כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
אפוף מסתורין

התעלומה היהודית בבית העלמין במומבאי

כיצד הגיעו 30 קברים של יהודים מאירופה כולל אישה שנפטרה במחנה בוכנוואלד לבית הקברות היהודי העיראקי הנטוש במומבאי; הקונסול הישראלי במומבאי: "אף אחד לא יודע להסביר על הקברים האלה; אנחנו מנסים להגיע למשפחות באמצעות יד ושם ובית התפוצות"

התעלומה היהודית בבית העלמין במומבאי
החלקה שהתגלתה צילום: באדיבות המצלם

הקונסוליה הישראלית במומבאי עוסקת בימים אלה בסיפור מסתורי שעדיין רב הנסתר על הגלוי בעניינו. במרכז העיר ההודית המרכזית, קיים כבר שנים רבות בית הקברות הבגדדי chinckpokli cemetery והוא נחשב לחלק מ"הנתיב היהודי" של יהודים שהיגרו להודו במהלך השנים.

זהו בית קברות יהודי השייך לקהילה הבגדדית ומכיל מעל אלף קברים של בני הקהילה היהודית מעיראק. עם זאת, לאחרונה התגלתה בבית העלמין חלקה, ספק מוזנחת ספק שהושחתה עם השנים, של כ-30 קברים של יהודים מאירופה שהגיעו למקום כפליטים לפני מלחמת העולם השנייה ובמהלכה. כך מדווח איתמר אייכנר בעיתון 'ידיעות אחרונות'.

סיפור הגעתם של אותם יהודים מאירופה נמצא בבדיקה של הקונסוליה מול יד ושם ובית התפוצות ואינו מוכר לראשי הקהילה היהודית המקומית. בין היתר הצליחו לזהות כי במקום קבורה יהודייה מאוסטריה שגופתה הובאה להודו ממחנה ההשמדה בוכנוואלד ב-1945. הקונסוליה הישראלית מנסה לברר כיצד ומדוע הובאה לקבורה דווקא בהודו.

בשיתוף פעולה עם הקונסוליה הגרמנית במומבאי, יצא לדרך מיזם משותף לטיפול וניקוי בית הקברות המוזנח, כשחלק מהקברים שבורים ולא ניתן לזהות את השמות, עשבים שוטים עוטפים את המקום וזבל רב הצטבר עם השנים באתר. לאור הקשר שנוצר, בהמשך צפוי אף מיסוד של שיתוף הפעולה הישראלי-גרמני-הודי בשמירת על אתרי מורשת יהודים נוספים.

קובי שושני, הקונסול הכללי של ישראל במומבאי: "מדובר בסיפור מרגש במיוחד, מרתק ואפוף מסתורין, כיצד הגיעו לכאן ומדוע. הנתיב היהודי שנועד לשמר את מורשת קהילת הודו באזור מומבאי, הציף לנו סיפור מרגש ומיוחד במינו. התרגשנו למצוא קברים של יהדות אירופה על אדמת הודו, עם כיתוב בעברית וסמלים יהודים לצד יהודי הקהילה הבגדדית כאן. שיתוף הפעולה והרצון של הקונסול הכללי הגרמני, אחים פאביג, עורר התרגשות גדולה והחלטנו שאת יום השואה הקרוב נעשה בבית הקברות ביחד עם צוות הקונסוליה הגרמנית".

שושני סיפר: "הכול התחיל שאני והקונסול הכללי הגרמני הלכנו למקום וראינו את הקברים האלה. שנינו הופתענו. אמרתי זה לא הגיוני שיש כאן אישה שנפטרה בבוכנוואלד וקבורה בהודו. צריך להבין שבמומבאי נותרו אולי 3-4 יהודים מהקהילה העיראקית. אף אחד לא יודע להסביר לנו איך הגיעו אותם יהודים מאירופה. החלטנו לתעד דיגיטלית את הקברים האלה ולהעביר אותם לבית התפוצות במטרה להגיע למשפחות שלהם כי אף אחד כאן לא יודע עליהם דבר. נפנה גם לעיריית מומבאי וננסה לברר אם יש רישום לגביהם".

מומבאיי בוכנוולד הודו מלחמת העולם השניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד