית הכללית גם כן". הוא גם הודה לממשלה בראשות בנימין נתניהו והזכיר את ביקור יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין וכן ח"כים שביקרו באוקראינה. הוא הוסיף כי הוא "אסיר תודה על כך שלראשונה אי פעם בכנסת ישראל, אנו עורכים כינוס כה משמעותי בנושא כה חשוב".

שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורנייצ'וק הוסיף: "אני מודה לכם על כך שלראשונה בממשלת ישראל מתקיים דיון יסודי כל כך בנושא המלחמה באוקראינה. זה חסר תקדים. המלחמה עצמה חסרת תקדים, זו קטסטרופה אנושית של ממש. אני רוצה להודות ממשלת ישראל, לכנסת ישראל ולכל עם ישראל על הסיוע לאוקראינה. כמו שאומרים, חבר בצרה זה חבר אמת".

את הדיון הוביל שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי בנושא מצב הקהילות היהודיות באוקראינה לציון שנה למלחמה. בדיון שמע השר עדכון מהארגונים הפועלים בשטח בנוגע לצרכים של יהודי אוקראינה והודה להם על פעילותן הנרחבת בשטח שכללה הצלת חיים רבים ודאגה לצרכים הבסיסיים ביותר של היהודים האוקראינים.

בארוע השתתפו שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי, שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורנייצ'וק, שגריר גאורגיה בישראל לאז'ה ז'בניה, סגן נשיא מכון למדיניות העם היהודי דר' שוקי פרידמן, מנכ"לית קרן הידידות איילת שילה תמיר, סגן יו"ר הסוכנות היהודית יהודה סטון, סמנכ"לית ג'וינט FSU אילת טל, הרב הראש של אוקראינה רב משה אסמן, רב של דניפרו הרב קרמינצקי, הרב שלומי פלס, הרב סטמבלר ונציגים נוספים.

שר התפוצות עמיחי שיקלי: "על המחויבות היהודית הנצחית לשלומו והגנתו של כל יהודי לבוא לידי ביטוי בטרגדיה הנוראית שחווים מאות אלפי יהודים באוקראינה בשנה האחרונה, וחובתה של מדינת ישראל להיות שם בעבורם בכל היבט שידרש. כשר התפוצות, אני רואה אחריות עליונה להוביל את המהלך הזה, ולתת לו את מירב היחס ותשומת הלב הנדרשת. זאת גם הזדמנות להודות ולהוקיר במיוחד את הארגונים והגופים השונים הפועלים בשטח, בתנאי מלחמה קשים במיוחד. אנחנו כאן בשביל לומר להם - מדינת ישראל עומדת אתכם ולצדכם".

הדיון בכנסת עם שר התפוצות עמיחי שיקלי: צילום: אילן לורנצי.

יהודה סטון, סמנכ"ל הסוכנות היהודית: "לפני שנה, חזינו מה קורה כשהעם היהודי ומדינת ישראל פועלים יחד מתוך ערכים משותפים ולמען מטרה משותפת. פעלנו כולנו יחד למען הצלת יהודי אוקראינה והוכחנו מה כוחה של הערבות ההדדית בעם היהודי. מערך החירום שהסוכנות היהודית הקימה, בשיתוף עם הקרן לידידות, כדי לקלוט את הפליטים היהודים ולהעלותם בטיסות חילוץ לישראל התאפשר בזכות התמיכה הכספית האדירה של יהודי התפוצות ובראשם הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה וקרן היסוד.

איילת טל, סמנכ"ל ג'וינט-מדינות חבר העמים לשעבר: "במהלך השנה האחרונה ארגון הג'וינט עשה כל אשר לאל ידו כדי להמשיך ולסייע ולשמש חבל הצלה לעשרות אלפי היהודים שנשארו באוקראינה, ולאלה שנמלטו למדינות שונות ברחבי אירופה ולתת מענה לצרכים השונים שעלו. הודות לתשתית הרחבה והמקצועית של אנשי מקצוע ונוכחות פיזית ברחבי אוקראינה הצלחנו לתת מענה מהיר ומותאם לצרכי הקהילות, דוגמת 46,000 איש ואישה שאנו מסייעים להם באופן שוטף באספקת מזון, תרופות וצרכים נוספים. אנו מודים וגאים באנשי הארגונים המקומיים והמתנדבים שנשארו לסייע, ומסייעים באוקראינה, באנשים שחיכו בגבולות לקבל את אותם פליטים ולדאוג לכל מחסורם. נמשיך בשיתוף פעולה פורה לטובת הקהילות היהודיות באוקראינה, וברחבי העולם.

עופר גוטמן, מנכ"ל ארגון מסע: "אחת מתוכניות הדגל שלנו היא מסע רופאים, התוכנית מביאה לכאן כל שנה כ-90 רופאים שעושים בחינת הסמכה והופכים לרופאים בישראל. בשנה האחרונה כמות המשתתפים הכפילה את עצמה. כל רופא כזה הוא עולם ומלואו, ולא צריך להסביר את התרומה של התוכנית למשק הישראלי. המשתתפים שלנו המגיעים מרוסיה ואוקראינה, חיים ביחד בתוכנית. בנימה אופטימית, למרות המלחמה, אצלנו המתיחות ביניהם כמעט ולא מורגשת, וזה אולי יותר מכל מעיד על הערבות ההדדית שקיימת בעם היהודי באשר הוא".

הרב שלמה פלס, ראש ה-JRNU, מוקד ההצלה של חב"ד באוקראינה: "אחרי שנה של פעילות בלתי פוסקת למען יהודי אוקראינה, היה מרגש מאוד לפגוש את אנשי משרד התפוצות היקרים, עמם אנחנו בקשר רציף בשנה האחרונה. המפגש ביוזמת משרד התפוצות, הוכיח את העוצמה של שילוב הכוחות מצד כלל הגורמים, שבא לידי ביטוי בעשייה מבורכת באוקראינה, שם פועלים ללא הפסקה שלוחי חב"ד ורבני הקהילות המסורים".

הרב משה ראובן אסמן, רבה של אוקראינה: "הגיעו לכפר שלנו מאות אנשים יהודים ולא יהודים זה עלה לנו הרבה מאוד כסף. אני מודה למדינת ישראל ולכלל הארגונים שעזרו לנו להעלות עשרות אלפי יהודים ולהציל אותם, אנחנו עובדים להקים עיירה חדשה לעולים בארץ, בשיתוף פעולה עם ממשלת ישראל, אני מודה לידידי שר התפוצות על עזרתו הרבה".

הרב מאיר סטמבלר, רבה של עיר דניפרו: "במשך 30 שנה קהילת אוקראינה התפתחה והתחזקה אך בעקבות המלחמה קיבלנו מכה קשה מאוד. אנחנו פונים לממשלת ישראל בבקשת מעומק ליבנו לסייע לנו כלכלית כדי שנוכל להתקיים. קהילות יהודיות חזקות זה חוסן של מדינת ישראל. אני מודה למשרד התפוצות על שיתוף הפעולה ולשר התפוצות על כינוס הדיון החשוב הזה".

 

 

עמיחי שיקלי מלחמת אוקראינה רוסיה שגריר אוקראינה שר התפוצות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד