ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

מחלוקת גירסאות: האם החולה אולץ לחתום בשבת?

חולה סוכרת מאלעד התעלף ונזקק לטיפול רפואי • על שאירע לאחר מכן - חלוקים בני המשפחה ומד"א בגירסאותיהם

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90

חרדי כבן 60, הסובל מסכרת וטופל בשבת על ידי צוות מד"א, טוען כי אולץ לחתום על טופס טיפול וסירוב פינוי.

הבוקר (שבת) סמוך לשעה 6:00, נקרא צוות מד"א לבית בעיר החרדית אלעד, זאת לאחר שאב הבית בשנות ה-60 לחייו, איבד את הכרתו כתוצאה ממחסור בסוכר (היפו גליקמיה).

לאחר שקיבל את הטיפול התרופתי, חזר להכרתו וביקש שלא להתפנות לבית החולים אלא להישאר בביתו. הוא התבקש לחתום על טופס המתאר את הטיפול הרפואי אותו קיבל, וכן על כך שהוא מסרב להתפנות לבית החולים. מה שבטוח, הוא חתם. מה קדם לכך? לא ברור.

בנו של החולה, טוען כי אביו אולץ לחתום על הטופס. אולם במד"א אומרים כי החולה התבקש לחתום כפי שמקובל בכל מתן טיפול רפואי, ועשה זאת ללא שום התנגדות.

"לאחר שהפרמדיק ביקש מהחולה לחתום, אבי אמר לו 'היום שבת', אך הפרמדיק התעקש ואמר לו 'חייבים'", אומר מנחם, שנכח באותה העת בבית. "זו שערוריה לבקש מאדם שומר שבת לחתום, בפרט שאיש מד"א שטיפל בו מכיר אותו, הן מצד התנדבותו במד"א בעבר והן ממקרים דומים, ויודע שהוא שומר שבת".

עוד מוסיף הבן: "יתירה מכך, הבקשה ממנו לחתום, הייתה כ-5 דקות לאחר ששב להכרתו, והיה עדיין מעורפל. לאחר שהצוות עזב והוא שב להכרה מלאה, הוא שאל אותי למה חייבו אותו לחתום בשבת".

אולם במגן דוד אדום דוחים את הטענות, ואומרים כי "החולה קיבל טיפול תרופתי כנדרש. בסיומו, ביקש הפרמדיק מהחולה לחתום על הטיפול שקיבל, ולא הייתה מצידו כל התנגדות".

בנוסף מציינים במד"א, כי באופן כללי כשאדם מבקש שלא לחתום על טופס מסיבה הלכתית (שבת וחג), המקרה מתועד טלפונית עם המוקד, ומכבדים את בקשת החולה לשמור על קדושת השבת.

יצויין, כי במד"א נוהגים בכל מקרה של טיפול רפואי, להחתים את המטופל כפי הנהוג בכל מערכת רפואית. מדובר במסמך המפרט את מהות הטיפול שניתן, את הסיכונים ותופעות הלוואי אם ישנן, וכן במקרה של התנגדות לפינוי לבית החולים, המטופל חותם שמודע לסיכונים הקיימים (אם ישנם), ולוקח אחריות שזה באחריותו.
שבת חולה מדא חתימה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד