כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
ואיזה ציון מקבלים לוין ורוטמן

סקר חדש: מה חושבים מצביעי הימין על ריכוך הרפורמה

אחרי שהציג יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן את מתווה ריכוך הרפורמה, היא נתקלת בביקורת הן מימין והן משמאל. חלק ממצביעי הימין אינם מרוצים ממנו. סקר חדש בדק מה דעת הקהל בנושא; כמה ממתנגדי הרפורמה התרככו וגם איזה ציון מקבלים לוין ורוטמן על תפקודם 

סקר חדש: מה חושבים מצביעי הימין על ריכוך הרפורמה
נתניהו, רוטמן ולוין צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ברקע הצגת ריכוך הרפורמה המשפטית, החד צדדית, על ידי יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, שזוכה לביקורת בקרב מצביעי הימין, סקר 'דיירקט פולס' שנערך עבור 'חדשות 14' ופורסם במהדורה המרכזית בהגשת שרון גל, בדק את עמדות הציבור בנושא הרפורמה במערכת המשפט. ע"פ הסקר, 27% בלבד מהציבור הכללי מרוצים מהחלטת הממשלה לרכך את הצעת החוק בנושא הוועדה למינוי שופטים. הוי אומר רוב עצום נגד הריכוך.

האם מתווה הממשלה הצליח לרכך את המתנגדים?

לפי הסקר, 69% נוספים הביעו אכזבה מההצעה ו-4% הנותרים השיבו שהם אינם מכירים את ההצעה. בחלוקה לגושים – למעלה ממחצית (53%) מתומכי הקואליציה מאוכזבים לעומת 44% שנותרו מרוצים. מבחינת תומכי האופוזיציה – מרביתם (83%) מאוכזבים מההצעה ורק 13% מרוצים ממנה ומוכנים לחיות איתה.

לאחר ניסיונות רבים להגיע לפשרה, הציגה הממשלה באופן חד צדדי הצעה מרוככת. משתתפי סקר 'דיירקט פולס' נשאלו: האם לדעתכם זו פשרה בין הצדדים?

69% השיבו כי לא מדובר בפשרה לעומת 27% בלבד שחושבים שכן. 4% השיבו שהם לא מכירים את ההצעה. בחלוקה לגושים – קרוב למחצית (48%) מתומכי הקואליציה חושבים שמדובר בפשרה לעומת מספר דומה של כאלו שחושבים ההפך. בקרב תומכי האופוזיציה רק 10% השיבו שמדובר בפשרה, לעומת רוב מוחץ של 87% שחושבים שלא.

עוד נשאלו המשיבים: האם בעקבות ריכוך הרפורמה המשפטית, המחאות צריכות להיפסק?

למעלה ממחצית מהמשתתפים בסקר - 53% מהם השיבו שלא, לעומת 43% שחושבים שכן. בחלוקה לגושים, תומכי הקואליציה ברובם - 73% מהם חושבים שהמחאות צריכות להיפסק, לעומת 20% שבאופן מפתיע חושבים שלא. מה שפחות מפתיע הוא ש-84% מתומכי האופוזיציה חושבים שהמחאות לא צריכים להיפסק בשל הריכוך, לעומת 14% בלבד שחושבים שכן.

לוין ורוטמן בכנסת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

עוד נשאלו משתתפי סקר 'ערוץ 14': האם, לדעתכם, הצעת הממשלה המרוככת מגדילה או מקטינה את החשש ממשבר חוקתי ומלחמת אחים?

45% חושבים שהצעת הממשלה מגדילה את החשש למשבר חוקתי ומלחמת אחים לעומת 30% שחושבים שההצעה דווקא מקטינה. 26% מהמשתתפים חושבים שאין לכך השפעה על החשש ממשבר.

בקרב תומכי הקואליציה – 32% חושבים שההצעה לא משפיעה, 20% חושבים שהיא מגדילה את החשש ו-48% חושבים שהיא מקטינה אותו. בקרב תומכי האופוזיציה – 19% חושבים שאין לה השפעה, 67% חושבים שהיא מגדילה את החשש ורק 14% מאמינים שהיא מקטינה אותו.

כן נשאלו משתתפי סקר 'דיירקט פולס' ו'ערוץ 14', מה הציון שאתם מעניקים לשני האישים הבאים שהובילו את הרפורמה במערכת המשפט, על התנהלותם בעניין?

שר המשפטים יריב לוין: 37% ממשתתפי הסקר העניקו לשר לוין ציון מוצלח לעומת 58% שרואים בהתנהלותו כישלון. בקרב תומכי הקואליציה זוכה לוין ל-65% הצלחה לעומת 29% כישלון ובקרב תומכי האופוזיציה מקבל לוין 85% כישלון לעומת 12% הצלחה.

יו"ר ועדת החוקה, שמחה רוטמן: 35% מהמשתתפים בסקר העניקו לרוטמן ציון מוצלח לעומת 60% שרואים בהתנהלותו כישלון. בקרב תומכי הקואליציה זוכה רוטמן ל-62% הצלחה לעומת 32% כישלון ובקרב תומכי האופוזיציה מקבל רוטמן 86% כישלון לעומת 11% הצלחה.

המדגם נערך על ידי שלמה פילבר וצוריאל שרון באמצעות דיירקט פולס עבור חדשות עכשיו 14, בתאריך ה-21 במרץ 2023, בקרב 845 נדגמים בוגרים (18+) המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הכללית בישראל. טעות הדגימה הסטטיסטית 3.9%+- בהסתברות של 95%.

סקר דעת קהל הרפורמה המשפטית שלמה פילבר מכון הסקרים דיירקט פולס ערוץ 14 יריב לוין שמחה רוטמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד