י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הח"כ נפגע בעצמו

נאסרה הובלת ומכירת הזיקוק המסוכן, שכבר פצע 14 שוטרים

ועדת העבודה והרווחה אישרה את הכללת הזיקוק המסוכן בהגדרת חומר הנפץ הדורשים היתר | ממלא-מקום יו"ר הועדה אלמוג כהן סיפר כי נפצע בעצמו כשוטר מפגיעה ישירה כזו

נאסרה הובלת ומכירת הזיקוק המסוכן, שכבר פצע 14 שוטרים
זיקוקים. אילוסטרציה צילום: ענת חרמוני, פלאש 90

ועדת העבודה והרווחה אישרה השבוע את הכללת כוורות זיקוקין מועפים ופגזי זיקוקין בהגדרת חומרי הנפץ הדורשים היתר. זאת, כתוצאה מהשימוש בהם ע"י ארגוני מחבלים ופשע, כלפי שוטרים ואזרחים.

ממלא-מקום יו"ר הועדה, אלמוג כהן מ'עוצמה יהודית' סיפר כי בעת שירותו במשטרה נפגע בעצמו מפגיעה ישירה של זיקוק כזה, בעת השלטת סדר בכפר עיסוויה. הוא ביקש כי להבא, תיקוני חקיקה הנדרשים לקראת חודש הרמדאן – יובאו לדיון בוועדה לפחות חודש מראש.

עו"ד יובל גל אביעד, מהלשכה המשפטית במשרד העבודה, ציין כי הוראת-השעה נדרשת בגלל התרחבות התופעה של שימוש בזיקוקי-דינור אצל ארגוני מחבלים ופליליים, כלפי כוחות הביטחון וכלפי אזרחים בסכסוכים פנימיים. לדבריו, התיקון יאסור החזקה, אחסנה, הובלה ומכירה של זיקוקי דינור מסוג כוורות זיקוקין מועפים או חלקיהן ופגזי זיקוקין או חלקיהם - ובכך יאפשר אכיפה יעילה יותר של גורמי הביטחון על הפעילות העבריינית והפלילית הכרוכה בביצוע פעולות אלו בניגוד לחוק חומרי נפץ.

הוא הדגיש כי כבר היום השימוש בזיקוקין המוכרזים כנגד כוחות משטרה נחשב עבירה, אולם על מנת למנוע ביצוע עבירות תוך שימוש בהן - יש צורך לאסור פעילות קודמת במצבים שעשויים לסכן חיי אדם. בשל הקושי הראייתי להוכיח את פליליות החזקת הזיקוקין שנובע מהמצב הקיים שלפיו מוגדרים זיקוקין דינור בהתאם לקטגוריות לפי התקן הישראלי, מוצע להוסיף לאכרזה זיקוקין דינור מסוג כוורות זיקוקין מועפים או חלקיהן ופגזי זיקוקין או חלקיהם, מבלי צורך להוכיח את שייכותם לקטגוריה לפי התקן הישראלי.

אביעד ציין כי אין בהכרזה זו כדי לשנות את משטר ההיתרים המסחרי אשר ניתן היום על ידי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה.

רב פקד עידן כ"ץ, מהייעוץ המשפטי של משטרת ישראל, סיפר שבמבצע "שומר החומות" לבדו נפצעו 14 שוטרים מפגיעת זיקוקים שנורו עליהם בכינון-ישיר. עד היום היה קושי להוכיח עבירה בשימוש ובהובלה ובמכירה של הזיקוקים המסוכנים, כיוון שהעבריינים התחכמו - ודאגו להסיר את התווית מהזיקוק. בנוסף, פגיעה ישירה באדם עשויה לגרום לו לכוויה קשה. לדבריו, הוראת השעה נדרשת עד להשלמת חקיקת חוק חומרי הנפץ.

לילך וגנר, ממחלקת הייעוץ והחקיקה במשרד המשפטים, הדגישה כי הוראת-השעה נדרשת ככלי-יעיל של כוחות הביטחון, ובמקביל נעשית עבודת הכנה כדי להגדיר אכיפה יעילה באופן קבוע. יוסי מימון, ראש חטיבת מדיניות הפנים במשרד לביטחון לאומי, הדגיש את דחיפות האישור - לאור השימוש הנרחב כנגד שוטרים בחודש הרמדאן, המתחיל מחר.

ירי זיקוקים זיקוקין שומר החומות ועדת העבודה והרווחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד