כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

התנגדות לצוואה - כל הדברים שחשוב לדעת

עם ההגשה לצו קיום צוואה על ידי הרשומים בצוואה, ופרסומה בפומבי, רשאי כל אדם להגיש התנגדות למתן צו קיום הצוואה. לפניכם כל  הדברים החשובים שצריך לדעת על התנגדות לצוואה

התנגדות לצוואה - כל הדברים שחשוב לדעת
כתיבת צוואה צילום: פיקסביי

כדי שצוואה תיכנס לתוקף, יש צורך להגיש לרשם לענייני ירושה בקשה לצו קיום צוואה. הבקשה תוגש על ידי הרשומים בצוואה שהותיר אחריו הנפטר. עם פרסום הודעה בעיתונות וברשומות, על הגשת בקשה לצו קיום צוואה, רשאי כל אדם להגיש התנגדות למתן הצו.

פנינו לעו"ד עודד וולף, המתמחה בדיני צוואות וירושות, שהפנה את תשומת ליבנו לכל הדברים שחשוב לדעת בהגשת התנגדות למתן צו קיום צוואה ( למידע נוסף >>> ).

מי רשאי להגיש התנגדות למתן צו קיום צוואה ובאילו תנאים?

לפי סעיף 67 לחוק, "הוגשה בקשה לצו ירושה או לצו קיום, יודיע על כך הרשם לענייני ירושה ברבים ויקבע זמן מתאים שלא יפחת משבועיים להגשת התנגדויות; כל המעוניין בדבר רשאי להגיש התנגדות לרשם לענייני ירושה..." פסיקת בתי המשפט קובעת כי רק מי שהינו מעוניין בדבר רשאי להגיש התנגדות. מעוניין בדבר הוא אדם שיש לו עניין כלכלי בתוצאות של פסילת הצוואה. בדרך כלל, המשמעות היא שיש למתנגד אינטרס כספי ישיר בתוצאות הצוואה.

יש כמה תנאים להגשת התנגדות למתן צו קיום צוואה:

  • שהוגשה בקשה למתן צו קיום צוואה ופורסמה הודעה על כך בעיתונות וברשומות.
  • עדיין לא ניתן הצו לקיום הצוואה.
  • הרשם לענייני ירושה יקבע זמן מתאים שלא יפחת משבועיים להגשת התנגדויות.

מהן העילות להגשת התנגדות?

  • היעדר כשירות של המצווה, כלומר המצווה לא היה צלול בעת כתיבת הצוואה, היה קטין, פסול דין.
  • המצווה היה נתון להשפעה בלתי הוגנת, קרי תחת לחץ או איומים.
  • ה"צוואה סתומה", יש הוראות בצוואה שאין לראות מתוכה למי ציווה המצווה או מה ציווה או שאין להבין משמעותה.
  • בצוואה יש הוראות בלתי חוקיות או בלתי מוסריות, כמו למשל הוראה שקובעת, כי קטין יוכל לזכות בירושה רק אם מי שיגדל אותו לא יהיה ההורה הביולוגי שלו.
  • בצוואה יש הוראות לטובת עד הנוטל חלק בעריכת הצוואה או למי שלקח באופן אחר חלק בעריכתה.
  • הנפטר ערך צוואה מאוחרת מהצוואה שעבורה הוגשה הבקשה לצו קיום צוואה.
  • פגמים צורניים בצוואה. 

מועד התנגדות לצוואה

חוק הירושה קובע כי יש להגיש את ההתנגדות  לרשם לענייני ירושה בתוך 14 ימים מהמועד שבו פורסמה ההודעה על הגשת הבקשה בעיתונות היומית.

הגשת התנגדות כרוכה בתשלום אגרה נכון ל 2023 בסכום של 1,036 ₪.

תהליך הגשת ההתנגדות לצו קיום הצוואה

את כתב ההתנגדות, יש להגיש כאמור, רק לאחר שהוגשה לרשם הירושות בקשה לקיום הצוואה.
על ההתנגדות לכלול, בין היתר, את הפרטים והמסמכים הבאים: שם ומספר תעודת הזהות של המתנגד;  שם ומספר תעודת הזהות של הנפטר; שמות ומספרי תעודת הזהות של כל הזוכים (היורשים) שמופיעים בצוואה; נימוקי ההתנגדות עצמה ומסמכים שתומכים בה (אם יש צורך); תצהיר מאומת בפני עורך-דין שתומך בעובדות שהועלו בכתב ההתנגדות; קבלה/אישור על תשלום אגרה; ייפוי כוח - אם המתנגד מיוצג על ידי עורך-דין.

לאחר הגשת ההתנגדות ובדיקתה, הרשם לענייני ירושה יעביר אותה לבית המשפט לענייני משפחה . שם יהפוך הליך ההתנגדות לכתב תביעה, כאשר מבקש קיום הצוואה הוא התובע, ואילו המתנגד לצוואה ירשם כנתבע. בית המשפט יקבע מועדים לדיון מקדמי, ולדיוני הוכחות כשבסיומם יינתן פסק הדין. 

הגשת התנגדות לצו קיום צוואה דורשת מיומנות והבנה מעמיקה בנושא צוואות וירושות, ענייני משפחה . ברגע שהתפרסם הצו לקיום צוואה באמצעי התקשורת, כדאי לפנות באופן מיידי לעו"ד לדיני משפחה וירושה (להזכירכם, יש לכם 14 ימים להגיש התנגדותכם לרשם). עורך הדין יוכל לתת לכם את הייעוץ וההכוונה הטובים ביותר שיביאו לכם את התוצאות הרצויות.

צוואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד