י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מנהלי החינוך המיוחד החרדי: נשבית את הלימודים

"משרד החינוך ביצע קיצוץ בעשרות תקנים במסגרות החינוך המיוחד החרדי בלבד בלי שום אבחנה ומבלי לבדוק את הצרכים"

הפגנת ילדים מיוחדים. צילום ארכיון
הפגנת ילדים מיוחדים. צילום ארכיון

ראשי ומנהלי מוסדות החינוך המיוחד מאיימים בהשבתת מערכת החינוך המיוחד החרדית, באם משרד החינוך לא יחדל מהשתת קיצוץ חסר תקדים בתקנים כפי שהיה נהוג במשך שנים.

"משרד החינוך ביצע קיצוץ בעשרות תקנים במסגרות החינוך המיוחד בלי שום אבחנה ומבלי לבדוק את הצרכים", אומרים ראשי הפורום. "המשמעות היא שאנחנו חוזרים עשרות שנים לאחור. כל מה שבנינו כאן במשך למעלה מעשרים שנה עלול ללכת לאיבוד".

החינוך המיוחד, מתוקצב פר כיתה ולא פר תלמיד. מספר התלמידים הממוצע בכיתה הוא עשרה, כאשר תלמידים עם קשיי הסתגלות והתנהגות קשים מרוכזים בכיתות של עד 8 תלמידים. מאידך, תלמידים עם בעיות רגשיות ובעיות קלות יותר מרוכזים לעיתים בכיתה של עד 12 תלמידים.

כעת, על פי ההחלטה החדשה של משרד החינוך, הוחלט לקצץ בתקני כיתות ובהוראת המשרד, כל הכיתות יאכלסו לפחות 12 תלמידים ובכך מתכוון המשרד לחסוך בעלויות. "מדובר בהחלטה גורפת שנוגעת רק למוסדות החינוך המיוחד החרדי, בעוד שבחינוך המיוחד בציבור הכללי לא מכירים קיצוץ כזה", אומרים בפורום מנהלי המוסדות.

"מדובר בהחלטה שערורייתית. אם עד היום היו מכנסים תלמידים בני אותו שנתון ומקסימום משני שנתונים, כיום משרד החינוך מחייב אותנו להכניס תלמידים משלושה שנתונים דבר שיוצר פער ועיוות. אי אפשר לטפל בכל הילדים בשווה ובאופן הראוי. מה גם שהכיתות היו עד היום מחולקות לפי קשיים ולפי לקויות, וכעת, עם הגזרה החדשה של משרד החינוך, אנחנו מחויבים להכניס לכיתה אחת תלמידים אוטיסטים יחד עם תלמידים עם בעיות רגשיות הדורשים טיפול והתייחסות שונה לחלוטין, העיקר שיהיו 12 תלמידים בכיתה. מדובר בעוול חסר תקדים".

בעיה נוספת שעלתה בימים אלו לכותרות נוגעת לסיפורם של עשרות נערים בחינוך המיוחד החרדי, שבגלל סירוב פיקוח משרד החינוך לאשר אותם מסיבות לא ענייניות, הנערים הללו לא קיבלו שיבוצים בעיריית ירושלים.

ראשי פורום מנהלי המוסדות החינוך המיוחד קוראים לחברי הכנסת החרדים להרים קול זעקה על מנת להגן על התלמידים ועל מנהלי המוסדות בפני הגזירה החדשה של משרד החינוך. "באם יהיה צורך, נשבית את מערכות החינוך המיוחד ונוציא את כל הילדים אל מול משרד החינוך. באופן הזה אי אפשר להמשיך. את כל מה שבנינו בעמל רב במשך שנים ארוכות עשוי לרדת לטמיון".

כזכור, לפני כשנתיים הוקם פורום מנהלי עמותות החינוך המיוחד בתחום המוכר שאינו רשמי, שהחליטו להתאגד על מנת לעמוד על זכויותיהם אל מול הגופים הרשמיים והרשויות.

בין מנהלי המוסדות שנמנים עם הפורום נמצאים ראשי ומנהלי "דיאלה", "ישכיל פיהו", "מגן אברהם", "מגן הלב", "מש"י", "סולם", "פתחיה", "טף לטף", "אהל שרה", אורחות חינוך", "צוהר לטוהר", "תשמע" ועוד.
מיוחדים אפליה קיצוץ תקציב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד