כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
החולים יזכו לחיים?

פריצת דרך בחקר המחלה הקטלנית ביותר

פריצת דרך נרשמה בחקר סרטן הלבלב שנחשב לאחד הקטלניים ביותר בעולם. ניסוי שנעשה על עכברים גילה שניתן לבטל את היכולת הגרורתית של תאי סרטן לבלב שנלקחו מחולים, כך שלא יוכלו ליצור גרורות בגוף

פריצת דרך בחקר המחלה הקטלנית ביותר
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

האם רבים מחולי הסרטן שנחשב לאחד הקטלניים ביותר ייזכו לתקווה גדולה? פריצת דרך נרשמה בחקר סרטן הלבלב. מניסוי שנעשה על עכברים התגלה כי ניתן לבטל את היכולת הגרורתית של תאי סרטן לבלב שנלקחו מחולים, כך שלא יוכלו ליצור גרורות.

במחקר חדש השוו החוקרים כ-400 גידולי סרטן לבלב בשלב הלא גרורתי לתאי גידול מגרורות, וגילו כי השינויים בעיבוד מולקולות הרנ"א בתא - ולא שינויים גנטיים בדנ"א, הם שגורמים לגידול להפוך לגרורתי.

שני החוקרים שהובילו את המחקר הם הדוקטורנטית אמינה ג'בארה, מצוות המחקר של פרופ' רותם קרני, מומחה לביולוגיה מולקולרית של סרטן בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית. השניים הראו שעל ידי שימוש בתרופה המעכבת את פעילות קבוצת גנים מסויימת, ומשמשת כיום לטיפול בחולים מושתלי איברים, ניתן לעכב את יצירת הגרורות של סרטן הלבלב.

בנוסף, על ידי התערבות גנטית בתהליך עיבוד הרנ"א (מולקולה פולימרית) של גני המטרה, הראו החוקרים שניתן לבטל את היכולת הגרורתית של תאי סרטן לבלב שנלקחו מחולים, כך שאינם יכולים ליצור גרורות כאשר הושתלו בעכברים.

סרטן הלבלב נחשב לקטלני ביותר מכל סוגי הסרטן, ואחוזים בודדים מהחולים שורדים יותר משנים בודדות עם המחלה. כיום, אין שום טיפול יעיל נגד סרטן הלבלב, שמתגלה בדרך כלל בשלב הגרורתי שלו. למרות שבעשור האחרון התגלו מספר שינויים גנטיים (מוטציות) שתורמים להתפתחות סרטן הלבלב, עד היום לא נמצאו שום שינויים גנטיים שהופכים את הגידול לפולשני וגרורתי – השלב הקטלני של הסרטן.

אחד מהחוקרים, פרופ' קרני, הסביר: "ממצאי המחקר מסבירים לראשונה את הבסיס המולקולרי (שאינו גנטי) להפיכתם של תאי סרטן לבלב לגרורתיים, ומציעים שתי דרכים להמשך טיפול: תרופה ידועה שמעכבת חלבון במסלול חשוב לפולשנות עליו משפיע RBFOX2, או ריפוי מבוסס רנ"א שמתערב בתהליך עיבוד הרנ"א עליו משפיע RBFOX2, כדי לטפל בסרטן הלבלב הגרורתי".

פריצת דרך רפואית לבלב מחלת הסרטן מחקר חדש