ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
מיקירי אשדוד החרדית

אהב תורה וחסד: הרב אפרים פור זצ"ל

הרב אפרים פור זצ"ל מיקירי העיר אשדוד שאהב תורה ולומדיה והיה קשור לגדולי ישראל מכל החוגים הלך לעולמו בגיל 63 לאחר המחלה. עסק רבות בגמילות חסדים. הלווייתו תתקיים בצהריים בבית העלמין באשדוד 

אהב תורה וחסד: הרב אפרים פור זצ"ל
הרב אפרים פור זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: בצער רב התקבלה הבוקר (שישי) הידיעה על פטירתו של אוהב תורה ולומדיה אציל המידות, נקי בדיבורו וזך במעשיו, אהוב על הבריות ומאיר פנים לכל אדם, צורבא מרבנן, עבד את קונו בהצנע לכת, לא החזיק טיבותא לנפשיה, רודף צדקה וחסד, זכה להעמיד דור ישרים מבורך, הרב אפרים פור זצ"ל שנזדכך בייסורים קשים ומרים והוא בן 63 בפטירתו.

המנוח גדל בבית הוריו בעיר יבנה מאז שעלו לארץ מפרס, בית שהיה מלא אהבת תורה והערכה לתלמידי חכמים, זכה מקטנותו כבר להיכנס ללמוד בחינוך תורני בזכותם של הפעילים באותם ימים, כך עלה ונתעלה בתורה ויראת שמים כשלמד בישיבות ביבנה, ישמח משה, קול תורה ועטרת צבי. חבריו מספרים שרבותיו העריכו אותו וראו בו בן עלייה אמיתי, שהיה שקדן על תלמודו והיה מעיין בכל דבר שהיה לומד.

באותה תקופה התעוררה אצלו שאלה בנוגע לעבור לישיבה אחרת כדי להתעלות בלימודיו ואז נסע יחד עם ראש ישיבת גרודנא הגרד"צ קרלנשטיין זצ"ל שהיה קשור עמו עד למאוד לאדמו"ר סידנא בבא סאלי זצ"ל בנתיבות כדי לקבל את ברכתו וזה הפעם הראשונה שזכה להיכנס אצלו בקודש, לימים סיפר בערגה על אותם רגעים שדרך על מפתן ביתו הפשוט, את הקדושה שהייתה אופפת את המקום, בדירה בקומת הקרקע בנתיבות כאשר בדחילו ורחימו נכנס לבית הקדוש יחד עם הגרד"צ קרלנשטיין שהציג את השאלה והברכה עבורו ושם את ידיו הק' עליו ובירכו וכך זכה שתמיד עלה ונתעלה בתורה ויראת שמים מיוחדת שליוותה אותו כל ימי חייו. 

לאחר נישואיו עם רעייתו שתחי', התגורר באשדוד שכבר הכיר את היכלי התורה היטב מאז שנות תלמודו בעיר, והיה קשור בעבותות אהבה עם גדולי התורה והרבנים מכל החוגים בעיר.

בתחילה למד בכולל בישיבת אשדוד בראשותו של הרה"ג ר' שלמה במברגר ברובע ג' והיה מבין המתמידים שבאברכים, ראש הכולל אז ביקש מהאברכים שיתאגדו קבוצה וימשיכו ללמוד גם בימי שישי ושבת ויקבלו על כך מלגה, והמנוח היה מבין הראשונים שקיבל על עצמו וכך היה ממית עצמו באוהלה של תורה. 

מכיוון שהיה מוקיר ורחים רבנן והוא עצמו היה בן תורה אמיתי שחש תמיד את כאבם של בני התורה החיים בדוחק ובצמצום, פתח חנות קטנה של בגדים "תומכי תורה" במחירים נמוכים מאוד בקרית הרב אברמסקי שעזרה רבות לציבור בני התורה, לאחר שהתרחב יותר העביר את החנות למקום מרווח יותר ליד רובע ז', רבים מספרים על מעשי החסד שהיה עושה כשהכל נעשה בסתר ובמאור פנים, עם החיוך האופייני שהיה לו, גם כאלו שלא יכלו לשלם, ידע למחול להם בשמחה ואף היה מוסיף להם בעין טובה ובלב רחב.

עם השנים נקשר מאוד לאדמו"ר רבי אלעזר אבוחצירא זצ"ל כשהיה מבקר אצלו בקודש לעיתים קרובות בבאר שבע, רבי אלעזר זצ"ל כבר בפעמים הראשונות עמד על קנקנו וידע את ערכו, ומס' פעמים אף קם מלוא קומתו לכבודו בזכות התורה והחסד שהלך ביושר ואמת, תמיד התקבל אצלו בחביבות רבה.

בימי השובב"ים היה נוסע לבני ברק לערוך את התפילות והתיקונים בישיבת "בית אל" בראשותו של המקובל הגה"צ רבי ניסים פרץ זצ"ל, שם היה מתפלל מעומק ליבו תפילות ארוכות עם סליחות כשהוא עטוף בטלית ועטור בתפילין עד השקיעה.

זכה לגדל ולחנך את כל ילדיו בדרך התורה והיראה, מאז שהיו קטנים בכל "חלאק'ה" לקחם לגדולי ישראל מתוך טרחה גדולה ביותר כשחלקם הכניסם למרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ולגדולי ירושלים, אז היה מתבטל בפניהם ומבקש את ברכתם לתורה וליראת שמים, ולא היה חוסך לתת צדקה לכל פונה או מבקש, מתוך צניעות וענווה.

סדר יומו הקבוע לפחות חצי יום מלאחר תפילת שחרית היה לומד בכולל "הדרת יוסף" שבנמל אשדוד בראשותו של הרה"ג ר' שלמה פרץ, ככה יום יום היה עושה את הדרך לנמל ולומד עד שעות הצהריים, בשעות אחר הצהריים כשהיה בחנות הבגדים, כל בן תורה שהיה נכנס ובפרט אלו שהכיר לפני הכל היה שואל: נו, יש לך איזה חידוש? ותמיד היה גם הוא אומר חידוש תורה או ווארט מבריק או דיוק מהרש"י בפרשת השבוע, וידוע שהיה במקחו נושא ונותן ביושר ובאמונה וגם בעלי העסקים שהיה רוכש מהם סחורה, ידעו שהרב אפרים זה יושר דברי אמת! ויש כבוד וההערכה לדיבורו. הייתה בו מידת האמת והיושר, בין אדם לחבירו כיבד כל אדם באשר הוא והיה מאיר פנים לזולת.

גם לקראת הערב היה ממשיך את לימודיו ולפעמים עד שעות המאוחרות, בשבתות קבע את תפילותיו בבית כנסת "חניכי הישיבות" שברובע ז' למרות שבסמוך אליו היו בתי כנסת, רצה תמיד להרגיש את האווירה הישיבתית ולהתפלל לצידם של האברכים כמי שגדל כל ימיו בעולמה של תורה.

לפני כחצי שנה לאחר חגי תשרי, חש שלא בטוב ולאחר בדיקות שעבר בבית החולים התגלתה בגופו המחלה הקשה רח"ל, למרות חולשתו השתדל לעסוק בתורה עד שאפסו כוחותיו, בריאותו ידעה עליות ומורדות כאשר שהה בבית החולים 'אסותא' וכן בביתו בין לבין, כל אותם חודשים בהיכלי התורה ובבתי כנסיות ערכו עבורו תפילות וקבלות טובות, עצרת מרכזית גדולה התקיימה עם רבנים חשובים לזכותו, אך לדאבון כל לב בשבוע האחרון חלה הדרדרות חמורה במצב בריאותו והיום יום שישי ערב שבת קודש פר' ויקרא בשעות הבוקר השיב את נשמתו הטהורה ליוצרה כשבני ביתו סביב מיטתו זועקים "שמע ישראל".

בני המשפחה התארגנו מיד לקיום הלוייה ולקראת השעה 12:30 תתקיים הלוייתו בבית העלמין באשדוד באולם ההספדים החדש, מפאת ימי חודש ניסן, לא יתקיימו הספדים אלא דברי חיזוק והתעוררות בלבד.

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך את רעייתו הצדקנית תחי' שעמדה לימינו בכל עת במסירות נפש גדולה עד הרגע האחרון. את אחיו ואחיותיו, בנים ובנות נכדים, בני תורה תלמידי חכמים, זרע קודש אשר ברך ה' אשר הולכים בדרך התורה והמצוות.

בכך נחתמו פרקי חייו של דמות מיוחדת וצנועה, כשמידת היושר והאמת היו כל חייו, יחד עם משוש ליבו אהבת תורה וחסד, מצוות ומעשים טובים המלווים אותו בכתר שם טוב לעולם שכולו טוב.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

אשדוד הלוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד