כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"העם יבחר בך שוב"

נשיא סין נפגש עם פוטין: החמיאו אחד לשני

הנשיא הסיני, שנועד בימים אלה עם פוטין ברוסיה, מחזק את מעמדו כבעל השפעה בינלאומי. הוא החמיא לפוטין בפגישתם: "אני בטוח שהעם הרוסי יבחר בך שוב". פוטין החמיא לו בחזרה ואמר כי הוא 'קצת מקנא' בזינוק המטאורי של הכלכלה הסינית בעשורים האחרונים: "נדון בכובד ראש בהצעתכם לשלום מול אוקראינה, אנחנו מכבדים את עמדתכם"

נשיא סין נפגש עם פוטין: החמיאו אחד לשני
מנהיגי סין ורוסיה בפגישה צילום: צילום דוברות הקרמלין

קצת יותר משבוע אחרי שתיווך בין סעודיה ואיראן והוביל לחתימת הסכם לחידוש היחסים המדיניים ביניהן, הגיע נשיא סין שי ג'ינפינג אתמול (שני) לביקור במוסקבה בירת רוסיה, ונועד עם הנשיא פוטין במטרה לקדם את יוזמת השלום שלו בין רוסיה ואוקראינה.

יוזמת השלום הסינית פורסמה כבר לפני מספר שבועות והיא כוללת 12 צעדים, שלפי מומחים בינלאומיים אינם נחשבים לבעלי משמעות. ההצעה מבוססת בעיקר על שמירת המצב הקיים, הפסקת הלחימה באופן מוחלט, כשכל שטח ימשיך לשלוט בשטחים שנמצאים כעת בשליטתו, כלומר כניעה אוקראינית לבריונות הרוסית בתמורה לכך שרוסיה לא תמשיך לנסות ולכבוש שטחים נוספים משטחי אוקראינה.

עד כה איש לא התייחס להצעה של סין ברצינות, וגם כעת לא נראה שיש לה השפעה כלשהי, במיוחד לנוכח העובדה שסין התעלמה מאוקראינה מאז פרוץ המלחמה, ועמדה לימינה של רוסיה לכל אורך הדרך. לפי הדיווחים, שי שוקל בימים אלו לשוחח עם נשיא אוקראינה זלנסקי, תחילה בשיחה טלפונית ואולי בהמשך ינסה לקדם גם פגישת פסגה מולו, אך ספק אם זלנסקי יהיה מעוניין בכך, ואם האמריקאים שמחמשים את אוקראינה באופן פעיל, יתנו לכך אור ירוק.

לקראת הביקור של שי ג'ינפינג אתמול במוסקבה, פרסמו שני הנשיאים טורי דעה. נשיא סין פרסם טור דעה בעיתונות הרוסית, ואילו נשיא רוסיה תרגם טור דעה בעיתונות הסינית. שני הנשיאים החמיאו כל אחד למדינה שכנגד ולמנהיג העומד בראשה, ופוטין הילל ושיבח את שי על התבונה המדינית שלו ועל כך שהוא נקט ב'גישה מאוזנת' בכל הקשור למלחמה באוקראינה, כשמכל מנהיגי המדינות הגדולות בעולם, הוא היה היחיד שהבין את 'הסיבות האמתיות' למלחמה בצורה הטובה ביותר.

בפגישתם אמר שי לפוטין: "אני יודע שבשנה הבאה יהיו בחירות לנשיאות רוסיה, ואני רוצה לומר לך שאני בטוח במאת האחוזים שאתה תנצח גם הפעם, העם הרוסי יבחר בך שוב בזכות המנהיגות החזקה שלך והעובדה שקידמת את רוסיה מכל הבחינות".

פוטין בתורו אמר שהוא 'קצת מקנא' בסין על הזינוק המטאורי של הכלכלה שלה בעשורים האחרונים, והדגיש שתחת כהונתו של שי הואצה ההתפתחות של סין והתחזק משמעותית מעמדה בעולם כולו.

נשיא רוסיה גם אמר לעמיתו הסיני, בשיחה שהתנהל באמצעות מתורגמן: "נדון בכובד ראש בהצעתכם לשלום מול אוקראינה, אנחנו מכבדים את עמדתכם ונתייחס אליה בכבוד גדול". פרשנים מעריכים שהסיבה שבגינה הגיע שי לביקור ברוסיה, והניסיון שלו לבחוש במלחמה מול אוקראינה, נועד להפגין מנהיגות בינלאומית, כהמשך לתיווך הסכם השלום בין סעודיה ואיראן.

אברהים ראיסי שי ג'ינפינג סין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד