כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"חציית כל קו אדום"

לוין על האפשרות שבג"ץ יפסול את הרפורמה: ״לא נקבל את זה"

שר המשפטים יריב לוין התייחס לריכוך הרפורמה המשפטית שאושרה היום בסיעת הליכוד ואמר: "אני מוכרח לומר שאני לא רואה בזה פשרה, זה פשוט לעשות את הדבר הנכון". על האפשרות שבג"צ יפסול את חוקי הרפורמה אמר: "אנחנו לא נקבל את זה. זה יהיה חציית כל קו אדום"

לוין על האפשרות שבג"ץ יפסול את הרפורמה: ״לא נקבל את זה"
יריב לוין במליאה צילום: אריק מרמור, פלאש 90

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין התראיין הערב (שני) לאיש התקשורת ינון מגל בתוכנית 'הפטריוטים' ב'ערוץ 14' והתייחס לריכוך הרפורמה המשפטית. לוין אמר: "אני מוכרח לומר שאני לא רואה בזה פשרה, אני רואה בזה פשוט לעשות את הדבר הנכון. כשיצאתי לדרך עם הרפורמה אמרתי באופן ברור – ישנם דברים שחייבים לעשות, אבל שאנחנו פתוחים להערות".

לוין מנה את העקרונות עליהן עמדה הקואליציה בנושא של בחירת שופטים: "עקרון ראשון – רוב לקואליציה בוועדה. הדבר הזה מתקיים בנוסח החוק שנעביר בקריאה השלישית בשבוע הבא. עקרון נוסף – סוף הווטו של השופטים שאפשר להם באופן מוחלט למנוע מינוי של שופט לביהמ"ש העליון שלא מגיע מתוך המילייה שלהם.

לראשונה תהיה אפשרות לקואליציה בכל קדנציה למנות שני שופטים ללא וטו וללא יכולת למנוע את המינוי – זה יביא לביהמ"ש את הגיוון שאנחנו רוצים. עקרון שלישי – הוצאת נציגי לשכת עוה"ד מהוועדה, שתמיד עבדו עם השופטים בניגוד עניינים מוחלט", אמר.

מתוך תכנית 'הפטריוטים' בערוץ 'עכשיו 14'.

לוין הוסיף: "הדבר הרביעי – שמים סוף לשיטת הסניוריטי. הוועדה היא שתבחר את נשיא ביהמ"ש העליון באופן כזה שלא השופטים החליטו שיהיה נשיא אלא מישהו שיהיה מקובל עלינו כנבחרי ציבור שקיבלנו מנדט. כל הדברים האלה הם עקרונות היסוד של הרפורמה".

שר המשפטים הסביר מדוע הקואליציה נאלצה לבצע את השינויים במתווה ואמר: "הטענה של מתנגדי הרפורמה לפיה ברוב קואליציוני אפשר למנות מספר בלתי מוגבל של שופטים ואנחנו נהיה במצב שלקואליציה מסוימת תהיה שליטה בלעדית גם על ביהמ"ש העליון – וכל שלושת הרשויות תהפוכנה לרשות אחת. הטענה הזו יכולה בסוף להביא למשבר חוקתי".

לדבריו, "זו טענה שאי אפשר להתעלם ממנה, דבר כזה לא יכול להתקיים במדינה דמוקרטית, ולכן מה שעשינו – נתנו מענה לחשש הזה. בכל קדנציה הקואליציה תוכל למנות באמצעות הרוב שלה שני שופטים – ולאחר מכן נדרש להסכמה יותר רחבה". לוין הוסיף כי "בתהליך הזה לאורך מספר שנים לא רב, נגיע לבימ"ש עליון מאוזן ומגוון".

על האמירות שבקדנציה הנוכחית יתמנו ארבעה שופטים אמר: "אני מקווה שהממשלה תאריך ימים, עדיין בדרך כלל מה שקורה שמספר השופטים הממוצע שמתקיימים בקדנציה, בטח לא מבחינת מה שאנו רואים במועדי הפרישה – נגיע לשלושה מינויים סך הכל. שניים נעשה מיד ומינוי נוסף בהסכמה רחבה. זו שיטה נכונה מאד שמקיימת את כל עקרונות הרפורמה במלואן ומחוללת מהפך אדיר".

עוד אמר לוין לינון מגל ב'ערוץ 14': "המטרה שלנו היא לגוון את מערכת המשפט, לאזן אותה. המטרה היא לא להשתלט ולא לנסות להפוך את מערכת המשפט לפוליטית או דברים מהסוג הזה. רוב ההפחדות האלה שנשמעות הן באמת חסרות בסיס לחלוטין".

עם זאת ציין כי "ישנם חששות שיש בהם אמת. לא כל החוכמה מצויה במקום אחד, לפעמים נשמעות הערות נכונות וכאשר ישנן כאלה – אני לא מהסס להתייצב ולהישיר מבט ולומר – נכון, יש תבונה בדברים האלה וצריך לעשות את התיקון, וכך אנחנו נוהגים כל הזמן. הרפורמה הזו טובה לכל אזרחי ישראל".

על המשך קידום הרפורמה אמר לוין: "אני מחויב להשלים את הרפורמה במלואה וע"פ עקרונות היסוד שקבעתי בתחילת הדרך. אנחנו נעביר את החוק בעניין הוועדה לבחירת שופטים עד תום המושב הזה. אנחנו נהיה במציאות אחרת לגמרי במערכת המשפט בעוד פחות משבועיים.

לדבריו, "לאחר שהחוק הזה יעבור, תהיה פגרה קצרה – 30 יום ולאחריה נמשיך ונקדם את החקיקה בשאר מרכיבי הרפורמה. צריך לומר בגילוי לב – במהלך המו"מ הקואליציוני הפצרתי בראשי המפלגות להשלים את המו"מ במהירות משום שידעתי שהחודשיים האלה שבוזבזו במו"מ ארוך יהיו חסרים לנו עכשיו כדי לשלים במושב הזה מרכיבים נוספים ברפורמה".

הוא הוסיף: "אי אפשר היה להספיק יותר מהר לעשות את הדברים כיוון שאנו מקפידים על הליך מסודר. כולם מבינים שבחוקים חשובים כאלה טוב שכך הדברים יהיו, ולכן אני אומר בצורה הברורה ביותר – מיד לאחר יום העצמאות אנחנו נחדש ונמשיך לקדם את אותם המרכיבים שלא הספקנו".

על האפשרות שבג"צ יפסול את חוקי הרפורמה אמר לוין כי "אין ספק שהשינוי שעשינו מונע כל טענה אמיתית שיכולה לייצר משבר חוקתי כי ברור לגמרי שהטענה היחידה שיכלה לעמוד בעניין הזה, שקואליציה מקרית משתלטת על מערכת המשפט – זה כבר לא יכול להתקיים בתיקון החדש".

"לכן", לדבריו, "אין שום הצדקה לדבר כזה. זו תהיה חציית קו אדום – שלא נקבל אותה. אני מקווה שברגע שהחוק יעבור ויהיה ברור שנהגנו בקשב להערות אמיתיות אבל חוקקנו ומימשנו את המנדט שקיבלנו מהציבור ללא מורא ומבלי שיאיימו עלינו או ינסו לסכל את החקיקה בכל מיני אמצעים פסולים – ההכרעה הדמקורטית הזאת תכובד ותהיה לנו שיטה הוגנת לבחירת שופטים".

על הדיווחים כי גלנט איים בהתפטרות אמר לוין: "הליכוד זו תנועה דמוקרטית, גם היום קיימנו ישיבת סיעה ארוכה ודנו באישור הצעת החוק בנוסח הסופי שלה – שהתקבלה ברוב עצום, מה שמראה שעשינו דבר נכון ואמיתי שמקובל מקצה לקצה על כל שורות סיעת הליכוד".

לדבריו, "היו מספר ח"כים שחשבו שצריך ללכת לקראת הסדרי פשרה כאלה ואחרים, שצריך להראות לפחות רצון טוב גם אם בצד השני אין רצון כזה. לא שמעתי על כך שגלנט איים להתפטר".

בסיום הריאיון התייחס לוין לתסכול בקרב תומכי הרפורמה: "אני ער לזה שיש ציפייה שנמנה כבר מהיום למחר את השופטים והכל יבוא על מקומו בשלום, אבל החיים כמובן קצת יותר מורכבים בהיבט הזה. צריך לזכור – שני המקומות הראשונים שמתפנים זה באוקטובר, המקום השלישי – בעוד שנה וחצי והמקום הרביעי רק בעוד שנתיים וחצי. לא היה לנו הכל ביד, האמינו לי. לא אוותר כמלוא הנימה על משהו שהוא חיוני והכרחי".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לראיון ואמר: "זהו, המסכות הוסרו. האקדח על השולחן. ראש הממשלה האמיתי יריב לוין מכניס אותנו לכאוס מוחלט ומשבר חוקתי שלא נוכל לחזור ממנו. אם שר המשפטים קורא לממשלה לא לציית לחוק, למה שאזרחי ישראל יצייתו לממשלה?".

יריב לוין הרפורמה המשפטית בג"ץ ערוץ 14 ינון מגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד