כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
הסברה לבייס וביסוס נרטיב

סמוטריץ' על הרפורמה המשפטית: "החלטנו להאט ולהושיט יד לשיח והידברות"

ברקע ריכוך הרפורמה המשפטית והאטת החקיקה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כינס הערב מסיבת עיתונאים בכנסת לשם הסברת פרטיה לתומכי הממשלה וקרא למתנגדים לשבת ולהידבר: "החלטנו להאט ולהושיט יד לשיח והידברות". לדבריו, "עם אחים מדברים, אחים לא מנצחים" | צפו

סמוטריץ' על הרפורמה המשפטית: "החלטנו להאט ולהושיט יד לשיח והידברות"
שמחה רוטמן ובצלאל סמוטריץ' צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר הערב (שלישי) הצהרה לצד יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן, ברקע החלטת הקואליציה לרכך את הרפורמה המשפטית.

סמוטריץ' אמר: "אני עוסק בתיקון מערכת המשפט הרבה מאוד שנים. אין מי שמחויב לתיקון הזה יותר מחברי היושב כאן לצידי, יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, וממני. שנים של עיסוק בלמידה ופעילות מעשית לגיבוש תפיסה רעיונית דמוקרטית מסודרת ובדרישת התיקון ההכרחית הזו לחיזוקה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית".

סמוטריץ הזכיר: "במערכת הבחירות האחרונה השקנו תכנית אחת בלבד – תכנית חוק וצדק לתיקון מערכת המשפט. קיבלנו מנדט דמוקרטי ברור מהציבור כדי להוביל את התיקון הזה ואנחנו מחויבים לו".

לדבריו, "המחנה הלאומי הלך אל הקלפי פעם אחר פעם, מסר מנדט לנבחריו, אבל הרגיש שקולו מושתק. שהמדיניות בה הוא מאמין נמנעת ממנו. וכך, צלל אמון הציבור בבית המשפט העליון צלילה אדירה".

שר האוצר המשיך ואמר: "אבל חשוב לנו להקפיד לעשות זאת באחריות, במתכונת מאוזנת שלוקחת בחשבון את עמדותיהם של האחים שלנו שחולקים על העמדות שלנו. אנו לא מזלזלים בעמדות ובחששות שלהם. אנחנו מקשיבים להם וצריכים לתת להם מענה. לכל אורך הדרך בחודשים האחרונים ביקשנו להידבר והגענו לכל פורום אפשרי".

במסיבת העיתונאים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

לטענתו, "לצערנו, עד כה יד מושטת לא פגשה יד אחות. אך כמי שקיבלו לידיהם את הנהגת המדינה האחריות היא על כתפינו לפעול בשום שכל ולהיות האם האמיתית במשפט שלמה.

אנחנו אוהבים את המדינה שלנו ואת העם שלנו ואת הצבא שלנו ואת הכלכלה שלנו ללא תנאי, ויש לנו אחריות לשמור על היחד הזה, למרות המחלוקות. אז אנחנו מתקנים באחריות!", אמר.

עוד אמר: "אנחנו מקדמים גיוון חשוב והכרחי בהרכב שופטי בית המשפט כדי להבטיח ייצוג לכל חלקי העם. זאת נעשה כבר בשבועיים הקרובים. הצעת החוק שתובא בשבוע הבא למליאת הכנסת עושה תיקון חשוב. לא עוד שופטים שממנים את עצמם. לא עוד מיעוט לנבחרי ציבור ו-וטו של שופטים ומשפטנים. העם על כל חלקיו ישפיע באופן ראוי ומאוזן על דמות השופטים הבאים. זה תיקון טוב והכרחי לכל חלקי העם!".

סמוטריץ' הבהיר: "נמשיך בעזרת השם בתיקון החשוב הזה בחודשים הבאים. נעשה את זה לאט, בזהירות, בהקשבה, ותוך שנקיים שיח מלא עם כל מי שירצה להיות חלק מהתהליך כדי להשפיע על התוצאה".

שמחה רוטמן ובצלאל סמוטריץ הערב. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

לצד זאת הבהיר, "אנחנו קשובים ואחראים לכל חלקי העם היקר הזה. אנחנו אוהבים את כולם וכולם אחינו. ועם אחים מדברים, אחים לא מנצחים".

"בשבועות האחרונים", אמר סמוטריץ', "ובמקביל לעומס הגדול של הכנת התקציב וחוק ההסדרים, פגשתי מאות אנשים טובים ומסורים בעשרות רבות של שעות ודיונים. הקשבתי, שמעתי והשמעתי, ולקחתי לתשומת ליבי הרבה מאוד הערות. כך עשו גם חבריי להובלת הרפורמה".

לדבריו, "מתווה הוועדה לבחירת שופטים שגיבשנו מהווה מחד תיקון חשוב שכאמור יגוון את הרכבו של בית המשפט, ומאידך נותן מענה ומפיג חששות רבים ששמענו. לא צריך להסכים איתו לכתחילה כדי להודות ביושר שהוא אינו "סוף הדמוקרטיה". הוא רחוק מאוד מזה. מי שטוען אחרת לא עושה זאת ממניעים ענייניים. גם בדמיון היצירתי ביותר לא ניתן להפוך אותו לסיפורה של שפחה".

סמוטריץ' התייחס לאכזבה בחלקים מגוש הימין ואמר: "זה לא סוד שיש קולות במחנה שלנו שרצו לראות כבר בשלב הזה רפורמה מקיפה יותר בכל התחומים שנמצאים על סדר היום. הסדרת היחסים בין היועצים המשפטיים לנבחרי הציבור, ביטול עילת הסבירות, קיבוע מעמדם של חוקי היסוד והסדרת אופן הביקורת החוקתית על חוקים".

לדבריו, "יש קולות שדורשים מאיתנו הכל כאן ועכשיו, ללא שום פשרה. אבל זה לא תהליך נכון. בשל האחריות שלנו לאחדות העם וכדי להוביל את התהליך הזה מתוך הסכמות רחבות החלטנו להאט ולהושיט יד לשיח והידברות.

סמוטריץ' ורוטמן הערב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

אנו עומדים עכשיו לפני חג הפסח ולפני הימים הנוראים והקדושים של יום השואה, יום הזיכרון ויום העצמאות, ימים של אחדות ושותפות גורל שבבסיס קיומנו כאן. כידוע, במשך התקופה הזו, אין חקיקה בכנסת".

סמוטריץ' קרא להידברות: "אני פונה מכאן באופן אישי לציבור שלא הצביע לנו בבחירות וחושש מהרפורמה הזו: בואו נדבר ונגבש מתווה שכולנו נוכל לחיות איתו. מתווה שיקדם תיקון אבל יאפשר לכולנו להמשיך להרגיש כאן בבית ביחד. שאף אחד לא ירגיש מודר או שערכיו נרמסים".

הוא הוסיף: "כשר האוצר אני פונה אל ראשי המשק והמגזר העסקי שמובילים את הקריאה להידברות: נפגשתי עם רבים מכם ואני יודע עד כמה העם הזה חשוב לכם ועד כמה המדינה הזו חשובה לכם. השמיעו את קולכם.  אנחנו גילינו אחריות וקיבלנו החלטות לא קלות  - עכשיו תורכם! כפי שאנו ידענו לנהוג באחריות כדי למנוע את הקרע אני קורא לכם להצטרף, לקרוא להרגעת הרוחות ולאמץ את הצעת ההידברות.

השמיעו את קולכם להפסקת הפגיעה בצה"ל באמצעות איומים בסרבנות, להפסקת הפגיעה בביטחון, בכלכלה ובאחדות העם", אמר.

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

סמוטריץ' הבהיר: "הימים הקרובים ייצרו הבחנה ברורה בין גורמי אופוזיציה חסרי אחריות שמוכנים לשרוף כאן הכל ממניעים פוליטיים והרפורמה עבורם היתה רק תירוץ לזריעת כאוס ובהלה, לבין רוב רובם של המוחים, שיצאו מהבית מתוך כאב וחשש אמיתי ויכולים עכשיו להיות רגועים ולהיכנס לחג הפסח והימים הלאומיים שלנו בשמחה ובאחדות, בידיעה ברורה שהדמוקרטיה נשמרת ושיתר סעיפי הרפורמה יקודמו לאט יותר ותוך שיח והקשבה".

לסיום אמר: "זו שעת מבחן לאזרחי ישראל כולם, ימין ומשמאל. עלינו להתעלות מעל הפוליטיקה, מעל החשדנות והחששות, מעל השנאה והקיטוב ולפעול יחד כאיש אחד כדי להחזיר את האחדות לעם ישראל ולקדם מהלכים לתיקון אמיתי במערכת המשפט לטובת כל אזרחי ישראל".

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד תקף בתגובה לנאום סמוטריץ׳: "למי שלא הבין את האמת בין כל השקרים של סמוטריץ׳ ורוטמן: הם ממשיכים את החקיקה. ‏ממשיכים להרוס את הכלכלה, ממשיכים לפרק את צה"ל, ממשיכים לאיים שלא יצייתו לפסקי דין של בית המשפט, הורסים את הדמוקרטיה, קורעים את העם, אבל מסרבים לקחת אחריות על מעשיהם ורק מאשימים אחרים. ‏הם לא רק מסוכנים, הם גם פחדנים".

יו״ר המחנה הממלכתי ח״כ בני גנץ הגיב: "אין קץ לצביעות - בזמן שהם מנהלים את הרס מערכת המשפט בוועדת החוקה, סמוטריץ׳ ורוטמן קוראים לעצור ולדבר. החורבן על ראשכם. החורבן על ראשו של נתניהו. עיצרו הכל ונדבר עוד הערב".

בצלאל סמוטריץ הרפורמה המשפטית יאיר לפיד בני גנץ שמחה רוטמן מסיבת עיתונאים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד