כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
הכנסת קיימה דיון היערכות

אלו החידושים הצפויים בל"ג בעומר במירון

​על פי ההערכות 52 אלף איש יוכלו לשהות השנה במשך חמש שעות במתחם הר מירון. ומידי שעה 8,000 איש יכולים להגיע להר לחילופין | יו"ר הוועדה לביטחון לאומי על ההכנות להילולת הרשב"י במירון: "המטרה היא לראות שרצף הפעולות מאפשר קיום אירוע ללא נפגעים" | המשטרה: "יש בעיות וקשיים אבל נכון לעכשיו הכיוון הוא מאד חיובי". פרוייקטור מירון: "טרם יכולים להציע תמונה שלמה, אבל אנחנו בכיוון הנכון"

המונים בהדלקה של הרבי מבאיאן בהר מירון
המונים בהדלקה של הרבי מבאיאן בהר מירון צילום: ארי קופרשטוק

הוועדה לביטחון לאומי קיימה אתמול (שני) דיון מעקב להיערכות גופי הממשלה וכל הגופים הקשורים להילולת הרשב"י במירון בל"ג בעומר תשפ"ג. יו"ר הוועדה, ח"כ צביקה פוגל אמר כי ההילולה תימשך ארבעה ימים ונשארו 47 ימים ברוטו. וביקש מהגורמים השונים להתייחס למספר נושאים שעלו בדיון הקודם, בהם: החקיקה להסדרת האירוע במירון, פרסום המתווה, הביטוח ומיקום הכוחות בשטח, בטיחות ורישוי, והחניונים כאשר המטרה היא לראות שרצף הפעולות מאפשר קיום אירוע ללא נפגעים. הוא ציין, כי הוועדה תסייר בתחילת שבוע הבא באתרים במירון.

יוסי דייטש, פרוייקטור מירון אמר כי הוא עדיין לא יכול להציע תמונה שלמה וסקר את הפעולות שנעשות בהם בנושא החקיקה המתקדמת מול משרדי הממשלה. לדבריו, מתווה האירוע הוצג בפני המפכ"ל ויהיו עוד שינויים בנושאים הדרושים טיפול. לגבי נושא הביטוח שהעלתה המועצה האזורית מרום גליל אמר כי אין לו תשובה וכי על המדינה להתייחס לנושא הזה.

הוא הוסיף: "אנו פועלים מול משרד התחבורה בנושא התחבורה והכרטוס כאשר הכנסת האורחים תתבצע רק בשטחי ההתכנסות ולא בהר עצמו, כך גם בנושא הסדרת הלינה. כרגע מדובר על 52 אלף איש שיכולים לשהייה חמש שעות במתחם ההר. ומידי שעה 8,000 איש יכולים להגיע להר". הוא ציין, כי התקציב טרם אושר על ידי האוצר "אנו איתם במשא ומתן בנושא הזה. אני מקווה שנצליח לערוך הילולה שמחה ובטוחה".

סנ"צ ברק ערוסי, ממשטרת ישראל, אמר כי המשטרה מתקדמת בעבודת המטה והמתווה אך יש נושאים שעדיין לא סגורים. כך למשל הצורך בהרחבת תשתיות קריטיות שלא בטוח יסתיימו עד קיום האירוע. "יהיו בעיות וקשיים במעלה הדרך אבל עכשיו הכיוון הוא מאד חיובי. כרגע הכל פתיר וניתן לקיים את האירוע לפי המתווה שהוצג".

ח"כ משה רוט מ'יהדות התורה' אמר בדיון בכנסת: "אנחנו מצפים שיהיו כמה שיותר חוגגים שיוכלו לבוא לא רק בבטחה אלא גם בנוחות. היתה הרגשה שעוצרים אנשים מלהגיע ללא צורך כדי שיהיה יותר נוח לכוחות הביטחון. אבל בפירוש ניתן ללכת לקראת הקהל. מה השתנה?" לדברי נציג המשטרה, תנ"צ משה אדרי, המשטרה פועלת לפי הוראות הבטיחות ולא יהיה אדם אחד יותר מאשר נקבע בחוק. "צריך לחשוב מה קורה באירוע חירום בו צריך לפנות 50 אלף איש מההר וכיצד אנחנו פועלים כאשר יש ציר אחד וצוואר בקבוק אחד. הפרוייקטור מוביל הוא קו חכם כדי שכל הקהילות ישבו סביב שולחן אחד".

ח"כ צבי סוכות מ'הציונות הדתית', ביקש לדעת מי מחליט איזה קבוצות מאורגנות וחסידויות מקבלות אישור להדלקה ואיזה לא? והאם מתכננים לשכור סדרנים מהמגזר החרדי כדי שידעו לדבר עם הקהל? ח"כ יוליה מלינובסקי, בקשה לדעת האם התקציב להריסת בנייה לא חוקית מומש? האם מרפסת הכוהנים שאינה בטיחותית טופלה? האם יש דו"ח ליקויים ולקחים מהשנה הקודמת? האם נושא תחנות המעבר טופלו ויתנו תנאים לחוגגים? והאם תהיה חלוקה שוויונית בנושא הכרטיסים".

דייטש, פרייקטור מירון, הסביר בתגובה כי האירוע לא מורכב רק מחסידויות ואישור לאירועים יינתן לפי מתחמים וגודלם ולפי שעות, כאשר תהיה הדלקה מרכזית אחת במעלה ההר. האישורים יתקבלו על ידי צוות של השר בתיאום המשטרה וכב"ה. "השנה יהיו 300 סדרנים מהמגזר החרדי שמדברים את שפת החוגגים". בנוסף "בחניונים יהיו מקסימום תנאים כדי שהחוגגים יגיעו רגועים ושמחים מהרגע שהם יצאו ושבו הביתה". לדבריו תקציב האירוע השנה עומד על כ-80 מיליון ש"ח, לא כולל 20 מיליון ש"ח שתוקצבו במהלך השנה לתשתיות.

ח"כ ישראל אייכלר הזהיר מפני מדיניות דילול יתר של מספר העולים להר. לטענתו, יש בעיה בצפיפות במקומות מסוימים בהר ויש מקומות אחרים מספיק גדולים. "יש לצמצם את תחנות הוויסות ולאפשר לחוגגים להגיע כמה שיותר מהר, לחגוג ולשוב הביתה בשלום". גולן ירמיהו, ממשרד התחבורה התייחס לנושא הבאת חוגגים ברכבות ייעודיות ואמר כי "השיטה שנקבעה היא שיטה מעגלית באוטובוסים. גם אם יעלו נוסעי הרכבת על כרמיאל הם יצטרכו לנסוע סיבוב גדול מאד של עוד שעה - שעה וחצי עד להגעה להר".

בדיון עלו חילוקי דעות בין נציגי איחוד הצלה ומד"א סביב טענות של חוסר תקשורת בין הגופים. יו"ר הוועדה, צביקה פוגל, ביקש מנציגי הגופים לשבת ולהידבר כאשר אין חולק כי מד"א היא הגוף הפוקד ויש לעשות מאמץ כדי להיעזר בכוחות איחוד והצלה.

קרן פטל, מנכ"לית המועצה אזורית מרום הגליל, סיפרה כי למועצה אין מושג מה המתווה והיא אינה שותפה ומיודעת בדיונים. "אף חברת ביטוח לא מוכנה לבטח את המועצה ובקשה כי המדינה תיקח אחריות על כך". בנושא התשתיות, ציינה "יש צורך להשקיע 200 – 300 מיליוני שקלים לשנים קדימה ולא להשקיע מהילולה להילולה".

נציג משרד המשפטים, עו"ד איגי פז, טען כי החקיקה היא נושא קריטי לקיום המתווה והולכת איתו יד ביד. לשם מקדם המשרד את החקיקה במהירות. "בחקיקה מדובר על שלושה איסורים מרכזיים: איסור שהייה, הדלקות וקיום אירועים נוספים מעל 300 איש שיצטרכו לקבל היתר על ידי השר. בנושא הכרטיסים ציין כי המשרד אישר באופן חריג בשנה שעברה כי 15% מכלל הכרטיסים ייועדו לקהילות וחסידויות שיש להן מסורת של הדלקה להר באופן חריג. טפסר משנה אוסקר פוקס, נציג כבאות והצלה ציין, כי יש צורך בתכניות בטיחות מפורטות של כלל המתחמים ויש עדיין פערים גם במתחם ההר עצמו ונדרש זמן כדי לתקן אותם".

יו"ר הוועדה, פוגל, ביקש מהגורמים השונים לא לקחת סיכונים באירועים שאין עליהם שליטה וכי כל מי שמתלבט שיעצור. לדבריו, מה שצריך להנחות את כולם בנושא הנוכחות באירוע וחלוקת הכרטיסים היא תוצאה של יכולת התפוסה במקום, כמה ניתן לשלוט בכך והערכת הבטיחות של החוגגים באירוע.

הדלקה במירון הדלקות במירון ציון הרשבי במירון ל"ג בעומר צביקה פוגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד