כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מדד פעמונים

נתונים עגומים: כמעט מחצית מהישראלים נאלצו לוותר על שירותי רפואה

מדד פעמונים 2023: ירידה במדד יחסית לאשתקד, קושי מוגבר של משפחות להתמודד עם זעזועים כלכליים | עוד עולה מהדו"ח כי 22% נאלצים לוותר על רכישת תרופות, 44 אחוזים ויתרו על שירותי רפואה | צביקה גולדברג מנכ"ל ארגון פעמונים: "אנחנו נדרשים להתמודד עם משבר יוקר המחיה, עם הזינוק החד בגובה הריבית וגם עם ההשלכות הכלכליות של היעדר יציבות פוליטי"

נתונים עגומים: כמעט מחצית מהישראלים נאלצו לוותר על שירותי רפואה
בית חולים צילום: pixabay

ארגון פעמונים המלווה משפחות בתחום כלכלת הבית באמצעות 3000 מתנדבים מכל המגזרים ועל פני פריסה רחבה בארץ מפרסם היום (שני) את המדד שלו לשנת 2023.

מהדו"ח עולה כי 22% נאלצים לוותר על רכישת תרופות, 41 אחוזים יוכלו לשרוד בקושי שלושה חודשים במקרה של איבוד הכנסה, שליש יקרסו במקרה של זעזוע בהוצאות, 20 אחוזים מהישראלים נמצאים במצב של מינוס כדרך חיים.

המדד מעניק לישראל ציון של 65 (מתוך 100). על פי יחידת המחקר של פעמונים מדובר בציון נמוך והוא מעיד על קושי להתמודד עם זעזועים עתידיים וסבירות גבוהה של משק הבית להיכנס לסחרור כלכלי, ובנוסף הוא מעיד על פיתוח תלות בסיוע כלכלי מהרשויות ומעמותות או מבני משפחה אחרים, וגם הוא מעיד על כניסה למרחב של מעגל העוני.

44 אחוזים מהמשיבים טענו כי הם לא בטוחים ביכולת שלהם לנהל בהצלחה את ענייניהם הכלכליים, 36 אחוזים יקרסו או יתקשו להתמודד עם הוצאה חריגה בגובה ההכנסה החודשית, למעלה מ-40 אחוזים יוכלו לשרוד פחות משלושה חודשים במקרה של איבוד הכנסת המפרנס העיקרי.

חמישית מהמשיבים ענו כי הם נמצאים במינוס בבנק כדרך חיים (4 פעמים או יותר במהלך השנה), אחוז דומה של נשאלים טוען כי הוא נאלץ לוותר על תרופות ומזון חיוני בשל מצבם הכלכלי.

21 אחוזים לא חוסכים באופן אקטיבי לעתיד משפחתם.

נתון נוסף מצביע על קושי במשקי הבית לסגור את החודש, 45 אחוזים מהמשיבים ענו כי הם מתקשים לסגור את החודש, 31 אחוזים ענו כי הם לקחו הלוואה או העמיקו את המינוס.

יוקר המחיה, ויתורים ב-12 החודשים האחרונים:

44 אחוזים ויתרו על שירותי רפואה.

50 אחוזים מהנשאלים ויתרו על מיזוג אוויר.

כמעט 75 אחוזים ויתרו על אוכל בחוץ.

בקרב האוכלוסייה הערבית 77 אחוזים ויתרו על שירותים או מוצרים רפואיים.

אוריינות פיננסית:

כדי להתמודד טוב יותר עם עליית המחירים והריבית באופן אחראי ומאוזן יש לפתח הבנה כלכלית, לקנות תחושת ביטחון ביכולת לנהל עניינים כלכליים ולהקנות הרגלים של ניהול כלכלת משק הבית.

חמישית מהמשיבים ענו כי הם חשים שהידע הפיננסי שלהם נמוך מהממוצע.

27 אחוזים לא מקשרים בין התנהלות כלכלית של הבית לבין דירוג האשראי.

55 אחוזים לא יודעים מה זה ריבית דריבית כולל 43 אחוזים מהאקדמאים.

16 אחוזים לא מקשרים בין האינפלציה לבין יוקר המחיה, 24 אחוזים טענו שהם לא יודעים שיש קשר בין תשואה לסיכון.

ביטחון תעסוקתי:

21 אחוזים חוששים לאבד את מקור הכנסתם.

23 אחוזים מאמינים שאם יאבדו את עבודתם לא יוכלו למצוא עבודה חדשה ללא ירידה בשכר.

כמעט 30 אחוזים טענו שהם חשים שאין להם כלים ומיומנויות להגדלת ההכנסה.

המדד הוכן על ידי יחידת המחקר של הארגון באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה אשר בודק את החוסן הכלכלי של משפחות ויחידים בישראל על פי מספר מדדים עיקריים.

המדד מתבסס על סקר שנעשה במדגם מייצג של למעלה מאלף בתי אב בחברה הישראלית מכלל המגזרים מעל גיל 21, והוא מורכב ממספר פרמטרים וביניהם זעזוע בהכנסות במשק הבית, זעזוע בהוצאות, תחושת מסוגלות, הימנעות מצריכה וחיסכון חודשי.

צביקה גולדברג מנכל ארגון פעמונים מסר: "אנחנו נדרשים להתמודד עם משבר יוקר המחיה, עם הזינוק החד בגובה הריבית וגם עם ההשלכות הכלכליות של העדר יציבות פוליטית. גם מי שחש איתן ויציב, מלווה אח או שכן שחווה משבר, וכולנו עסוקים בשאלת המחקר של הכנס - מה מידת היכולת שלנו לספוג זעזוע. מה מידת היכולת שלנו לעבור ממשבר, למסוגלות פיננסית משפחתית".

שרון לוין מנהלת הסברה בארגון פעמונים הגיבה: "תוצאות המדד מדגישות את המצב הרגיש של קבוצות פגיעות בחברה. אנו שוקדים פיתוח תכניות ייחודיות לקבוצות אלה בשיתופי פעולה עם גורמי ממשל וגם באופן עצמאי. יחד עם זאת, ללא מענה מניעתי של חינוך פיננסי לציבור הרחב, אנו עלולים לראות יותר ויותר משפחות חדשות במעגל העוני".

סיגל גמליאלי-פרידמן, מנהלת יחידת המחקר בפעמונים: "למרות שנושא האוריינות והחינוך הפיננסי עולה מעת לעת כנושא חשוב שיש לטפל בו, נדמה שעדיין אין הכרה מספקת בהכרח של בניית חוסן כלכלי למשקי בית בישראל. בתרומה של אוריינות פיננסית וחינוך פיננסי לשיפור החוסן ואיכות החיים בהווה ובעתיד".

יעקב טברסקי, חוקר ראשי, מנהל הערכה ומדידה בפעמונים: "כמו בשנה שעברה, גם השנה, ארגון פעמונים לקח על עצמו את המשימה החשובה של מדידת החוסן הכלכלי של משקי בית בישראל. אנו מתכוונים להמשיך לעקוב ולהשפיע על מגמות בתוצאות המדד בשנים הבאות".

 

פעמונים רווחה עוני ישראלים תרופות דוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד