כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
העלאת גיל הפנסיה

צרפת: הפגנות סוערות במיוחד נגד הנשיא מקרון

הצרפתים מתנגדים לרפורמה בפנסיה, ויוצאים לרחובות כדי למחות נגדה: כלי התקשורת בצרפת מדווחים על כך שמדי ערב מתקיימות בבירה פריז הפגנות, הכוללות גם לא מעט אלימות ומעשי ונדליזם מצד המפגינים שמציתים שריפות ברחובות ראשיים בעיר ומשחיתים רכוש ציבורי ופרטי

צרפת: הפגנות סוערות במיוחד נגד הנשיא מקרון
המהומות בפריז צילום: צילום מסך

הפגנות סוערות מדי ערב נגד רפורמת הפנסיה של הנשיא מקרון. הזעם בצרפת מופנה כלפי הרפורמה בפנסיה, אותה אישר הנשיא מקרון ביום חמישי האחרון, מכוח צו נשיאותי ובלי לקבל את אישור הפרלמנט. במשך שנים מנסה מקרון לקדם את הרפורמה ולהביא אותה לאישור הפרלמנט, אבל לא הצליח לגבש את הרוב הדרוש.

היום ממשלתו של עמנואל מקרון - עבורו זאת הקדנציה האחרונה בתפקיד - צפויה לעמוד להצבעות אי אמון בפרלמנט לאחר שהחליטה לקדם את רפורמת הפנסיות באמצעות סעיף 49.3 שמייתר את ההצבעה עליה בפרלמנט (נשיא יכול להשתמש בסעיף זה פעם אחת בשנה). למרות המחאה העזה, אם לא תהיה הפתעה של ממש - הממשלה צפויה לצלוח את הצבעת האי אמון, ובמקביל, אלפי בני אדם מתכננים להסלים את המחאה ולהפגין בחוץ.

ההפגנות, כוללות גם לא מעט אלימות ומעשי ונדליזם מצד המפגינים שמציתים שריפות ברחובות ראשיים בעיר ומשחיתים רכוש ציבורי ופרטי, כמיטב מסורת ההפגנות הצרפתית.

בתקופה האחרונה כבר נראה היה שמקרון מחזיק ברוב הדרוש, אבל ההפגנות והלחץ הכבד שהפעילו איגודי העובדים וגורמים פוליטיים אחרים, ערערו את הנכונות של כמה מחברי הפרלמנט לתמוך במהלך הלא פופולרי, וכתוצאה מכך הגיע מקרון למסקנה שהוא עלול לאבד את הרוב ולהביא לביטול הרפורמה. לנוכח האמור החליט הנשיא הצרפתי לאשר את הרפורמה בעצמו, בלי להביא אותה להצבעה בפרלמנט, וזאת מכוח סעיף בחוקה שמסמיך אותו לקבל החלטות מהסוג הזה.

בכך העלה מקרון את גיל הפרישה בצרפת מ-62 ל-64, צעד שמעורר זעם רב כנגדו מצד רבים מהעם. לפי הסקרים לפחות 60 אחוז מאזרחי צרפת מתנגדים בתוקף לרפורמה של מקרון. בימים הקרובים אמורה להתקיים הצבעת אי אמון נגד ממשלתו של מקרון, בבית התחתון של הפרלמנט הצרפתי, אבל לפי ההערכות הממשלה תשרוד את ההצבעה ולא תאבד את הרוב שלה.

בכל מקרה, גם אם הפרלמנט יצליח להעביר הצבעת אי אמון נגד הממשלה, אין לכך כל השפעה על המשך כהונתו של הנשיא, שיוכל כמובן להקים מחדש את הממשלה, ולהביא אותה לאשור הפרלמנט בהמשך, לאחר שיירגעו הרוחות הסוערות.

לפי הדיווחים, מקרון עדיין לא נשא דברים בפומבי מאז החליט להעביר את הרפורמה בצו נשיאותי, ומקורביו מסבירים שהוא "עוקב אחר ההתפתחויות". לשרים בממשלה ששוחחו אתו אמר מקרון שהוא עשה זאת בלית ברירה, לאחר שהגיע למסקנה שייתכן שחלק מחברי הפרלמנט יצביעו נגד הרפורמה שהם מאמינים בה, בגלל לחץ חזק של מתנגדי הרפורמה. "מדובר בסיכון כלכלי גדול מאוד לצרפת", אמר מקרון על גיל הפרישה המוקדם שהיה קיים עד כה, "אין לנו שום ברירה אחרת".

עמנואל מקרון פנסיה צרפת פריז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד