י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"כוחות הגליל"

מיהו הארגון שקיבל אחריות על הפיגוע במגידו?

ארגון "כוחות הגליל-הזאבים הבודדים", פרסם כי לקח אחריות על הפיגוע בצומת מגידו. את הודעות קבלת האחריות מטעמו פירסם בעיקר באמצעות ערוצי טלגרם בהן שולבו טקסטים וסרטונים תחת שם ולוגו של הארגון

מיהו הארגון שקיבל אחריות על הפיגוע במגידו?
הפיצוץ בצומת מגידו, הבוקר צילום: לא ידוע. שימוש לפי סעיף 27א

על פיגוע המטען בצומת מגידו ב-13 במרץ 2023 קיבל אחריות ארגון שכינה עצמו “כוחות הגליל-הזאבים הבודדים”. הארגון פרסם את הודעות קבלת האחריות מטעמו בעיקר באמצעות ערוצי טלגרם בהן שולבו טקסטים וסרטונים תחת שם ולוגו של הארגון. חלק מההודעות היו כתובות בעברית אולם, ניכר כי בהודעות אלה נעשה שימוש בתוכנת תרגום. ההודעות גררו שיח ברשתות החברתיות בעיקר של אזרחים לבנונים, כך מדווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

בהודעות הארגון לא נמסרו כל פרטים אודותיו אולם הוזכרו פיגועים קודמים שבוצעו, לכאורה, על ידי פעיליו. בין הפיגועים הוזכר פיגוע הירי בישיבת מרכז הרב בירושלים ב-6 במרץ 2008. עוד יצוין שהגוף שהיה חתום על ההודעות והסרטונים שהתפרסמו בערוץ הטלגרם כינה עצמו “ההסברה הקרבית”, טרמינולוגיה המוכרת מפעילות חיזבאללה שזרוע ההסברה שלה נושאת שם זה (מה שיכול אולי להעיד על קשר ביניהם). אולם יחד עם זאת ניכר כי מסריו אינם בהכרח שיעים.

מעט מאד ידוע על הארגון למעט פיסות מידע שהתפרסמו בכלי התקשורת. במספר דיווחים צוין כי הארגון הוקם בסוריה והוא פועל בחסות סוריה וחיזבאללה. ממידע נוסף עלה, כי כוחות הגליל הם הזרוע הצבאית של תנועת נוער פלסטינית (תנועת הנוער של השיבה) אשר פועלת בתמיכת סוריה וחיזבאללה. יתכן וזהו ארגון פיקטיבי אשר רק מקבל אחריות על ביצוע פיגועים ולא קיים בפועל. יתכן גם שכוחות הגליל - הזאבים הבודדים הוא גלגולו של ארגון בני החורין של הגליל, שבין השנים 2009-2007 קיבל אחריות על ביצוע מספר פיגועים בישראל, אך הוכח כי לא בהכרח בוצעו על ידי פעיליו. או אולי גלגולה של בני החורין של הגליל, חולייה של ערביים תושבי הגליל שנחשפה בשנת 2004 והייתה מעורבת בביצוע מספר פיגועים, כולל חטיפת חייל.

כזכור ב-13 במרץ 2023, בשעות הבוקר, התפוצץ מטען רב עוצמה שהוטמן בשולי הכביש באזור צומת מגידו. מהפיצוץ נפגעה מכונית שעברה במקום. נהג המכונית, בן 21, מהכפר סאלם נפצע באורח קשה. נפתחה חקירה לאחר שגורמי ביטחון ציינו כי המטען אינו דומה למטענים שהפלסטינים עושים בהם שימוש וכי המטען יותר דומה במאפייניו למטענים שהופעלו על ידי חיזבאללה נגד כוחות צה”ל בדרם לבנון.

עוד קודם חשיפת כל פרטי האירוע בישראל, התארגנות המכנה עצמה כוחות הגליל -הזאבים הבודדים קיבלה על עצמה את האחריות לביצוע הפיגוע. בהודעה שפורסמה בערוץ הטלגרם מלווה בתמונת זאב ולוגו ארגון, נאמר, כי אחד מפעילי הקבוצה הניח מטען חבלה שהוכן על ידם בצומת מגידו “בצפון פלסטין הכבושה”, המטען התפוצץ ליד אחת המכוניות. עוד נמסר כי “הזאבים נסוגו בשלום” (ערוץ הטלגרם כוחות הגליל, 13 במרץ 2023).

הגוף שהיה החתום על הסרטונים שהתפרסמו בערוץ הטלגרם של ההתארגנות כינה עצמו “ההסברה הקרבית”, טרמינולוגיה המוכרת מחזבאללה. בערוץ גם התפרסמו תמונות אתרים מרכזיים בישראל כגון בניין הכנסת, הקריה בתל אביב ונמל התעופה בן־גוריון. כמו כן התפרסמה תמונת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם בני משפחתו תחת הכותרת “המטרה הבאה”.

הודעת קבלת האחריות פותחת בפסוק מהקוראן סורת אלאנפאל פסוק 17 העוסק בקרב נגד הכופרים. פסוק זה מופיע בפרסומים שיעים ופרסומים סונים כאחת ועל כן קשה לשייך לגוף שפרסם אותו זיקה מסוימת. בהודעה נכתב "אחד הזאבים הבודדים שלנו הצליח היום בשעה ארבע בבוקר להטמין מטען צד שיוצר על ידי הזאבים שלנו בצומת מגידו ליד כביש עפולה בצפון פלסטין הכבושה. המטען התפוצץ סמוך לאחת ממכוניות המתנחלים, מה שגרם לפציעת המתנחל ולהרס המכונית לחלוטין . הזאבים שלנו נסוגו בשלום ובבטחה".

מעט מאד ידוע על ארגון כוחות הגליל למעט פיסות מידע שהתפרסם בכלי התקשורת במהלך השנים. בכתבה משנת 2016 צוין שכוחות הגליל פועלים תחת פיקוד מלא של חיזבאללה. בכתבה נוספת משנת 2017 צוין שב-14 במאי 2012 (תחילת מלחמת האזרחים בסוריה) הוכרז בסוריה על הקמת תנועת נוער פלסטינית בשם “הנוער הפלסטיני של השיבה”, וכי כוחות הגליל הם בעצם הזרוע הצבאית של התנועה שמקבלת תמיכה מהמשטר הסורי ומחיזבאללה. עוד צוין שמאז הקמתה היא עמדה לצד המשטר הסורי במאבקו נגד המורדים. בדווח נוסף צוין שפעילי הארגון צברו ניסיון קרבי לאחר שפעיליו נלחמו נגד המורדים בסוריה ונגד דאעש במזרח סוריה, בקלמון ובטבקה. עוד ציין שבראש הארגון עומד פאדי אלמלאח, ונכון לשנת 2011 בארגון חברים "אלפי לוחמים".

עיקר פעילות כוחות הגליל מתבצעת ברשתות החברתיות בעיקר בערוצי הטלגרם, תחת השמות “כוחות הגליל- הזאבים הבודדים” ו”הזאבים הבודדים- כוחות הגליל”. הודעות הארגון בערוצים אלה כוללות טקסטים רבים בעברית, אך לעיתים השפה משובשת וניכר שהתרגום הוא באמצעות תוכנת תרגום. התכנים המתפרסמים בערוץ כוללים איומים בוטים וקריאות לרצח יהודים. בערוץ מועלים גם סרטונים רבים באיכות עריכה גבוהה, מצוטטים פרסומים רבים הלקוחים מכלי התקשורת הישראלים. בחלק מהפרסומים ניכרת זיקתו של הארגון לפעילות חיזבאללה ולאיראן.

 

 

מגידו טרור חיזבאללה מכון מאיר עמית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד