כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
ממשיכים לקדם היחסים

נשיא איראן יהיה אורחו של מלך סעודיה

ההסכם בין איראן לסעודיה אמור להיכנס לתוקף רק בעוד חודשיים, אבל לפי מקורות איראניים, בסעודיה לא ממתינים. המלך הסעודי הזמין את נשיא איראן שמיהר להשיב בחיוב להצעה. חידוש היחסים הדיפלומטיים בין סעודיה ואיראן, גורם לתגובה דומה במדינות נוספות באזור שמתחילות גם הן להתקרב לאיראן

נשיא איראן יהיה אורחו של מלך סעודיה
איראן וסעודיה צילום: סוכנות הידיעות תסנים

ההתקרבות בין סעודיה ואיראן לובשת צורה ומתחילה לקרום עור וגידים, כשאתמול הפתיע משרד החוץ האיראני בהודעה לפיה מלך סעודיה סלמאן בן עבד אל עזיז אבן סעוד, שיגר הודעה רשמית בה הוא מזמין את נשיא איראן איברהים ראיסי לבקר בריאד ולהיותו אורחו האישי.

זמן קצר לאחר מכן פרסמה איראן הודעה לפיה הנשיא ראיסי מקבל בחיוב את הזמנתו של מלך סעודיה, והצדדים החלו לתאם את מועד הפגישה. סעודיה עצמה לא הגיבה לדיווחים האיראניים, לא אישרה ולא הכחישה, ואם הדיווחים הללו אכן נכונים, המשמעות היא ששתי המדינות רושמות התקרבות מהירה מאוד, אחרי שבע שנים של נתק דיפלומטי כמעט מוחלט, כשבמהלכו התנהלה מלחמת פרוקסי עקובה מדם בין איראן וסעודיה, על אדמתה של תימן.

על פי הדיווחים, במסגרת ההסכם שנחתם בין סעודיה ואיראן בתיווכה הנמרץ של סין, התחייבה איראן להימנע לחלוטין משליחת נשק למורדים החות'ים בתימן. התחייבות איראנית כזאת יכולה בהחלט להסביר את ההחלטה של סעודיה לחתום על ההסכם ולחדש את היחסים הדיפלומטיים עם האויבת השיעית, וזאת משום שסעודיה רואה חשיבות קריטית בשימורה של תימן כמדינה סונית, ומניעת המשך ההשתלטות של המורדים החות'ים על המדינה הענייה והמדממת.

מנגד, צעד שכזה עשוי להתפרש כבגידה של ממש מצדה של איראן בבני בריתה החות'ים, בהם היא תמכה בחירוף נפש במשך השנים שחלפו מאז פרוץ המרד בתימן ועד כה, תוך השקעה עצומה של נשק וסיוע בלתי פוסק. חשוב לציין שחידוש היחסים הדיפלומטיים בין סעודיה ואיראן, גורם לתגובה דומה במדינות נוספות באזור שמתחילות גם הן להתקרב לאיראן בצעדי ענק.

במסגרת זו הגיע יו"ר המועצה לביטחון לאומי של איראן, עלי שימחאני, לביקור באמירויות ביום חמישי האחרון, שם נפגש עם בכירי השלטון, ובכללם עם נשיא איחוד האמירויות, השייח' מוחמד בן זאיד. במהלך מסיבת עיתונאים שקיימו השניים, אמר בן זאיד כי האמירויות מעוניינות בחידוש היחסים עם איראן באופן מלא.

"אנחנו מקווים שהביקור של שימחאני בארצנו, יביא לחיזוק הקשרים, ואנחנו מוכנים להביא את היחסים בין המדינות לרמות הכי גבוהות". עוד הוסיף בן זאיד ש"שיתוף הפעולה בין איראן והאמירויות, יוכל לסייע לחיזוק היחסים והדיפלומטיה באזור כולו".

יומיים קודם לכן נמסר כי 'ישנה התקדמות משמעותית במאמצים לכינון היחסים הדיפלומטיים עם בחריין', לאחר שבסוף השבוע הקודם נחתם במפתיע הסכם לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין איראן וסעודיה. כמו סעודיה, גם בחריין ניתקה את היחסים הדיפלומטיים שלה עם איראן לפני כשבע שנים, לאחר משבר גדול שהתחולל אז בין סעודיה ובין איראן, בעקבות הוצאתו להורג של המטיף השיעי סעודי נימר א נימר על ידי הממלכה הסעודית.

לפי דיווח של סוכנות הידיעות 'ספוטניק' בשפה הערבית, בשונה מהדיונים לחידוש היחסים בין איראן וסעודיה שהתקיימו בבייג'ינג בירת סין, הדיונים מול נציגי בחריין מתקיימים בטהרן בירת איראן, ודיפלומטים איראנים מעריכים שבקרוב מאוד תתחיל לפעול שוב שגרירות בחריין בטהרן.

בחריין נחשבת למדינת חסות של סעודיה, ולמעשה מדיניות החוץ שלה מנוהלת מריאד. במקרה של חידוש היחסים עם ישראל, הורתה סעודיה לבחריין לכונן יחסים עם ישראל במסגרת 'הסכמי אברהם', אבל סעודיה עצמה נותרה מאחור ולא נקטה בצעד דומה.

מלך סעודיה סעודיה איראן תימן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד