כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
ברקע הביקורת וזימון השגריר

נתניהו עונה לאמריקנים: "ביטול חלקים מחוק ההתנתקות - סוף לחוק מפלה"

למרות שבארה"ב גינו את אישור החוק לביטול ההתנתקות בצפון השומרון בלשכת נתניהו מבהירים כי החוק, "שם סוף לחוק מפלה ומשפיל". עם זאת הובהר כי, "לממשלה אין כוונה להקים יישובים חדשים באזורים אלה"

נתניהו עונה לאמריקנים: "ביטול חלקים מחוק ההתנתקות - סוף לחוק מפלה"
ראה"מ נתניהו בהצהרה צילום: לע"מ

אחרי הביקורת מצד ארה"ב על אישור חוק ההתנתקות, בלשכת ראש הממשלה מבהירים הבוקר (רביעי) כי אין כוונה לבנות ישובים חדשים בשטח בצפון השומרון ממנו פונו חמשה ישובים. עם זאת, בלשכת ראש הממשלה הבהירו כי אישור החוק מביא סוף, ל"חוק מפלה ומשפיל שאסר על יהודים לחיות באזורים בצפון השומרון".

בהודעת לשכת נתניהו נכתב: "ההחלטה של הכנסת לבטל חלקים מחוק ההתנתקות מביאה סוף לחוק מפלה ומשפיל שאסר על יהודים לחיות באזורים בצפון השומרון, חלק ממולדתנו ההיסטורית. לא במקרה בכירים באופוזיציה תמכו בחוק זה לאורך הדרך. עם זאת, לממשלה אין כוונה להקים יישובים חדשים באזורים אלה".

ההבהרה הישראלית מגיעה אחרי שבמהלך הלילה מחלקת המדינה האמריקנית זימנה את שגריר ישראל בארה"ב מייקל הרצוג לשיחת הבהרה חריגה, בעקבות אישור החוק.

הרצוג נפגש עם סגנית מזכיר המדינה וונדי שרמן. לאחר הפגישה, יצאה הודעה בה נכתב כי שרמן, הביעה את דאגתה מביטול החוק והבהירה: "יש להימנע ממעשים העלולים להגביר את המתחים לקראת החגים הקרובים".

עוד נכתב בהודעה של סגנית שר החוץ שרמן אחרי הפגישה עם השגריר הרצוג: "החקיקה מבטלת סעיפים חשובים בחוק ההתנתקות, כולל האיסור על בניית התנחלויות בצפון הגדה המערבית וקראה להימנע מצעדים שעלולים לעורר מתח בשטח".

בנוסף, אמש, דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, התייחס לחוק ותקף בחריפות: "החקיקה הישראלית לביטול ההתנתקות היא פרובוקטיבית ומהווה הפרה של התחייבויות שישראל נתנה לממשל הנשיא בוש לפני 20 שנה ושל התחייבות שישראל נתנה לארה"ב מוקדם יותר השבוע".  עוד הוסיף הדובר, "אנו קוראים לממשלת ישראל לא לאפשר למתנחלים לשוב לצפון הגדה".

הדובר התייחס גם לאמירותיו של השר סמוטריץ' מהימים האחרונים, בהם טען כי "אין דבר כזה עם פלסטיני" וכן נשאל האם השר יוכרז כ"פרסונה נון גרטה" ואמר: "אמירותיו לצד מפה שאינה מדויקת ופרובוקטיבית הם פוגעניים, מדאיגים ומסוכנים. לפלשתינים יש עבר ותרבות עשירים ואנחנו מעריכים מאוד את יחסינו עם הפלשתינים". 

נזכיר כי החוק לביטול ההתנתקות שעבר אמש במליאת הכנסת קובע כי יבוטל האיסור על חופש התנועה באזורים שפונו ב-2005 בצפון השומרון. החוק אושר, אחרי שנים של ניסיון מצד חברי כנסת בימין שביקשו לקדם את היוזמה.

בנימין נתניהו ארה"ב תוכנית ההתנתקות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד