כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
רפואה למאבקם

תם המאבק: משרד הבריאות מציג מתווה לקיצור התורנויות

לאחר שנים בהם נאבקו המתמחים במשרד הבריאות הציג היום משרד הבריאות מתווה מוסכם שיביא לקיצור תורנויות המתמחים ולתום המאבק | המתווה המלא

תם המאבק: משרד הבריאות מציג מתווה לקיצור התורנויות
מחאת המתמחים-ארכיון צילום: פלאש 90

‏משרד הבריאות הודיע הערב (שני) כי הגיע למתווה מוסכם קיצור התורנויות לרופאים ורופאות מתמחים. מתווה התורנויות כפי שסוכם הערב בין משרד הבריאות והאוצר לבין נציגי ארגוני המתמחים, יביא לשקט במאבק המתמחים מול משרד הבריאות.

המתווה קובע כי התורניות יקוצרו מ- 26 שעות כיום ל-19 שעות ועוש שעתיים טכניות המשמות לטובת החפיפה הנערכת בזמן החלפת המשמרות וכן התארגנויות לכניסה ויציאה ממשמרת, במקום 16 במתווה המקורי. כמו כן, נקבע על ידי משרד הבריאות כי הקיצור לא יחול בסופי השבוע. מתווה זה אמור להיות מתווה שמוסכם על האוצר, והתקציב והתקנים המיועדים להיערכות לקיצור צפויים לעבור בימים הקרובים. קיצור התורנויות יתחיל ברוב המחלקות ובהן מיון, פנימית, ילדים, גריאטריה, אונקולוגיה, הדמיה ומחלקות נוספות.

נזכיר כי מתווה קיצור התורנויות היה צריך להתחיל לפני שנה בעשרה בתי חולים בפריפריה הגיאוגרפית הישראלית. מחוסר תקציבים ותקנים ודחיית החלת המתווה, נאלצו המתמחים לעתור לבג"ץ נגד שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל משרדו נחמן אש, שרת הכלכלה באותה העת, אורנה ברביבאי, ומי שהיה שר האוצר אביגדור ליברמן וכן הנהגת ההסתדרות הרפואית. הפרקליטות טענה שעדיין אין הסכמות בין הצדדים, ובקשה דחייה של חודש נוסף. באוגוסט האחרון החל ארגון "מרשם" לאסוף מכתבי ההתפטרות מכלל הרופאים המתמחים.

מחאת המתמחים, הנקראת גם מחאת 26 שעות, היא סדרת מחאות בהן פתחו רופאים בשלב ההתמחות שלהם לפני כשלש שנים, כאשר הדרישה המרכזית של המוחים היתה קיצור המשמרות, אותן הם מבצעים בבתי החולים, מ-26 ל-16 שעות. עוד בזמן שביתת הרופאים הגדולה שהתרחשה תחת כהונתו של השר יעקב ליצמן בשנת 2011, פתחו מתמחים בסדרת הפגנות במטרה להביא לשיפור תנאי עבודתם.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מסר: "לאחר שנים של דיבורים אנו יוצאים לדרך. אנו רואים חשיבות רבה ביישום המתווה הן לטובת הרופאים והרופאות והן לטובת ציבור המטופלים. זוהי בשורה משמעותית למערכת הבריאות. עד היום ארכו תורנות של רופאות ורופאים מתמחים 26 שעות ברצף, לעיתים כמעט ללא הפסקה. שעות העבודה הארוכות והמתישות פוגעות ברופאים המתמחים ועלולות לפגוע גם באיכות הטיפול הרפואי שמקבל הציבור. על כן פעל המשרד רבות כדי להוציא לפועל את יישום מתווה דוח מנדלוביץ שעליו הוסכם. לשמחתנו, בזכות הידברות בנפש חפצה בין כלל הגורמים המעורבים, הצליחו בימים האחרונים משרדי הממשלה להגיע להסכמות בנושא - אשר יאפשרו הוצאת המתווה לפועל במועדו, תוך הקצאת המשאבים הנדרשים כפי שהומלץ בדוח משרד הבריאות".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ד"ר ספי מנדלוביץ' מסר עם השגת המתווה: "זהו מהלך שאנחנו עובדים עליו כבר תקופה ארוכה. אני זוכר את הימים שלי כמתמחה, שבהם נאלצתי לעבוד שעות רבות ללא הפסקה ולטפל בילדים. כרופא הזיכרון הזה מלווה אותי בעבודתי כל הזמן, כולל בימים אלו. בעבודתי כרופא בכיר במיון ילדים שמלווה את המתמחים עד השעות הקטנות של הלילה, אני נאלץ לראות אותם עובדים בתנאים קשים אלו. בתפקידי הנוכחי, הזיכרון הזה דחף אותי לפעול למען המתמחים שעובדים היום במערכת ומטפלים בילדים שלנו ובהורים שלנו". 

"אני רואה במתווה שסוכם מהלך דרמטי שלא היה כמוהו 23 שנים במערכת", הוסיף מנדלוביץ'. "בנוסף, לעובדה כי אנו מתחילים את קיצור התורניות בפריפריה יש משמעות מקצועית וערכית רבת-משמעות, ואני שמח שכלל מערכת הבריאות שותפה לתפיסה זו. אני מאמין שקיצור התורנויות יוביל לא רק לשיפור תנאי המתמחים והמתמחות אלא לשיפור במערכת כולה, גם לטובת הרופאים והרופאות אבל גם לטובת ציבור המטופלים".

מתמחים תקנים מאבק מתווה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד