כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מאות משיבים ומשיבות

סקר חדש: עלייה בסיכויים לעזיבת הארץ על רקע הרפורמה

73% מחברי הסגל שנסקרו באוניברסיטאות מדווחים על עלייה ניכרת בסיכויים שיעזבו את המדינה בשל תהליכי החקיקה המשפטית שמקדמת הממשלה כך עולה מסקר חדש שערכה האקדמיה הצעירה הישראלית במהלך חודש מרץ

אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: משה שי, פלאש 90

האקדמיה הצעירה הישראלית, הפועלת מטעם האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, פרסמה השבוע את תוצאותיו של סקר ראשוני הבוחן אם חל שינוי בעמדת חברי וחברות סגל בדבר הנכונות לעזוב את הארץ. הסקר הקצר נשלח לכל הרקטורים של האוניברסיטאות בישראל והופץ דרכם ודרך הדקנים לחברי וחברות הסגל בארץ, וענו עליו 1948 משיבים ומשיבות, ומתוכם 1916 חברי וחברות סגל בכיר, שאליהם מתייחסים הנתונים האלה.

על פי הסקר, שיעור גבוה מאוד מחברי הסגל שהשיבו על הסקר (73%) דיווחו על עלייה ניכרת (של 35% בממוצע) מהשנה שעברה בסיכויים שיעזבו את המדינה, והרוב הגדול מצהיר שהסיבה המרכזית לכך היא תהליכי החקיקה המשפטית שהחלו בחודשים האחרונים.

בפילוח התוצאות לפי גיל ניתן לראות שיש עלייה בסיכויי העזיבה בכל הגילים, אבל היא בולטת יותר אצל חברי סגל צעירים יותר.

נמצא מתאם שלילי מובהק בין הגיל הממוצע של הילדים של חברי וחברות הסגל לעלייה בסיכויי העזיבה. 77% מההורים לילדים קטנים (מתחת לגיל 5) דיווחו על עלייה בסיכויי העזיבה לעומת 65% בלבד מההורים לילדים גדולים (מבוגרים מגיל 15).

בכל המוסדות נרשם שיעור גבוה של חברי וחברות סגל שדיווחו על עלייה בסיכויי העזיבה את הארץ: ברוב האוניברסיטאות שיעור המשיבים שדיווחו על עלייה בסיכויי העזיבה את הארץ נע בין 62% ל-81%, ובאוניברסיטת אריאל הוא 39%. בין תחומי המחקר לא נרשמו הבדלים גדולים.

מרבית החוקרים והחוקרות צופים פגיעה עתידית בפעילויותיהם, כגון יכולתם להגיש הצעות מחקר לקרנות בין-לאומיות, פגיעה בשיתופי מחקר בין-לאומיים וביטולים של ביקורי עמיתים.

הרפורמה המשפטית אוניברסיטאות ירידה מהארץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד