כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
נמלטים מספרים את סודותיהם

כך בורחים ממעצר בית ברוסיה עם אזיק אלקטרוני

אולסיה קריבצובה, פציפיסטית בת 20 שסומנה כטרוריסטית על ידי השלטונות הרוסיים על התנגדותה למלחמה באוקראינה, נמלטה לליטא דרך בלארוס. היא לא היחידה שנמלטה מרוסיה בחודשים האחרונים

כך בורחים ממעצר בית ברוסיה עם אזיק אלקטרוני
אזיק אלקטרוני צילום: שב"ס

אולסיה קריבצובה נמלטה מוקדם יותר החודש מדירתה בעיר ארכנגלסק, עיר מחוז בצפון מערב רוסיה ובירת מחוז ארכנגלסק, מחופשת לקבצנית חסרת בית, החליפה מכוניות שלוש פעמים, חצתה נקודת גבול רשמית והודיעה על הגעתה בשלום בסרטון בליטא מספר ימים לאחר מכן. הצעירה שהיתה תחת מעקב הרשויות הערימה על הרשויות ונמלטה.

הבריחה שלה הייתה אחת מני רבות של פעילי אופוזיציה רוסית, פעילים וסתם רוסים רגילים שהתנגדו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ולמלחמה, הואשמו בשל הפגנות או הערות נגד המלחמה, והושמו במעצר בית עד למשפט.

ה'ווישנגטון פוסט' מדווח כי ההימלטות של עצורים המצוידים בצמידים אלקטרוניים - שמפעילים אזעקה משטרתית אם מסירים אותם או אם הנאשמים עוזבים את הבית - מצביעות על כך שמערכת אכיפת החוק של רוסיה עשויה להיות פגומה כמו הצבא שלה, שסופג תקלות חוזרות ונשנות באוקראינה.

"זה היה מפחיד לצאת מהבית עם צמיד", אמרה קריבצובה בראיון לעיתון. "זה היה מפחיד לחצות את הגבול. כל העניין היה מפחיד". היא אמרה שעדיף לסכן את חייה בבריחה מאשר להתמודד עם הסיכוי ל-10 שנות מאסר, חבריה לשעבר סטודנטים, גינו אותה על פוסטים נגד המלחמה בקבוצת צ'אט.

"הרגשתי הקלה", אמרה על מעבר הגבול. "ואז הרגשתי די ריק. אבל הבנתי שעכשיו אני יכולה לנשום". היא התקשרה למשפחתה, שלא היה לה מושג היכן היא נמצאת במהלך בריחתה כי היא השאירה את הטלפון שלה מאחור.

עבור עצורים רבים, הטריק העיקרי הוא לנצל חולשות במערכת. ברוב המקרים אין מעקב על בתי העצורים. במקום זאת, הצמידים האלקטרוניים מתריעים למשטרה אם אדם עוזב את הבית או מסיר אותו, אך אין להם מעקבי GPS. ברגע שההתרעה מופעלת, זהו הזמן למירוץ לצאת מהאזור במהירות, שכן המשטרה מגיבה לאזעקה לאחר זמן קצר.

עצורים רבים מקבלים עזרה מקבוצות רוסיות ומקבוצות זכויות אדם עם ניסיון במתן מסלולי בריחה, נהגים אמינים, אשרות, כסף, ובמידת הצורך, בתים בטוחים להסתתר בהם. עצורים חוצים לעתים קרובות גבולות עם אשרות הומניטריות ממדינות האיחוד האירופי כמו ליטא וגרמניה.

קריבצובה אמרה שצמיד הקרסול לא היה מעמסה פיזית "אבל כן הרגשתי חלק מהמדינה הרוסית על הגוף שלי, וזה הרגיש כמו אזיקים". כמו רוב הנמלטים, היא סיפקה מעט פרטים על הבריחה שלה כדי לא לחשוף שיטות ומסלולים עבור אחרים. היא עזבה ביום שבת אחד אז השוטרים פחות עירניים, והשוטרים הגיעו רק למחרת בבוקר.

אמה, נטליה, הייתה מחוץ לעיר בסוף השבוע באותו זמן. "לא ידענו כלום ואני מקווה שאת מבינה" אמרה נטליה לבתה. "את יודעת, לא משנה מה אני אגיד זה יכול להיות מופנה נגדי".

לוסי שטיין ומריה אליוכינה, פעילות מוכרות נגד פוטין, התחפשו לשליחי מזון מהיר בשנה שעברה ונמלטו ממוסקבה בהפרש של שבועות, והצליחו לבצע את אותו הטריק פעמיים. שטיין עזבה במרץ אשתקד ואליוכינה, עזבה כחודש לאחר מכן לבושה באותה חליפת שליח אוכל, בנסיעה לליטא דרך בלארוס.

 

 

 

 

 

 

מלחמת אוקראינה רוסיה אזיק אלקטרוני ליטא ולדימיר פוטין בלארוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד